Blind eller svak scalare! hjelp! fort!

Inaktiv bruker
Siden jeg kjøpte scalaren har han vær eneste gang jeg har foret, kommet opp til overflaten men ikke spist noe, så alle de andre scalarene har spist opp maten uten at han har fått noe! Og nå svømmer han såhvit og tipper til siden hele tiden! Og hvis vi knipset litt utenfor akvariet rømmer de andre, men han bare svømmer dør helt rolig. (Jeg gjorde dette bare for å teste om han kanskje var blind)kameraet er veldig grumsete! Jeg flyttet han over i en yngelboks, jeg vet at det er alt for lite for en scalare, men de andre begynte og bite på ham, så jeg tenkte det var det beste. Jeg kjøpte alle samtidig og alle har vokst fint, bortsett fra ham. Han er like liten som han var
Inaktiv bruker
No2= 0,3
Ph=8,0
Gh en vet jeg ikke helt hva er fordi jeg har mistet det fargekortet men den er av typen tetratest og fargen er lysegrønn
No2 0.3 ppm er ikke bra, du bør bytte vann.
Du har også for høy Ph for å holde scalarer.
Inaktiv bruker
I følge no2 testen er 0,3 mg/l det minste man kan ha, og innenfor det som er vanlig. Men skal bytte mere vann for sikkerhets skyld skal få ned ph'en også men hva skal jeg gjøre med fisken? Det er kanskje mest humant og avlive den, men hvis det fins en annen løsning velger jeg jo det.
Da er det en veldig unøyaktig test. Det er slett ikke bra med 0.3 ppm No2.
Husk ph må senkes sakte, har du testet vannet i krana? Hvilken ph har den?
Plussmedlem
Hei.
Vil bare innskyte at det er ikke alltid det er noe galt med miljøet i akvariet.
Har hatt en del scalare selv opp gjennom årene, og stort sett er de ganske så hardføre fisker og kan akseptere en del forskjellige vannverdier.
(Det er likevel for høyt med ph 8 og no 0,3, som Meløysaltvann sier, så følg de gode rådene du har fått.)

Erfaringsmessig er det av og til noen individer som er svakere enn andre. Har selv hatt scalarer som tilsynelatende uten grunn har bukket under. Alt har jo egentlig en årsak, men noen ganger er det utenfor vår kontroll.
Scalaren din høres alvorlig syk ut. Apati er ikke noe som er vanlig for disse ellers så aktive og oppvakte fiskene.

En av mine absolutte fiskefavoritter i kraft av sin utpregede karakter og personlighet.

Inaktiv bruker
Den døde i natt har kjøpt sånt middel for å senke ph-en! Skal jeg bytte vann ver dag, eller blir det da for mye? Hvor ofte burde jeg isåfall bytte vann?
Du bør senke pH langsomt så fiskene klarer overgangen. Ikke bare noen timer. Finn ut hva kranvannet ditt har for pH verdi, og om du da alltid må forberede vannskifter. En KH verdi større enn 1 vil hjelpe så pH ikke blir ustabil. (Her vet andre på forumet mer om hva KH bør ligge på).

Er det en Tetra dråpetest du bruker for NO3? Da sier i så fall farveskalaen på nederste trinn (gul) under 0.3. Bruker den testen selv. Det er en ok verdi for denne testen. Gjør den utslag (ikke lenger gul) er det bare å begynne å gjøre delvise vannskifter ofte til det igjen viser stabilt nede på gult.
Inaktiv bruker
Den er gul ja! Så betyr det da at jeg ikke har formye nitrit?
Om det er Tetra dråpetesten er gul ok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap