Juwel lys-problem

Hei

registrerte meg her nå i kveld fordi det er julekrise i akvariumet vårt.

Først kom det en klikkelyd, og lyset slo seg av og sluttet å virke. Satte i nye T8-lysrør, men det skjedde ingenting.

Tror dere at det er selve lysgreia som er ødelagt? Akvariumet ble kjøpt i 2002, og lyset er av typen multilux light. Så det begynner jo å bli litt gammelt.

Går det greit an å få tak i et nytt lys til min Juwel 160 liter, tror dere?

Håper noen har peiling på dette!
Dette er vel et gammelt Juwel Rekord akvarium, og det er gått ut på dato. Men jeg regner med at karet er 100-101 cm. I stedet for Multilux burde derfor armatur til Duolux passe. Det er 2x30W med T8 rør. Du får se på det og sjekke om det ser riktig ut.

Ellers burde det også være mulig å oppgradere til High-lite 100cm, som har 2x45W med T5 rør.
Tusen takk for raskt svar! Ser ut til å være den vi leter etter, ja.

Så nå er den bestilt.

Men. Det virker jo som om lystoppen sitter temmelig solid fast på akvariumet, har du noen erfaring med hvordan denne fjernes?
Jeg har ikke vært borti dette karet, men det skal da være mulig å bare løfte av lokket ? Kan være at det bare sitter fast pga. påleiring av kalk og skitt, så prøve å løsne kantene forsiktig med noe tynt og skarpt.
Du kunne jo ta ett bilde av toppen på akvariet og legge det ut her, lettere å hjelpe deg da
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap