Nitrivec

Hei på dere
Ved vannbytte, tilsetter dere nitrivec etter hvor mange liter dere bytter ut? Eller tilsetter dere nitrivec etter akvarie størrelsen/liter hver gang?
Eller så skipper vi det og tester vannverdiene og bytter vann jevnlig og ofte. Vi passer også på at vi har filter som takler belastning og at vi ikke overforer eller har i for mange nye fisk på en gang.
Har ingen tro på at nitrivec har annen virkning enn å gi selgerne penger.
Et oppegående/innkjørt akvarium med tilstrekkelig filtrering har ikke bruk for tilskudd av fremmede bakterier. Det kan i enkelte tilfeller også være direkte skadelig, siden disse flaskebakteriene dør i konkurransen med de etablerte bakteriene og vil kunne forurense. Bakterier som dør kan også produsere giftstoffer.
SilverShaded
Et [I]oppegående/innkjørt[/I] akvarium med tilstrekkelig filtrering har ikke bruk for tilskudd av fremmede bakterier. Det kan i enkelte tilfeller også være direkte skadelig, siden disse flaskebakteriene dør i konkurransen med de etablerte bakteriene og vil kunne forurense. Bakterier som dør kan også produsere giftstoffer.


Så det dere sier, er i bunn og grunn å gi blanke i det som sies i dyrebutikkene, for de skal bare tjene penger?
Point taken!!
Jeg tester verdiene jevnlig, de er fine de så at no2 nå var på vei opp mot 0,3mg/l så jeg gjorde et vannbytte i dag dropper å ha i nitrivec nå, slik dere anbefaler tester på nytt i morra.
Er keen på coryer i karet, men da må jeg senke ph bittelitt, hva bruker dere for å senke ph?
Er det ok å legge seg på 6,5 til 7 for de fleste coryer?
Hvis du har tilløp til nitritt er karet ikke sunt. Antagelig er filtreringen helt på kanten...du husker kanskje at jeg advarte deg om dette filteret ? Vet ikke hva slags belastning du har eller hvilke rutiner du følger, men det skal normalt ikke bli nitritt-tilløp uten at det har skjedd uhell med karet/filteret. Er bio-belastningen for stor, bør denne minkes. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å ta filteret opp til seriøs vurdering. Og selvsagt, vannbytter daglig til nitritt er stabilt på null.

Ikke tenk på mere fisk før ting er mere på stell.
SilverShaded
Hvis du har tilløp til nitritt er karet ikke sunt. Antagelig er filtreringen helt på kanten...du husker kanskje at jeg advarte deg om dette filteret ? Vet ikke hva slags belastning du har eller hvilke rutiner du følger, men det skal normalt ikke bli nitritt-tilløp uten at det har skjedd uhell med karet/filteret. Er bio-belastningen for stor, bør denne minkes. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å ta filteret opp til seriøs vurdering. Og selvsagt, vannbytter daglig til nitritt er stabilt på null. Ikke tenk på mere fisk før ting er mere på stell.


Ok, det er dette eheim 2010 filteret i et 96 liter eheim kar.
Ser it til å fungere bra egentlig. Jeg har denne tetra dråpetesten og tilhørende fargekart på testresultatet. Kan hende det var en litt nervøs forhastet avlesning, men jeg syntes kanskje resultatet på fargen var litt mere oransj i går enn gul. Litt vanskelig å lese synes jeg
Er det en test å få tak i som leser mer nøyaktig? Eller er alt basert på fargekart?
Har en 96 liter som sagt med kun 9 stk fisk.
Marius Pettersen
[QUOTE=SilverShaded]Hvis du har tilløp til nitritt er karet ikke sunt. Antagelig er filtreringen helt på kanten...du husker kanskje at jeg advarte deg om dette filteret ? Vet ikke hva slags belastning du har eller hvilke rutiner du følger, men det skal normalt ikke bli nitritt-tilløp uten at det har skjedd uhell med karet/filteret. Er bio-belastningen for stor, bør denne minkes. Hvis ikke, anbefaler jeg deg å ta filteret opp til seriøs vurdering. Og selvsagt, vannbytter daglig til nitritt er stabilt på null. Ikke tenk på mere fisk før ting er mere på stell.


Ok, det er dette eheim 2010 filteret i et 96 liter eheim kar.
Ser it til å fungere bra egentlig. Jeg har denne tetra dråpetesten og tilhørende fargekart på testresultatet. Kan hende det var en litt nervøs forhastet avlesning, men jeg syntes kanskje resultatet på fargen var litt mere oransj i går enn gul. Litt vanskelig å lese synes jeg
Er det en test å få tak i som leser mer nøyaktig? Eller er alt basert på fargekart?
Har en 96 liter som sagt med kun 9 stk fisk.

Og hvilket filter ville du anbefalt meg til dette karet da, om det skulle vise seg at det er det som er feil?
Ville det hjelpe å bytte filtermateriale kanskje?
Ni fisk i dette karet burde ikke være så mye, nei.
Er det kun svamp i filteret ? Det er naturligvis ikke plass til allverden av filtermedier inni der, det har jo volum som en brusboks. Men jeg liker ikke utseendet på den svampen heller, og noe biologisk medium burde det vært i filteret. Hvis det hadde vært meg, tror jeg at jeg ville ha kuttet et par centimeter av toppen på svampen og lagt inn så mye Eheim SubstratPro det var plass til oppå svampen. Skulle jeg bytte til et annet innvendig filter, hadde jeg nok gått for et Eheim Biopower 200. Et utvendig filter hadde jeg nok foretrukket, men det er da selvsagt mye dyrere.

Nitritt-tester kan være vanskelige å avlese, ja. Men jeg syns JBL's tester er bedre. De har både bedre oppløsning og er lettere å lese av.
[QUOTE=SilverShaded]Ni fisk i dette karet burde ikke være så mye, nei.
Er det kun svamp i filteret ? Det er naturligvis ikke plass til allverden av filtermedier inni der, det har jo volum som en brusboks. Men jeg liker ikke utseendet på den svampen heller, og noe biologisk medium burde det vært i filteret. Hvis det hadde vært meg, tror jeg at jeg ville ha kuttet et par centimeter av toppen på svampen og lagt inn så mye Eheim SubstratPro det var plass til oppå svampen. Skulle jeg bytte til et annet innvendig filter, hadde jeg nok gått for et Eheim Biopower 200. Et utvendig filter hadde jeg nok foretrukket, men det er da selvsagt mye dyrere.

Nitritt-tester kan være vanskelige å avlese, ja. Men jeg syns JBL's tester er bedre. De har både bedre oppløsning og er lettere å lese av.[/QUOTE

takk for svar
Du er liksom alltid der du
Har ikke modifisert filteret, det er slik det er orginalt.
Skal undersøke det du snakker om!!!!
Vil jo det beste for karet og fiskene!
Har jeg blandet meg borti noe eller noen, så syns jeg det er riktig å følge opp Og det er ikke noe vanskelig å stille opp for folk som er seriøse i det de driver med. Gleder meg når folk lykkes !

SilverShaded
Har jeg blandet meg borti noe eller noen, så syns jeg det er riktig å følge opp :-) Og det er ikke noe vanskelig å stille opp for folk som er seriøse i det de driver med. Gleder meg når folk lykkes !



Takk igjen
Marius Pettersen
[QUOTE=SilverShaded]Har jeg blandet meg borti noe eller noen, så syns jeg det er riktig å følge opp :-) Og det er ikke noe vanskelig å stille opp for folk som er seriøse i det de driver med. Gleder meg når folk lykkes !



Takk igjen

hei igjen.
nå har jeg gjordt 3 vannbytter( 30 liter hver gang) og jeg synes det ser ut til at det ikke hjelper på No2 utslaget på testen
Den har fortsatt et mere oransje preg på svaret enn gult. Riktignok veldig svak oransje.
Noen ide`på hva jeg skal gjøre? Har bestillt slike organiske filterkuler du snakka om.
gjenomstrømningen på filteret er upåklagelig god, så det har vel ikke noe for seg å skylle filteret?
Vel, hvis du samme NO2-utslag etter 3x30 liters vannbytter, kan man jo spørre hva det ville ha vært hvis du ikke hadde byttet vann ?!? Du er sikker på at du måler riktig, at du ikke mater for mye og at det ikke ligger noen død fisk eller noe sånt i karet ?

Ellers er vel egentlig bare mer bevis på at filtreringen er tvilsom. Har du sjekket hvordan filtersvampen ser ut ? Det burde ikke være vanskelig å se om det er mye gørr i svampen slik at den trenger skylling. Det kan være slam som ikke tetter svampen så mye, eller at vannet finner veier utenom filtersvampen. Det er en risiko å skylle svampen under en nitritt-topp, men det KAN være nok til å fikse problemet hvis det er der feilen ligger.

Å bytte 30 liter er kanskje ikke nok, du kan godt bytte 40-50 liter hver gang. Noe er tydeligvis galt...sjekk svampen, sjekk at det ikke er noe dødt i karet og bytt mere vann.
SilverShaded
Vel, hvis du samme NO2-utslag etter 3x30 liters vannbytter, kan man jo spørre hva det ville ha vært hvis du [I]ikke[/I] hadde byttet vann ?!? Du er sikker på at du måler riktig, at du ikke mater for mye og at det ikke ligger noen død fisk eller noe sånt i karet ? Ellers er vel egentlig bare mer bevis på at filtreringen er tvilsom. Har du sjekket hvordan filtersvampen ser ut ? Det burde ikke være vanskelig å se om det er mye gørr i svampen slik at den trenger skylling. Det kan være slam som ikke tetter svampen så mye, eller at vannet finner veier utenom filtersvampen. Det er en risiko å skylle svampen under en nitritt-topp, men det KAN være nok til å fikse problemet hvis det er der feilen ligger. Å bytte 30 liter er kanskje ikke nok, du kan godt bytte 40-50 liter hver gang. Noe er tydeligvis galt...sjekk svampen, sjekk at det ikke er noe dødt i karet og bytt mere vann.


Fiskene får mat annenhver dag på ettermiddagen.
Kan vel ikke kalle det overforing?
Jeg følger bruksanvisningen til punkt og prikke hva gjelder no2.
Har hatt klare gule målinger tidligere, denne oransje målingen kom først nå for noen dager siden
Ingen døde fisk.
Ser imidlertid at det er ca 7mm avstand ifra svampen til veggen i filterhuset. Kan det være at vannet går der istedenfor gjennom filtetet?
Når jeg renser filtetet, skal jeg da "riste det lett og klemme lett i en bøtte med akvarievann? Slik at gørra kommer ut? For det å skylle det i rennende vann er vel fyfy?
Ja, at vannet finner veien utenom fltermediet er selvsagt ikke bra...da får det ikke kontakt med filterbakteriene.

Jepp, riste og klemme lett på svampen i avtappet akvarievann. Sjekket du om det er mye slam der ?
SilverShaded
Ja, at vannet finner veien utenom fltermediet er selvsagt ikke bra...da får det ikke kontakt med filterbakteriene. Jepp, riste og klemme lett på svampen i avtappet akvarievann. Sjekket du om det er mye slam der ?


Jobber enda skal se når jeg kommer hjem.
Mye slam er ikke bra?
Nei, mye løst slam rundt svampen vil gjøre at mer vann løper utenom.
TE=SilverShaded]Nei, mye løst slam rundt svampen vil gjøre at mer vann løper utenom.

Hei igjen
Mye mas ifra meg her Rensa filteret i går og er veldig spennt på resultatet av testen etterpå.
Så i går kveld at jeg begynner å få veldig lite av vannforbedrings middelet jeg bruker igjen. Har brukt sera aquatan ved vannbyttene, er det strengt tatt nødvendig? Må i tilfelle bestille mere.
Her i Norge er det eventuelle fordelen med vanntilberedningsmiddel at det fjerne klor. Tungmetaller er det minimalt med i norsk forbruksvann, da grenseverdiene er svært lave. Områder i land som Tyskland og England har nok "vanskeligere" vann i så måte. Her i landet har svært mange vannverk gått over til UV-behandling av vannet og bruker normalt ikke klor. Imidlertid kan råvannet i perioder ha problemer som gjør at en må bruke klor, og det er noe vi sjelden får noen beskjed om. Imidlertid blir du enkelt kvitt klor ved å lufte vannet før du bruker det. Lar du det står ihvertfall over natten med luftestein eller sirkulasjonspumpe, vil klor avgasses fra vannet, sammen med eventuell annen overmeting av gasse.. Samtidig får det opp temperaturen på en naturlig måte, slik at en slipper å bruke varmtvann fra krana...byttevannet bør vanligvis ha omtrent samme temperatur som akvarievannet.

Så mitt råd blir : bruk vanntilberedningsmiddel hvis du føler deg tryggere med det, eller begynn å lagre vannet. Ditt valg
SilverShaded
Her i Norge er det eventuelle fordelen med vanntilberedningsmiddel at det fjerne klor. Tungmetaller er det minimalt med i norsk forbruksvann, da grenseverdiene er svært lave. Områder i land som Tyskland og England har nok "vanskeligere" vann i så måte. Her i landet har svært mange vannverk gått over til UV-behandling av vannet og bruker [I]normalt[/I] ikke klor. Imidlertid kan råvannet i perioder ha problemer som gjør at en må bruke klor, og det er noe vi sjelden får noen beskjed om. Imidlertid blir du enkelt kvitt klor ved å lufte vannet før du bruker det. Lar du det står ihvertfall over natten med luftestein eller sirkulasjonspumpe, vil klor avgasses fra vannet, sammen med eventuell annen overmeting av gasse.. Samtidig får det opp temperaturen på en naturlig måte, slik at en slipper å bruke varmtvann fra krana...byttevannet bør vanligvis ha omtrent samme temperatur som akvarievannet. Så mitt råd blir : bruk vanntilberedningsmiddel hvis du føler deg tryggere med det, eller begynn å lagre vannet. Ditt valg :-)


Skjønner
Bestiller mer
Testen av no2 var bittelitt bedre i dag! men jeg kan fortsatt skimte et lite oranje skjær på fargen
Får bare fortsette med vannbytter da!!
Men du mener at dette helt klart har med filtreringen å gjøre? Pumpa er rett og slett for dårlig?
Vurderer å ta litt av sparepengene mine og bestille meg en type eheim biopower 200 slik du anbefalte meg sterkt nå, for detta maset gidder jeg snart ikke mere
Om dette er løsningen da, kan vi være sikre på det? Eller kan det være mer komplekst enn som så?
Og i tilfelle, har du en nettside å anbefale, som har gode priser og leverer raskt?
Og hvordan kjører jeg da inn det nye filteret? Kjører jegg begge samtidig i karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap