Oppdaterer fiskebasen :)

Jeg har nå gjort noen endringer i fiskebasen bl.a Kampfisk og Paradisfisk.

Ser det greit ut ?

Oppdateringene gjøres hovedsakelig på de fiskeartene jeg har, men også har hatt.

Det er en stor jobb å oppdatere fiskebasen, men jeg oppfordrer alle til å legge inn info på de fiskene som en selv har/har hatt.

Klemzz Maren
Når vi oppdaterer fiskeprofiler må alle opplysningene om samme fisk legges inn samtidig, hvis dette lar seg gjøre. Dette betyr at den som legger inn opplysningene MÅ ha bøker på fanget eller internettsider å hente opplysningene fra.

Hvis vi ser på Paradisfisk som eksempel.. Alle opplysningene nedenfor er fra Akvariets Lexikon som er en av de mange bøkene jeg har på bordet.

Lokasjon: Øst-Asia I grunne vannansamlinger>Kina>Korea>Taiwan>Ryukyu(øy)>Malacka

Omnivore(altetende)
Temperatur: 16-26
Vanskelighetsgrad:Lett
Hardhet: 2-30dgh
Akvarielengde omtrent 70cm
Ph 6-8
Kjønnsforskjell bla. bla osv
For, tørt og vått osv.

Synonymer/tidligere artsnavn:
Lebrus opercularis, bla , bla, bla (omtrent 10-12 forskjellige som må skrives i profilen)

Faktaene har jeg hentet fra bøkene;
"How to keep Tropical Aquarium Fish" av Jonathan Stuart og
"An illustrated encyclopedia of aquarium fish" av Gina Sandford.

Jeg skulle ha skrevet kildene, men det glemte jeg oppi skrivingen.
Sorry Håvard

Ps ! Jeg har ikke brukt nettet.

Ser det greit ut hva jeg har skrevet ?

Maren.
Det du har skrevet er veldig bra. Kjempebra innsats

Det som mangler er allikevel viktig.

Lokasjon og tidligere navn er nok det som primært mangler. Ta bryet med å fylle ut alt før du går videre til neste fisk.
Skrev jeg ikke det du nevnte da, Håvard. Merkelig at det har forsvunnet, hmm.

Vell, nå har jeg gjort flere oppdateringer. Nå ble det vell enda bedre, ikke sant ?

Jammen lærer man mye når man oppdaterer fiskebasen. Jeg visste ikke at Paradisfisken spiser alger. Joda, man lærer noe nytt hver dag.

Klemz Maren
Det kommer med etter godkjenning. Det er ikke jeg som godkjenner profilene.
Takker og bukker !
Takker og bukker for rosen.

Akkurat nå sitter jeg og leser om oppdrettsdelen, hmm veldig interessant må jeg si. Det kommer nok en liten avhandlig i løpet av dagen, hehe, men naturligvis tar jeg bare med det viktigste Typisk meg å overdrive, hehe (ler).

Klemz Maren
Overdrivelse er bra. Hvis du oppdaterer 100profiler hver dag vil basen være rimelig komplett etter 5år.

Skremmende egentlig. På den annen side prioriterer vi jo fisk vi har et forhold til og som finnes i de forskjellige klubbmiljøene. Da kommer vi langt med 1000 gode profiler.

Uansett... Kvalitet på opdateringene er svært viktig.
Nettsider med fiskeprofiler ønskes.
Nei, Håvard nå tuller du med meg (haha (ler)). Jeg klarer ikke å oppdatere 100 profiler på 1 dag, 10 kanskje er et mer relevant tall for meg. Jeg sitter ikke 24 timer døgnet rundt foran pc`en. Joda, kvalitet er mye bedre enn kvantitet

Mens jeg driver å oppdaterer fiskebasen hvilke nettsider anbefales til denne "jobben".

Klem Maren
Plussmedlem
Her er nokre gode oppslagsverk:

Fishbase (Utgangspunkt for basen vår)
Fishprofiles
Zoopet
Planet Catfish (maller)
Tusen takk, Holger !

Ønsker både deg og Tone til lykke med den forestående familieforøkelsen ))))
Jeg var nettopp innom hjemmesiden deres, og slik fikk jeg vite det.
Grattla !!

Klemz Maren
Noen spørsmål om oppdatering =)
Vell, nå er nesten profilen til Paradisfisken komplett, men en beskrivelse av Macropodus-slekten mangler fortsatt. Jeg ønsker å skrive nettopp det =), men jeg har ikke funnet noe på nettet. =( Er det noen som kan hjelpe meg ? Hva med en link ?

Hvis noen har mer info om Paradisfisken, så er de hjertelig vellkommen til å oppdatere profilen =)

Idag gjorde jeg flere oppdateringer i Paradisfisk-profilen, men det er ting som ikke er kommet med. Hvorfor ?
Jeg kan bl.a nevne følgende:
1. Navnet; Paradisgurami.
2. Svømmesjikt. Paradisfisken bruker alle sjikt, ikke bare de 2 øverste, slik det står i fiskebasen. Jeg kan bekrefte at denne arten bruker alle sjikt, fordi;1. Paradisfisk har jeg selv + i en av akvariebøkene står det at den bruker alle sjikt.

Jeg ser at oppdrettsdelen kom med, og da ble jeg glad =) Det ble sikkert flere !

Klemz Maren )
Plussmedlem
akvafreak
Idag gjorde jeg flere oppdateringer i Paradisfisk-profilen, men det er ting som ikke er kommet med. Hvorfor ? Jeg kan bl.a nevne følgende: 1. Navnet; Paradisgurami. 2. Svømmesjikt. Paradisfisken bruker alle sjikt, ikke bare de 2 øverste, slik det står i fiskebasen. Jeg kan bekrefte at denne arten bruker alle sjikt, fordi;1. Paradisfisk har jeg selv + i en av akvariebøkene står det at den bruker alle sjikt.

Hei Maren. Bra jobba

Dersom ein fisk har fleire populærnamn legg vi berre det vanlegaste, eller nokre gonger dei to vanlegaste i populærnamn-feltet. "Paradisgurami" er lagt til i feltet "Andre navn", og gir treff på søk.

At ikkje sjikt blei oppdatert er sikkert ein glipp. Har oppdatert det no.

Takk for hjelpa, Holger !
Den er grei , Holger !

Nå kan jeg endelig oppdatere flere fiskearter, hehe.

Klem Maren
Ehhhmmmm... nå er jeg ingen betta spesialist men, tror det står en feil i profilen dens(splendens)

Betta splendens

kampfisken er svært agressiv mot andre hanner av sin egen art, og man bør ha mer enn en hann i akvariumet..??

Trodde det skulle være damer og ikke hanner...

Er ikke noen spesialist da men, har en venn som hadde betta splendens, og trur ikke den skulle gått med noen andre hanner da
Fikset

Takk for at du sier i fra!

Tilfeldig bekjentskap
© Brage Lien
Reklame for plussmedlemskap