Noen som kan hjelpe med med lysrør?

Hei!
Jeg er så usikker ang lysrør så håper kanskje noen kan hjelpe meg?

Jeg kjøpte meg et kar nylig men lysrør synger på siste vers så jeg må ha nye. Jeg aner ikke hvilke rer jeg skal be om? På rørene står det Polamp (som jeg regner med kun er merket og uvesentlig?) 30w T8 6500k. Hva betyr alt som står på røret og hvordan får jeg kjøpt et med riktig lengde? Må jeg måle røret? Noen andre tips mens vi er i gang?
På forhånd takk
Hei,
30w er mengden energi røret bruker, og sier indirekte også noe om mengde lys. Det er også bestemte lengder rør til en wattstyrke, så du kan si en 30w i butikken og få rett lengde (men ingen regel uten enkelte unntak).
T8 er type armatur røret er for, Normalt T8 eller T5.
6500 sier hvilken lystemperatur røret er tilpasset. Det ligger litt over (blåere) vanlig dagslys og burde passe til et beplantet akvarie.

Søk på kevin på nettet eller i forum for å finne mer hva slags lys som passer til det du vil ha i akvariet.
Ååå, Tusen takk! Nå ble jeg mye klokere!!
Er så frekk at jeg stjeler litt plass i tråden din, malime

Jeg har kjøpt et brukt Juwel-kar på 54 liter med heldekkende plastlokk med et lysrør (Warm white) 15W fra Thorn. Synes dette lyset ikke er spesielt sterkt og er mer gult enn hvitt lys. Har røde kirsebærreker og svart/blanke rilireker og kunne tenkt meg et lys som fremhever fargene på disse rekene. Noen som har forslag til nytt lysrør? Jeg kan vel ikke ha rør over 15W når dette står oppgitt i lokket?
Du må bruke rett type rør og watt tilpasset armaturen. Det kan du ikke endre. Men, du kan velge rør laget for å gi forskjellig type lys. Varmhvit efterligner gult lys fra glødelamper (som vi oppfatter som "naturlig" innelys). Dagslys er nok et bedre valg, men det er mange typer å velge i. Les artikkelen Plantelys her på forumet.
Helge H
Du må bruke rett type rør og watt tilpasset armaturen. Det kan du ikke endre. Men, du kan velge rør laget for å gi forskjellig type lys. Varmhvit efterligner gult lys fra glødelamper (som vi oppfatter som "naturlig" innelys). Dagslys er nok et bedre valg, men det er mange typer å velge i. Les artikkelen Plantelys her på forumet.


Har fått en ting for disse plantelysene, har testet ut Arcadia Plant Pro, og Juwel Color som eg synes gir fine farer fra seg. Spesielt røde reker, og på redmoore røttene.
Kommer til og prøve Sylvania GroLux når det nærmer seg bytte tid.

Juwel Color T8 15W

fant ikkje arcadia og sylvania med ett kjapt søk på nett i t8 15w

men Muligens Arcadia Orginal Tropical er noe og prøve ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap