Puster mye

fiskene puster litt mye kan dere hjelpe meg
Gi oss litt mer informasjon om akvariet. Størrelse, hva slags fisk(er), vannverdier og vannbytte rutiner osv.
Test vannet for nitritt og ammoniakk, kan også være lite oksygen i vannet.
450 l jeg har frontosa, tropehus, palletciclide, skivetetra, pleco grader 27 vannverdier vet ikke
Som jeg fortalte deg og pappa'n din fishdude, så må dere ha ukentlige vannbytter og vannet deres må måles med dråpetester!
Jeg fortalte dere farene med å ikke følge opp dette..

Nå kan det virke som dere har høy nitritt, og da er det store vannskifter som trengs.
Dråpetester får dere kjøpt på brotorvet, eller billigere på nettbutikker...

Fortell dette til pappa du så hjelper han deg nok
Lykke til..
det er det store akvariumet på 450 l som de puster mye og pappa byttet vann og ordnet innredningen på lørdagen men så døde det en fisk som har ligget der en dag
om du/dere ikke kan teste vannet, bør dere ta noen gode vannbytter 40-50% de 5-7 nermeste dagene, så slipper dere ihvertfall at fiskene pines av ammoniakk eller nitritt.
"Ordnet innrednigen" høres ut som det kan ha blitt rotet i bunnlaget ? I så fall har du nok fått en ammoniakk- og nitritt-topp. Vannbytter !!

Dessuten har du en ganske forkastelig sammensetning av fisk i dette karet !
pappa har lyst og beholde alle fiskene fordi de er så fine og sånt
Noen burde jo ta ansvar her...skulle tro at en voksen ville forstå at disse fiskene trenger høyst ulike vannverdier. Men som nevnt et annet sted, hvorfor spør du, når du gir blaffen i alle råd du får ? Jeg skjønner at du er ung, men faren din burde være klok nok til å skjønne at man ikke kan holde hva som helst av fisker sammen bare fordi "de er fine og sånt" !
Enig med deg SilverShaded, dette minner meg om svigermor, hun har fisk til pynt, har prøvd å få snudd synet hennes, men staheten tar over, svaret man får er; Det er jo bare fisk.. De er det mer enn det, de er levende dyr på lik linje med hest, hund katt osv.
Tropehuser og frontosa lever jo sammen i naturen men skive tetraen og palletcicliden kan vi fjerne
Hvilke fisker som skal bli eller fjernes bør avgjøres av vannverdiene. Men de har du fremdeles ikke peiling på ?
Og selv om frontosa og tropheus lever i samme sjø så er det ikke nødvendigvis en god combo i akvarium. Frontosa lever på 50-200 meters dyp og lever i all hovedsak av å spise annen fisk. Altså en meget kjøttrik diett. De er også veldig rolige, bedagelige fisker som ikke er veldig glad i masse fart og spenning. Tropheus derimot er stikk motsatt. De lever på 5-20 meters dyp og hverdagen går med på å slåss med artsfrender om revir, beite alger og sjekke damer. Altså en type fisk som det er bånn gass med hele tiden. Dietten deres består utelukkende av grønt for og de har derfor utviklet ett meget skjørt og delikat tarmsystem som ikke tåler proteinrik kost som kjøtt.

Det som vil skje med tropheusene hvis de får feil foring over en tid er at de vil bli syke og mest sannsynlig utvikle en sykdom som heter bukvannsot. Dette smitter som pest og er stort sett ikke synlig før det bryter ut. Så når dere oppdager dette er det nok for seint og vips så har du ikke en eneste gjenlevende tropheus. Og er dere riktig uheldig så slår dette også ut på de andre fiskene deres.

Ikke misforstå meg. Jeg ønsker faktisk å hjelpe deg. Men da må du også lytte. Hvis du vil ha hjelp til å få ett harmonisk og balansert akvarie hvor alle innbyggere passer veldig godt sammen så gi meg en lyd.
Godt og konstruktivt sagt, Are !

Det viktigste er å måle kjemien, som ammoniakk og nitritt. Jeg gjorde akkurat samme feil selv, hoppet uti det som liten, med gullfisker om pustet tungt i overflaten etter ett par dager, i ett akvarie uten filter som hadde fått kjørt seg godt nok inn (det skal gjøre om amoniakk og nitritt til ett ufarlig stoff, nitrat, som du kvitter deg med, i vannbytter). Ett par vann tester til prisen av 1-2 fisk kan fortelle folkene på dette forumet mye om hva som skjer.

Jeg vet det er folk som holder fisk som tropheus sammmen med litt mer kjøtt etende fisk, hva mater du fiskene med? Har maten nok grøntfor for tropheusene?
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap