Salmi-innkjøring nettopp startet, og i tvil allerede!! (side 2)

Nei, det burde egntlig ikke ødelegge reagensene, så lenge du har blandet/ristet flaskene.
En kompis av meg hadde akkurat samme problem med jbl testen, målte ikke ammoniakk uansettt hvor mye salmi han brukte. Byttet den inn i et annet merke og alt var i orden. Dette var for et par mnd siden.
Jbl sin uttalelse
Jeg kontaktet like gjerne JBL, og dette er hva de svarte (jeg prøvde å peke på alle aspekter i saken):

It seems to be that the reason that the test is not working very well are the freezing temperatures.
This is not good for the test and is one point that it does not work correct.

Interessant å høre at det er flere de siste månedene som har hatt samme problemet. Kan det tyde på at å skylde på frosten er ansvarsfraskrivelse fra JBL sin side, eller har de andre som har opplevd dette også hatt testen liggende i postkassa noen timer i kulda?

Hilsen Frøken Vanntest-detektiv...
Sist jeg hørte om dette her på AF var det ikke frost. Tror det er en unskyldning, faktisk. Tror ikke du kommer noen vei med dette...bare kjøp nye reagenser.
Ja, det skal jeg. Frustrasjonen lå vel mest i at jeg trodde jeg selv gjorde noe feil, men nå føler jeg mer sikker på at det er noe feil med testen.
Heisann

Det er klart en kan bli litt frustrert. Jeg bestilte jbl testlab i går fra webzoo. Håper alt er i orden med det. Men hvis det ikke virker som det skal, så er jo dette et tegn. Da synes jeg vi skal gå til aksjon!! Hehe.

Jeg ble selv litt varm og frustrert i går. Men det kom av en prat med dem jeg har bestilt akvariet av, dyrebutikken. De synes ikke jeg trengte jbl settet, at det var mere enn bra nok med deres tetra. Jeg forsøkte å si alt på den rette måten. At jeg har tenkt å kjøre inn med ammoniak, vil gjerne ha jbl dråpetest for å få nøyaktighet og nh4testen. Da fikk jeg høre at det ikke var så lurt med ammoniakinnkjøring. At ikke den metoden skapte bakterier i filteret som man trenger og bla... bla.. bla.. Jeg forklarte også at innkjøringsmetoden er viktig for meg siden jeg vil ha alle fiskene i samtidig. Ånei sa hun. Det kan du ikke. Du er nødt til å begynne med noen få.

Jeg diskuterte litt til hun gav seg. Men jeg skulle vel heller bare latt være. Jeg vil ikke ødelegge kundeforholdet.

Vel vel. Spennende å lese om dine erfaringer Kuledrøm. Tusen takk til Silvershaded og Sigmund som forstår litt, og bruker tiden sin på å hjelpe oss dødelige her inne hehe.. Nå fikk jeg ut litt av frustrasjonen, og gleder meg til at jeg også skal begynne
Christopher : Jeg skjønner at du har fårr med deg at dyrebutikk-ansatte absolutt ikke er til høre på...det er enda godt. Også supert at du tar innkjøringen alvorlig....salmi-metoden er sikker, og produserer akkurat det resultatet vi vil ha. Og vi skal selvsagt assistere deg her på forumet hvis du trenger det Seriøse mennesker som setter seg inn i ting er det bare en fryd å hjelpe !
Hei Christopher, hyggelig å høre fra en til som er i oppstartsfase nå Jeg bestilte også ny test fra webzoo i går, imens går jeg og lurer fælt på hva NH4-konsentrasjonen i karet mitt er akkurat nå. Har allerede blitt nærmest "gal" av min nye hobby, men artig er det ;-D

Jeg var innom en dyrebutikk i går, og fikk høre akkurat det samme som deg, at salmiakk-metoden ikke kan være noe bra for akvariet, for da kan det jo bli nitrater og nitritter. Ehhh... Så måtte jeg forklare at jeg hadde til hensikt å vente med fisker til det var ferdig innkjørt. Bonusen var imidlertid at jeg i denne butikken for første gang fikk sett den fisken jeg har siktet meg inn mot at jeg etterhvert skal ha, LIVE, nemlig dvergkulefisken! Da var jeg jo i ekstase resten av dagen Verdens søteste lille vesen!!

Krysser fingre for fungerende tester nå framover, og sier meg helt enig i at det er kjempekjekt med all hjelpen man får her på forumet - uvurderlig (og du SilverShaded har jo svart på omtrent alle spørsmål jeg har stilt her, så ekstra stor takk til deg!). Føler meg allerede som en skikkelig forum-plager, men-men...
No2
Av ren nysgjerrighet har jeg i dag målt pH og NO2. Da ble Salmi altså tilsatt på mandag. Jeg har pH = 7 og NO2 = 0,1. Er det normalt at NO2 ligger så lavt 4 dager etter tilsats av Salmi? Der jeg har lest om andres Salmi-innkjøringer virker det som NO2 har vært høyere på et tidlig tidspunkt.
Nei, dette er helt normalt ! Etter førstegangsdosen med Salmi vil det ta noen dager før de ammoniakk-spisende bakteriene utvikler seg og begynner å produsere nitritt. Tror du må lese litt bedre og sjekke om du du kan ha lest feil. I mine kar har det tatt 4- 5 dager før det har vært nitritt å snakke om. Nå er ingen innkjøringer helt like, men det ser helt riktig ut så langt.
Kanskje jeg leser så mye at jeg mister helt oversikten tilslutt :-P
Greit å høre at ting sikkert er som de skal, da. Innkjøringsparanoia...
Jeg sier på forhånd takk for hjelpen jeg Silvershaded. For jeg kommer sikkert til å spørre om råd underveis. Du bekrefter mine tanker om dyrebutikkansatte. Jeg skal alltids høre på deres råd og synspunkter, men det som du og andre her inne råder til virker mer fornuftig og mindre farvet av at man skal drive butikk. Men som sagt skal jeg prøve å bevare et godt kundeforhold. Akkurat som hos Kuledrøm, oppstod min interesse nettopp, i dyrebutikken. Det er vel bare for meg og være litt bevisst på mine egne planer og ideer

Til Kuledrøm må jeg bare si at jeg også har lurt på om jeg er litt gal hehe. Jeg har jo egentlig ikke penger til å starte opp med en ny hobby akkurat nå. Tenkte at akvariehobby ikke koster stort. Men jeg blir jo som vanlig revet med. Skal ha.. skal ha.. Også gleder jeg meg også som en gal. Jeg har sjekket ut Dvergkulefisken. For en søt liten fisk da. Jeg likte den! Men pass nå på så ikke den blir skremt. Da kan den blåse seg opp og sprekke stod det :-o

Til mandag kommer akvariet regner jeg med. Så da tenker jeg at jeg kommer i gang og får oppdatert min personlige tråd
Christopher : Et godt kundeforhold er veldig fint å ha. Best kundeforhold får du ved å finne ut hva du skal ha FØR du drar i butikken, be om å få akkurat det og ikke noe annet. Hva du skal ha får du hjelp til her hvis du trenger. Ellers gjelder det å stole litt på seg selv og gjøre hjemmeleksa si før man handler. Hvem går inn inn i en bilbutikk og sier "jeg skal ha en bil"...nei, man har gjerne valgt seg ut hva man vil ha før man drar
Nitritt på vei opp...
Da hadde vi NO2=0,3-0,4 i går, og i dag 0,6 eller mer. Jeg sliter med å skille mellom de siste tre rosafargene på kartet :-/ Da er vi på dag 7.

Skulle ønske jeg hadde NH4-test som virket nå! Bestilte fra Webzoo torsdag, men foreløpig ikke fått noe beskjed om at det er sendt. Sto at de hadde på lager og at leveringstid var 1-3 dager, men...

Veldig spennende, dette!
Høres helt greit og normalt ut.
Da er ammoniak-spiserne godt i gang med å forbruket, og jeg vil anbefale deg å tilsette 2 ml Salmi nå.
Hoi! Det er gøy - man har bakterier som gafler i seg! Yess - Salmi skal bli!
Et spørsmål: det minker litt vann i akvariet, damper vel godt ved 26 grader. Bør jeg fylle på litt?
Fantastisk at det man har orakler online som følger opp! Hehe
Det er ingen ting i veien for å toppe opp akvariet hvis du syns det fordamper mye. Gjelder selvsagt kun nå under innkjøringen hvor det er ikke er fisk i akvariet..under vanlig drift er ikke dette noen god løsning, hvis man topper opp istedet for å bytte vann.

Ikke noe problem å følge opp seriøse akvarister som trenger det
Kjempemessig - evig takknemlig!
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Haugen
Reklame for plussmedlemskap