Malawiakvarium (side 5)

Da skal jeg forsøke å ha rundt GH 10
Ooohh yeaaaa...

Da ser det ut som det går for meg også(hvis jeg tør si det på den måten)! Mine antagelser stemmer, og i dag er NO2 målingen på ca16!!! Som du sa Silvershaded; når den først faller, så faller den fort. Betraktelig forskjell fra i går til i dag. Men jeg vet det skal få tid til å stabilisere seg. Så nå skal jeg begynne de siste forberedelse for fisk. Bestille litt remedier, gjøre klart for store vannskifter og ringe han jeg skal kjøpe fisk av

Synes du 10ml salmi er en passe dagsdose å fortsette med i forhold til akvariet og fisk?
Det var som forventet, ja. Bra ! Vil nok ta en stund til, ca. en ukes tid, før NO2 er stabilt på null.
Gi 12ml salmi hver dag, du...det bør karet ha. Helt greit å begynne vannbytter nå, bare husk å gjøre det før du tilsetter salmi. Og når du skal heve pH og GH, så gjør det langsomt. Filterbakterier er levende vesener de også, og de trenger tilpasningstid på samme måte som fisk.
Ja, nå fikk jeg jo litt opptur. Det blir spennende og måle i kveld

Det gjør ikke noe om det tar litt lengre tid. For i dag snakket jeg med han som jeg skal kjøpe fisk av, og han sa det kan ta to/tre uker før han får dem :-S Vel.. vel.. Det får bare ta den tid det tar!

I går bestilte jeg seachem prime, eheim skim 350, og noraq gh/th+. Så nå er snart alt på plass Bare litt dumt det med fisken hmmm....

Jeg skal gjøre som du råder til Silvershaded. 12ml salmi daglig, og begynne med vannbytter snart. Er det størst mulig vannbytter som skal etterstrebes, eller er det like greit med moderate nå i denne fase?
Siden du har relativt god tid, er det greit med 30-40% bytter...bare å holde på til du har nitrat nede på 10-15 ppm.
Bare bra for karet at det tar litt tid med fiskene, da har du god tid til å stille inn stabile pH- og GH-verdier og få alt opp å kjøre uten hastverk. Nyt forberedelsene og vær sikker på at du har alt slik du vil ha det. Det er mer komplisert å gjøre endringer når det er fisk i karet.
Målte NO2 0.2!! Så her går det voldsomt nedover. Akkurat som du sa Jeg får si som mange andre har gjort før meg; tusen takk for god hjelp og veiledning

Jeg blir jo litt ivrig som vanlig, men skal nå kose meg litt med ventetiden, og skape stabile verdier. Nå får jeg vente på primen og gh+ skal komme i posten. Men jeg har gjort klar ett par baljer med vann for å skifte litt i morgen. Natron kan jeg jo tilsette. Hvis vannet er litt lav temperatur. Kan man da like gjerne koke litt vann og helle oppi? Og apropos temperatur. Bør jeg senke den til den jeg skal ha til fisken? Jeg tror 24/25 grader er perfekt for fisken.
Ja, nå fremover kan du senke temperaturen litt etter litt til du har akkurat det du trenger til fiskene. Samme gjelder her som med alle vannverdier, at endringer skal gjøres i små steg. Temperatur, pH, GH, KH...små stegvise endringer for ikke å sjokke filterbakteriene.

Du vil antagelig ha slike lave "rosa" verdier av NO2 i noen dager fremover. Det er helt normalt. Snart går det til null, og blir der om du gjør ting rett og bruker det du har lært under innkjøringen.
Flott at alt har gått etter planen...jeg følger med på hvordan ting utvikler seg
NO2 0.025 i dag :-O Du verden! Kan jo nesten si at innkjøringen er ferdig

Skiftet ca 80l vann. Temperert og tilsatt natron. Temperaturen kunne kanskje vært enda litt høyere på byttevannet. Jeg målte 25.5 grader etter byttet. Halvannen grad forskjell går nok bra tenker jeg. Målte NO3 ca170, så det var betraktelig nedgang. Vannet ble klarere også
Litt oppdatering

Du har helt rett Silvershaded. Jeg er glad for at det tar litt tid før fisken kommer. For jeg bruker tiden og koser meg. Senker temperatur gradvis. PH, KH og GH økes gradvis mot målet, 8/10/10. Driver med vannskifter på ca150l av gangen. NO3 er på vei ned, men det blir nok noen vannskifter til gitt. Da er vannet i plastkar tilsatt primer, natron, GH+, og blandet med hjelp av eheim pumpa. Tilsetter mellom 10 og 12ml salmi hver dag. Nå begynner det faktisk og bli litt lite igjen i salmi flasken. Det sier litt om hvor mye salmi som har blitt konsumert hehe..

Alt går jo ganske så godt etter planen. Selv om jeg ennå ikke har fått fisker, så føler jeg meg som akvarist. Det er nesten fire måneder siden den første planleggingen begynte Håper også denne tråden kan være til inspirasjon for andre nybegynnere. For det har vært, og er, en lærerik og artig prosess jeg holder på med her altså
Så bra...da har du funnet ut en liten sannhet : at det skal mere til enn å bare putte noen fisk i litt vann før man blir akvarist Du har lært masse, og det gjør alt mer moro også.
Hvordan går det? Har du fått på plass fisken?
Ja, nå er fisken endelig på plass Men jeg er glad det tok litt tid, så jeg rakk alle forberedelsene. Det måtte mange vannskifter på ca200l av gangen til. Og som Silvershaded sa, fikk jeg tid til å justere vannverdiene litt etter litt. Jeg tok ditt tips Thomas, og har nå ph8, kh10, gh10.

Fiskene hentet jeg på torsdag ettermiddag ved drammen Zoosenter. Der hadde de tidligere på dagen kommet fra danmark. Så litt av en reise for fisken. Jeg kjøpte som sagt 20stk F1 Aulonocara jacobfreibergi otter point. De er veldig små fisk ennå, men det er jo også som ønsket.

En av fiskene var skadet. Jeg lurer på om det kan ha blitt klemt når den skulle hoves i drammen. Den ble bare dårligere og dårligere. Så den er nå død. En annen besynderlig ting er at det sporløst forsvant en fisk til. Fant jeg ut da, etter å stadig prøve å telle, bare kom frem til atten. Men til min overraskelse skimtet jeg den plutselig innenfor rillene på det irriterende juwelfilteret ; -) Jeg har funnet ut at juwelfilteret har dreneringshull i bunnen, som faktisk fisken har svømt inn i. Det er kanskje meningen at sanden skal dekke disse. Jeg har jo ikke så tykt lag med sand, men har nå skjøvet sanden innunder filterboksen, så hullene er dekt. Fisken er også reddet ut av filteret. Så nå svømmer nitten fisk lykkelig rundt.

Alt i alt må jeg si meg strålende fornøyd, stolt av meg selv, og takknemlig for all hjelp jeg har fått her. Det ville aldri gått uten akvaforum, og spesielt takk til Silvershaded
Herlig at alt har gått mer eller mindre etter oppskriften, og at alt nå er bare fryd og gammen ! Og at du har fått akkurat det oppsettet du drømte om. For meg er det belønning nok i massevis...men tusen takk for ros

Kan jo ikke gi meg uten noen avsluttende formaninger, da : Forsiktig med mating, husk regelmessige vannbytter og hold kontroll på vannkvaliteten...da er alt lagt til rette for fortsatt suksess.
Jeg tenker jo en del på det med for nå om dagen. Jeg har ikke fått tid ennå, men har tenkt å lage min egen rekemiks. Dertil ett sært spørsmål Bør jeg ikke bruke rå reker(siden jeg kjenner en rekefisker)?

Jeg kjøpte med noe frossenfor fra butikken. Det er delt inn i porsoner på en sånn pillebrettlignende sak. Der har jeg delt en porson i to, og spart den andre til neste foring. Det gir jeg annenhver dag. Så gir jeg litt flakfor de andre dagene imellom. Men det flakforet skal byttes i noe annet, for det er egentlig for mbunas (herbivorne). Jeg synes det er vanskelig å porsonere. De er jo så små, så de skal vel ikke ha mye. På en annen side er akvariet stort, og en del går vel i filterene. Prøver å finne en middelvei

Gjorde et 100l vannskifte på søndag siden det fortsatt var litt nitrat. Målte dagen etter. No3 5, No2 0,01, Nh4 0. Så det skal vel være levelige forhold
Det er fullt mulig å slå av filteret akkurat mens du mater fiskene, så havner flakene i fiskemagene i stedet for i filteret. Hvis de plukker mat fra bunnen kan du også gi dem noen små synketabletter. Sikkert masse spesialister her som kan tipse mer om for til disse.

Du kan ikke unngå litt nitrat, siden det er sluttproduktet i nitrogensyklusen. Det er ikke noe problem så lenge det ikke blir for mye. Med jevne vannbytter holdes denne verdien lett i sjakk.
Så moro at alt gikk bra! Karet ditt ser virkelig flott ut! Spennende å følge ungfisken ettersom den vokser og farger ut.

Vedr rekemix har jeg laget det av frossne reker, erter og spinat + en dæsj spirulina og hvitløk. 50% reker og 50% av grønnsakene. Jeg forer kun med dette dagen før vannbytte, og har foringsfri på vannbyttedagen. Men her gjør du deg egne erfaringer ganske raskt om hva som fungerer best i ditt kar.

Lykke til videre
Takk for det Thomas. Alt går ganske som planlagt. Hyggelig at du liker det. Jeg må selv si at jeg nå virkelig nyter akvariet. Det ser så rent og estetisk ut. Virkelig stilig synes jeg Også er det jo morro at alle verdiene er helt perfekte. Fiskene ser ut til å stortrives. De har allerede vokst, og viser nå litt farve Ja, det er gøy å kunne følge dem helt fra småfisk stadige. Dette at de får vokse opp som en gruppe er jo også vært en del av planen.

Rekemiksen skal jeg lage snart. Har bare tatt en liten timeout for å pleie litt andre ting enn bare akvariet. Det blir nok til at jeg skal forsøke rå reker. Hvitløk hører jeg du sier. Paprika og gulrotsaft har jeg også hørt om. Jeg har tenkt å bruke en liten bit hvit fisk i også. Det er visst fint for denne arten. Jeg skal komme tilbake til der når jeg får laget foret
Hei, og gratulerer med fisk! Så flott akvarium det har blitt. Artig å se hvordan slike godt planlagte prosjekter skrider fram Planleggingen og veien fram mot målet er jo nesten mer enn halve moroa, syns jeg! Gjetter at det ikke tar lang tid før du begynner å tenke på nye prosjekter......? Men bare det å lage fôr selv er jo et prosjekt, ser det ut til - veldig spennende. Lykke til!
Takk for det Kuledrøm

Jeg følger også med glede din utvikling som akvarist. Spennende med de artige kulene. Vi begynte jo innkjøring noenlunde samtidig. Det som er så bra med all informasjon fra Internett og AF, er nettopp at man kan planlegge nøye, og unngå feil som andre har gjort før oss. Jeg føler jeg har gått direkte fra novise til akvarist på ganske kort tid. Og sluppet masse problemer. Men nå skal det også sies at jeg har det litt enklere enn mange andre, siden jeg feks. ikke har planter.

Men en ting har jeg forstått. Det er mange som ikke har verken tålmodighet, eller evnen til å skaffe seg kunnskap, for å drive hobbyen på denne måten. Som for eksempel den fiskeløse innkjøringen med salmi, og måling av vannverdier. Selv de "profesjonelle" i butikkene forstår jo ikke helt hva jeg driver med. Og med respekt tenker jeg på Silvershaded og hennes like her på AF. Som hele tiden veileder så mange her. Men jeg ser at det finnes en annen side av hobbyen også. Alle de som bare skal ha en bolle på kjøkkenbenken, med en gullfisk i. Det er jo ikke like etisk riktig, men det er vel nå bare sånn det er her i livet. Jenteungen min har flere venninner med slike boller eller små akvarier. Jeg har selvfølgelig mine tanker rundt disse, men får vel holde dem for meg selv(hvis man først har gullfiskbolle, er det sikkert lurt med sånn luftsten oppi . Man kan jo ikke si til et barn at gullfiskbollen er dårlig hehe.. Det er nok de færreste som gjør akvariehobbyen skikkelig. Men for meg personlig er det gøy å forstå litt av hva som skjer, og få det til. Særlig siden jeg som barn opplevde at fiskene stadig døde i vårt lille akvarium. Og det irriterte jo meg tydeligvis hehe

Nei du! Det blir nok ikke noen flere prosjekter med det første. Jeg har mange hobbyer og en hektisk hverdag. Det får holde med dette akvariet til glede for meg, jenta mi, og våre nærmeste. Det eneste jeg kan tenke meg er et yngelkar. Men det blir eventuelt lengre frem i tid. Det kan jo hende det blir mange som vil kjøpe F2 av arten som jeg har Men nå er det jo fortsatt en stund til de blir kjønnsmodne
Fiskene har det fint.... Vannet er klart og pent... Vannverdiene er bare gode....

Men det har kommet brune prikker på stenene. I begynnelsen trodde jeg det var noen av stenene som hadde litt jern i seg eller noe. Men nei! Prikkene har nå kommet i større mengder

Kanskje det er en brunalge. Er det noen som har hatt lignende, eller kan ha tanker om hva det er? Jeg skal ta bilder senere
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D.Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap