Eheim 2010

Hei alle sammen
Jeg har startet opp et akvarium for en liten stund siden.
Alt virker veldig greit og fiskene ser ut til å trives.
Vannprøvene er veldig fine( i følge zoobutikken)
Jeg har et innvendig eheim 2010 filter i et eheim 96 liter akvarium.
Dette var en startpakke jeg kjøpte.
Det jeg lurer på er om dette filteret egentlig er bra nok for dette karet?
Ser det er en del partikler og avføring som bare driver forbi innsuget på filteret uten å bli sugd inn. Er dette vanlig?
I følge Eheim's tekniske data burde filteret holde ! Men volumet på dette filteret er veldig lite, bare 0.33 liter. Det vil derfor stadig stå i fare for å gå tett, noe som fører til veldig senket effekt på gjennomstrømmingen. Da vil du oppleve det slik du beskriver...filteret klarer ikke å fjerne mekanisk avfall. Et lite filter setter altså større krav til akvaristen når det gjelder renhold...både av filteret og karet generelt.

Personlig er jeg sterk tilhenger av "overdimensjonering", jeg vil heller ha et for stort filter og så eventuelt justere ned gjenomstrømmingen hvis den blir for sterk.
Takk for svar jeg forsto det slik at filteret ikke var tett før jeg så tydelig forskjell på utstrømmen i toppen av filteret jeg. Men dette er da tydeligvis ikke helt riktig? Får prøve å rense filteret da
Hvis filteret ikke suger skikkelig inn, vil det heller ikke ha særlig trykk på utblåset Sikker på at du ikke har justert ned pumpe-effekten ved et uhell ?
SilverShaded
I følge Eheim's tekniske data burde filteret holde ! Men volumet på dette filteret er veldig lite, bare 0.33 liter. Det vil derfor stadig stå i fare for å gå tett, noe som fører til veldig senket effekt på gjennomstrømmingen. Da vil du oppleve det slik du beskriver...filteret klarer ikke å fjerne mekanisk avfall. Et [I]lite[/I] filter setter altså større krav til akvaristen når det gjelder renhold...både av filteret og karet generelt. Personlig er jeg sterk tilhenger av "overdimensjonering", jeg vil heller ha et for stort filter og så eventuelt justere ned gjenomstrømmingen hvis den blir for sterk.


Hei igjen
Hadde opp filteret nå og plukket vekk en del små partikler av svampen, som planterester osv. Men det så på ingen måte tett ut. Stara pumpa/filteret igjen nå og det spruter ut som bare det i toppen av filteret, men ikke noe merkbart mer enn i sta. Det er heller ikke det jeg er misfornøyd med, det jeg synes fungerer dårlig er innsuget av partikler i bunn av filteret. Små partikler blir av og til faktisk blåst vekk ifra innsuget i stedet for å bli sugd inn
Noen teori på det?
Det er hele tiden turbulens i vannet foran pumpa. En del av partiklene vil derfor følge vannstrømmen opp til utblåsingen uten å bli sugd inn. Dette er større problem desto mindre avstand det er mellom innsug og utblås.
Jepp...som Vebjørn sier, dette er en del av ulempen med innvendig filter.
Takk for svar folkens!
Skjønner greia.
Skrudde litt opp på luftinnblandinga på pumpa og da ble det faktisk en del bedre
Men en anna ting, siden jeg har dere her
Slamsuging er jo da veldig mye mere aktuelt for min del, og da tenker jeg på slamsuging uten å dra vann ut av akvarie. Moen erfaring med det?
Tenker på disse elektriske greiene. Noe å satse på eller er hevert metoden og utsug av vann best?
jeg foretrekker hevert-metoden. Men...smak og behag !
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap