Hvordan skal jeg få ancistrusene mine til å leke. (side 2)

De er bare ikke intereserte nok. Som jeg sa før, vær tålmodig og la dem selv velge hvis og når de vil leke. La dem ta den tid de trenger.
Det er dessverre ikke mulig å si hvor lang tid det vil ta før de går i lek. Det kan gå noen dager eller år. Noen ganger blir det ingenting.
Ta tiden til hjelp, sett inn flere huler og vent.
Fisker er som alle andre dyr og mennesker, noen ganger blir de et par, andre ganger ikke
Jeg har kjøpt tørkede mygglarver, men er det skadelig for ancistrus?
Ikke noe problemer, det går ned på høykant
Jeg pleier å gi mine fisker mygglarver en gang i uken, ellers så kan du gi vanlige malletabletter.
Du kan også prøve agurk.
Endelig har jeg fått ancistrus

Men ossen skal jeg behandle dem.
Så flott da, og der ser du, tålmodighet er en dyd

Oppfóring av yngel kan du lese om i denne artikkelen
Det ene egget har en hvit prikk på seg! Hvorfor det?
Nå har det gått 3 dager siden eggene kom, men må ser jeg ikke eggene lenger.
Har han tat de med seg lenger inn i hulen.
Simen Bergbråten
Nå har det gått 3 dager siden eggene kom, men må ser jeg ikke eggene lenger. Har han tat de med seg lenger inn i hulen.


Ligger nok helt i enden av hula, bruk en lommelykt når lyset er av så ser du sikkert eggene.
Jeg så de før men ikke nå lenger.
Det er mulig hannen har blitt stresset hvis du har lyst mye inn i hulen, og dermed har spist opp eggene. Men, når de først er igang å leke er det sikkert ikke lenge før han har nye egg i hulen
Jeg er nyskjerig så da er det litt moro å se på eggene
HVs hannen har spist opp eggene, ca hvor lang tid tar det før det er nye egg i hulen?
Simen Bergbråten
HVs hannen har spist opp eggene, ca hvor lang tid tar det før det er nye egg i hulen?

Har du fler enn èn hunn? Hvis du kun har en, så må hunnen få tid til å utvikle nye egg i buken før hun kan legge dem. Mener å huske det kan ta opptil et par uker, 10 dager kanskje.
Andre husker kanskje bedre enn meg, er en stund siden jeg hadde L-maller og Ancistrus.
Jeg har to hunner. Den ene er ganske fulvoksen og det var den som fikk egg sist.
Den andre er ca 2år gammel, men jeg vet ikke om den kan produsere egg
Mine Ancistruser pleide å legge egg omtrent annenhver uke. Da var det godt synlig på hunnens buk at hun var full av egg igjen. Hannen slipper uansett ikke hunnen til i hulen før forrige kull er flyttet ut, og det tar omtrent to uker. En uke på å klekke, og så en uke til mens de ligger og bruker opp plommesekken sin i hulen. Når den er fortært, beveger de seg ut. Og da er som regel hannen klar til et nytt kull igjen. Da slipper han inn en hunn til å legge egg på nytt.

En del hanner spiser ikke mens de passer egg og yngel, og dette er naturligvis ikke bra i lengden. Mat må man jo ha for å overleve! Hanner som på løpende bånd tar hånd om det ene kullet etter det andre uten opphold til å "spise seg opp" i mellom, vil begynne og slite etterhvert. En fisk som sliter pga sult, vil før eller siden bli syk pga svekket immunforsvar. Hannen kan i teorien sulte seg selv ihjel.

Hvis ikke hannen selv tar pauser i mellom slagene, kan det altså være fornuftig å rett og slett hindre hannen i å ha flere kull på rekke og rad. Heller gi han sjanse til å spise litt en uke eller to i mellom. Da må man enten
a) fjerne hulene og hindre han på den måten å finne et sted til eggene
b) flytte hannen til et annet kar der det ikke er hunner en periode

Lykke til
Nå har det kommert nye egg alerede, eller så har han tatt de fram igjen.
Men eggene som jeg trude var spist opp er en uke gammle å ikke klekket enå
Klarrer hunnen å produsere egg så fort?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap