Strømstans i 40 timer hva nå?

Pga av Ninas herjinger har vi enda ikke fått igjen strømmen og jeg tenker jo da på mine stakkars fisk.
Bør jeg vaske akvariepumpene mine ren for filterbakterier siden strømmen har vært vekke så lenge?
Har mine tvil at noen av bakteriene har overlevd så lenge uten tilgang på oksygen.

Nitritt kommer til å bli målt med jevne mellomrom fremover og vannet skiftet deretter.
Hvor lenge har strømmen vært borte, da ?
Har du noe ammoniakk og/eller nitritt nå ? Byttet noe vann under strømstansen ?

Løft opp pumpa (hvis den er innvendig) eller åpne den, og sniff på innholdet. Hvis det lukter råttent, ville jeg ha renset den og regnet med en ny innkjørings-periode. Lukter det som det pleier (jordaktig, syns jeg), burde det ikke være noen fare, og du kan bare skylle forsiktig som et vanlig vedlikehold. Og selvsagt fulgt med på vannverdiene, ja.
Den har nå vært borte i nesten 42timer og enda ikke komt igjen.
Har ikke gjort noe med akvariene når strømmen har vært borte. Har ikke tatt noen målinger enda, men kan sjekke når jeg kommer hjem.
Skal ta en snifferunde i pumpene når jeg kommer hjem fra jobb, og holde et godt øye med vannverdiene fremover.
Så ikke at det sto 40 timer...sorry
Det er foreløpig under 2 døgn, og jeg tror det kan gå bra. Ihvertfall hvis ikke temperaturen har falt alt for mye. Foreslår også et lite vannbytte, hvis det er mulig....vet ikke hvor store kar du har ?
Skal prøve å få byttet litt vann i kveld. Det er et akvarie på 250liter, et på 65liter og et på 54liter. Alle har utvendige pumper.
Temperaturen har jeg klart å holde oppe siden de står i stuen der det har blitt fyrt i peis.
Da tror jeg dette kommer til å gå bra Men som sagt : sjekk vannverdiene, og hold godt øye med fiskene når du får filtrene i gang igjen !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap