Grumsete vann!

Inaktiv bruker
Hei! Jeg har hatt groms i akvariet helt siden oppstart. Jeg har byttet vann ofte, men det hjelper ikke. Jeg har også renset det utvendige filteret mange ganger, men det hjelper heller ikke. Noen tips?
Hvor lenge har karet vært i gang, og hvor stort er det? Mater du ofte (hvis du har fisk i)?
Hvordan er filtermedie plaseringen i filter boksen plasert? Har du lysene lenge på?
Man bør ikke rense filter for ofte, da kan det bli i ubalanse.
Inaktiv bruker
Det har stått klart nå (etter innkjøring) i to uker. Det er på 250 liter og jeg har noen scalarer og noen cory. Jeg gir dem mat tre ganger per dag(små porsjoner). Jeg gir dem også frossenfor annenhver dag, men disse dagene er det bare to måltider lysene slukkes klokken 22.00-22.30, og blir skrudd på 07.00-07.3
Det kan være mulig du har bakterieopblomstring i karet ditt. Hva slags vannverdier har du ? Bytt 30-40% vann daglig i en ukes tid, det kan hjelpe. Du har også alt for lang lystid, den bør ikke være mer enn max 9-10 timer.
Tømmer du vannet/søet fra frossen foret i karet?
3 ganger dagen, tja det kan være litt mye, spesiellt om du har få fisker.
Inaktiv bruker
De dagene det er frossenfor på menyen, er det ikke bare frossenfor, men også vanlig flakfor jeg gir dem ikke mye frossenfor( gir dem først flakfor (på morgenen) og så frossenfor på kvelden)
Høres litt ut som det kan være filtreringen din etter min mening. Hvilken type utvendig filter har du? Og hva er inni filteret?
Inaktiv bruker
Jeg har Eheim profesionelle utvendig filter ( står noe nummer på den som er: 2222 ) inni er det først en boks. Inni boksen er det en svamp, og hvis du fjerner stampen er det noen rare brune kuler inni. Man kan ta ut boksen og under er det akkurat samme bare noe som ligner små rør( her mengler det en svamp, men den forrige eieren sa at det gikk fint uten)
Innholdet høres greit ut. Men 2222 er nok litt snaut for ett 250 liters karr? Det sirkulerer vel 350 l/t? Kan være jeg husker feil altså. Men det kan være der problemet ligger. En løsning kan være å skaffe ett utv filter til og kjøre begge to samtidig. Greit å ha 2 i tilfelle det ene skulle ta kvelden. Også kan du rengjøre ett av gangen. Dvs ha en grundig rengjøring av filter nr 1. Og så etter 4-6 mnd er det kanskje tid for filter nr 2. Noen utv filtere kan kjøre 6-18 mnd uten rengjøring også.
Eheim 2222 er nok litt i minste laget til et kar på 250 liter, etter min mening. Filteret er anbefalt for akvarier opp til 150 liter, og yter 500l/h uten filtermedier. Det vil si at det ikke klarer å sirkulere vannet i en 250-liter såpass som to ganger per time.
Inaktiv bruker
Ok! Da er det vel bare å begynne å spare til neste filter... hvor mye ligger prisen på et nytt utvendig filter?
Jeg ville sjekket webzoo og aquamanias. Og personlig holdt meg til eheim. Jeg pleier å ha 3 x akvarie str pr time. Dvs ett karr på 500 liter ville jeg hatt ett filter som skyver 1500 liter pr time. Mulig du ikke trenger så mye sirkulasjon til dine fisker. Det kan jeg dessverre ikke si noe om da jeg er en tanganyika akvarist.
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap