rekemix - dette blei grumsete, noen bedre?

Prøvde å lage rekemix her om dagen uten at det helt ble det store alternativet fremover... Tok hele reker med skall, brokkoli, et par aspargis og litt erter oppi miksmasteren. Da alt var blitt litt "gjørme" helte jeg oppi 2 eggehviter som jeg har hørt skulle funke som stivelse.
Kan tenke meg at det blei 3-4 dl guffe tilsammen som jeg smurte mellom bakepapir så jeg fikk tynne plater. Alt gikk fint helt til det var foringstid, mixen løste seg opp ganske raskt og partikler og dritt fløy rundt i akvariet så vannet så helt j*vlig ut. Har et 160l malawi kar med forholdsvis god strøm.
Heretter blir det nok artemia, flak og pellets på mine venner.

Flere som vil dele sine erfaringer på området? Sikkert mange som har prøvd både det ene og andre.
Gelantin gjør seg nok bedre enn eggehviter, tenker jeg
Gelatin er tingen til å binde sammen ingrediensene, ja. Eggehvite trenger en del varme for å stivne, så jeg tror ikke dette er beste alternativ. I tillegg er det jo ren protein, så jeg ville vært forsiktig med for mye av dette
jeg var redd gelatin skulle gi fiskene forstoppelse, hvor mye gelatin skal brukes i 2-3 dl guffe?
Du trenger ikke å være redd for forstoppelse av gelatin, har ikke vært borti noen med slike erfaringer.
Siden du lager såpass små mengder av gangen, er det ikke rare mengden gelatin som skal til. Du må nesten prøve deg frem.

Selv lager jeg gjerne ett par kg i slengen, så da går det jo med litt mere av alt!
Du kan godt bruke Sei som bindemiddel... Det funker.
Trenge man bindemiddel..? Jeg bruker ikke det i min mix, og har ikke noe problem med at mixen løser seg opp og flyter over det hele.... Jeg passer på at grønnsakene ikke får mer enn et oppkok, og tørker de godt før jeg blander de inn i mixen. Jeg lurer på om trikset heller kan være å få med så lite vann som mulig i blandingen?

Angående mix av sei og reker, mener jeg leste et sted at disse to ingrediensene reagerer på en negativ måte med hverandre, rent kjemisk, og at man derfor ikke bør blande de? Noen som har hørt noe om det? Jeg finner ikke tilbake til siden hvor jeg leste om det selvsagt :P
Det tror jeg ikke...... Fiskene mine spiser og koser seg de... : )
noen som vet hvor man finner oppskrift på det der???
McEve
Angående mix av sei og reker, mener jeg leste et sted at disse to ingrediensene reagerer på en negativ måte med hverandre, rent kjemisk, og at man derfor ikke bør blande de? :P

Mener å ha lest det samme, men jeg klarer heller ikke å finne tilbake til stedet jeg leste det.

Var det ikke Svein A som hadde et innlegg om dette?
Geir Kristiansen
[QUOTE=McEve] Angående mix av sei og reker, mener jeg leste et sted at disse to ingrediensene reagerer på en negativ måte med hverandre, rent kjemisk, og at man derfor ikke bør blande de? :P

Mener å ha lest det samme, men jeg klarer heller ikke å finne tilbake til stedet jeg leste det.

Var det ikke Svein A som hadde et innlegg om dette?

Gjelder dette bare sei?
Kanskje det blir seie reker? ;P
Hva med å bruke rekene som de er, bare uten skall, og opprevet i passe store biter...? Helt uten grums.
Har laget reke/fiskemix i dag, gikk helt fint å putte de frossne rekene i foodpr.. tror det ikke blir så grøt av det på denne måten, var faktisk værre med spinaten....det var helt håpløst...fisken gikk også i frossen tilstand...har ikke fôret med det ennå, så det blir litt spennende.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap