Triops / reker

Hello, jeg er helt ny her, har hatt akvarium for 25 år siden hjemme i tyskland, husker nesten ingenting fra da og det har jo skedd en del ting siden.
Har pr idag et lite baseng med triops hjemme, en av dem har blitt 15 mm stor, 10 dager gml.
Tenkte at kansje et større kar var på sin plass og vips-kjøpt et 40 l akvarium fra naboene. Men nå fikk lille meg lyst på reker! Triopsene blir jå ikke eldre enn 2-3 mnd og de fleste rekene får jå levende avkomme så jeg vurderer å innrede akvariet som et rent rekebasseng.
Har kjørt med bare vann og filtermedium (intern filter bak veggen, 3 filterkammer svamp-hvite hullstein-aktiv kul) for å bygge opp et godt miljø i vannet. Tenkte å ha noe slags fin skum forran vanninnløpet så ev. yngel ikke bli kværnet til fiske eller rekefarse.
Nå trenger jeg en del ting for å gjøre det trivelig for de små...
hvor får jeg kjøpt i Norge:
-Luftdreven svampfilter
-helst svart fin sand
-Aegagropila linnaei (moosekule)
Tenkte ellers på mest mulig mose og småvokste planter som skal festes på steinhuler og røtter.
Har lyst å sette opp akvariet slik at jeg ikke trenger co2 tilsetting og det er mest mulig autark med kun små mengder tilsatt for.
Er det lurt å begynne med cherry reker?
har så lyst på panda bier eller blue crystall men dem krever visst mere
Ta gjerne kontakt hvis du bor i nærheten av Røros og har reker til overs
Har nesten glemmt det: Går det an å holde triops og reker sammen?
Gleder meg til svar og tips,
Wolle
Vet ikke hvor lenge akvariet har stått og gått, men det ville nok være lurt å skaffe seg dråpetester slik at du kan sjekke at akvariet er innkjørt og har de rette vannverdiene for den/de rekeartene du planlegger å holde, hvis du ikke allerede har gjordt det. Reker er følsomme for avfallsstoffer i vannet, som ammoniakk, nitritt og nitrat. pH og GH/KH er også viktige faktorer, og ulike arter har ulike krav til disse vannverdier. Dette bør du lese deg opp på, slik at du ikke velger reker som ikke passer i vannet ditt. De mer krevende rekeartene har smalere toleransegrenser for alt og ikke det beste å starte med. Kirsebær-reker (og de fleste andre Neocaridina-arter er de mest hardføre, og derfor fine å starte med. Caridina-arter som bier og krystall-reker kan man våge seg på når man har mer erfaring.

Vet ikke hvorfor du bruker aktivt kull i filteret, dette er ofte et hinder for innkjøringen. Det vil dessuten stadig måtte byttes ut siden det mettes med avfallsstoffer og kan lekke dem tilbake i vannet. Et skikkelig biologisk filtermedium (som f.eks. Eheim SubstratPro) vil være mye bedre, og det varer nesten uendelig ved at det skylles i "brukt" akvarievann innimellom.

Når det gjelder svampfilter vil jeg anbefale deg Ebi-Shop i Sverige, som har det aller meste av hva du trenger til oppsett av rekekar og hold av reker.

Vet ikke om Triops er noen god ide sammen med reker. Voksne Triops vil antagelig forsyne seg av nyklekte rekebarn, de tar jo gjerne kjøtt og vil jage bittesmå reker.

Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap