Hvit hinne på vannet??

Vi har startet opp et 190l hjørneakvarie fra juwel for 14 dager siden. Vi har valgt å bruke 35 dagers innkjøringen da vi har dårlig erfaring ved bruk av kjemikalier for å få vannet klart til bruk.n4 dager etter oppstart la grumset seg slik forventet. Det var etter dette litt "tåkete" vann, men vi tenkte å gi det noen dager for å se om det ble bedre.
Etter 14 dager er det fortsatt tåkete og når du åpner lokket så ser det ut som en hvit hinne som ligger oppå vannet.
Vi lurer på hva dette kan være siden vi ikke har vært borte i dette med de andre akvariene vi har hatt. Akvariet har ei pumpe som bruker filtervatt, noe som også er nytt for oss da vi er vant med å bruke blåfilter fra de andre akvariene vi har hatt.

Noen som har vært borte i dette før og evt vet hvordan vi blir kvitt det?

Har lagt ved bilder av hvordan det ser ut.
Hvis et kar er riktig satt opp, skal det ikke være uklart vann lenger enn max 1 dag eller to. Høres ut som dere kan ha en bakterieoppblomstring i karet. Hvordan kjører dere inn karet ?
Et filter til 190 liter basert på filtervatt er IKKE tilfredsstillende og kan ikke filtrere dette karet godt nok. Filtervatt er et mekaniskfiltermedium som har liten eller ingen effekt som biologisk filtermedium. Hva slags filter er dette ?
Vi bruker den gode gamle metoden til å innkjøre akvariet, rett og slett tar tida til hjelp for at det skal bli riktig kultur i akvariet. Det er den samme metoden som det er skrevet en artikkel om på akvarieskolen siden her inne ??
Har lagt ved et bilde av pumpa og filteret. Vi har fått dette akvariet av en kamerat og han har ikke hatt noen problemer med dette filteret. Vatten er kjøpt i dyrebutikk.
Søkte litt rundt på forumet i går og fikk treff på noe som kalles proteinhinne.
Lurer på om det er dette det kan være?
Dette er et utvendig filter, eller ? Uansett, dette er garantert ikke beregnet på å fylles med bare filtervatt ! Det bør stå ett eller annet navn på bøtta ? Den ser nokså primitiv ut, men det er da plass der til flere forskjellige filtermedier så vidt jeg kan skjønne. Hvor stor pumpeeffekt har den ?

Jeg tror dere må ha misforstått litt når det gjelder innkjøring. Hvis dere bare lar akvariet stå, vil det ta veldig lang tid å kjøre det inn, adskillig mer enn de vanlige 5-6 uker . For å få fremvekst og utvikling av de ønskede bakteriene, må bakteriene ha mat (de er jo levende vesener). Under daglig drift er det fiskenes avfall som mater bakteriene, men under fiskeløs innkjøring må vi erstatte dette med ett eller annet....som oftest bruker vi ammoniakk i form av Lilleborg Salmi. Jeg foreslår at dere leser dere opp på dette, for eksempel her.

Jeg ser dere har flere forskjellige kunstige dekorasjoner i akvariet...disse kan avgi stoffer som er skadelige og/eller gir tåkete vann. Hinnen på vannet er antagelig en proteinhinne...den burde ikke vært der når akvariet "bare står". Pass på at utløpet fra filteret lager bevegelse i vannoverflaten, så bør det bryte opp hinnen. Vanskelig å si om dette filteret klarer å fjerne noe sånt.
Det er et utvendig filter ja. Det har en kapasitet på 250l. Vi skal til Buddy på strømmen i dag, så tenker vi hører litt med de også om det skal være noe annet enn vatt oppi filteret. Jeg har ikke vært borte i et sånn type filter før da jeg er vant med blåfilter fra før.

Dekorasjonene som er i akvariet har blitt brukt av 2 tidligere eiere uten problemer,men veit ikke om det kan gi plutselige problemer?

Vi justerte uttaket på pumpa for å bryte overflaten på vannet i går, så nå står det med en 50/50 justering i vannoverflata.

Tusen takk for tips og lenke til artikkel??
Filteret er for lite til et 190 liters akvarium, desverre. Et utvendig filter bør kunne sirkulere karets volum minst 3 ganger per time og ha både mekaniske og biologiske filtermedier.
Tilfeldig bekjentskap
© Dag L.Fjeldstad
Reklame for plussmedlemskap