Epidemi i akvariet?

Hei, Håper på hjelp.

Jeg har et akvariet / beholder(?)på 65L, Med følgende fisker
*Siamesisk algeeter 1Stk

*Ancistrus 2Stk

*Skunkbotia 5Stk
(Dyrebutikken påstod det skulle være Praktbotia)

(å for å unngå diskusjonen om feil fisk, for lite akvarie og alle andre nybegynner feil, disse overstående fiskene ble kjøpt inn i samme periode som når jeg startet med akvarie hobbyen 2,5år siden.)
Uansett, fiskene har de siste 2,5 årene trivdes veldig fint, Ancistrus har spist alger, og svømt rundt og hatt det fint, min Siamesisk algeeter har svømmet rundt, og "trimmet" i strømmen fra pumpa, og ellers vært en aktivt krabat som også ser ut til å ha hatt det meget bra. Botiaen har de siste 2årene laget de velkjente klikke lydene som skal være tegn på trivsel (?) "sjefen" og "nestlederen" har funnet seg til rette i kokkosnøtt hulen, og de tre andre under rota.
Alle fiskene har spist godt og ut i fra det jeg kan se ha hatt et fint liv.

Søndag(18.jan) tok jeg et vannbytte før jeg la meg, alt så ut som normalt, fiskene spiste og hadde det fint, da jeg våket mandagen, hadde det på mystisk vis blitt helt grått i vannet, så grått at det var umulig å se gjennom, jeg tenkte om det var en kombinasjon av masse bunnstøv og pumpe som var blitt tett, og byttet og rengjorde pumpa, og klippet av 1/2 filtersvampen som jeg erstattet med 1/2 ny filtersvamp. samtidig som jeg tok et 50%vannbytte. Nesten alt det grå vannet forsvant, men litt igjen.
jeg kunne da endelig se fiskene igjen, og oppdaget at dem ikke hadde det så bra.

Den siamesiske algeteren bare sank gradivs ned til bunnen før den lå urørlig, jeg trodde først den var død, men så gjellene jobbet noe voldsomt, og mistenker at den var svak, og at vannbytte (50%) var "dråpen i glasset" jeg fylte opp vannbytte bøtta med litt lunket vann fra springen, og la den oppi, etter 5-7min kviknet den gradvis til.
Så oppdaget jeg at Ancistrus var blitt bleket/gjennomsiktig,(Se bilde)
utenom det, var det ikke noe å si, den svømte, og oppførte seg helt som den har gjort de siste 2,5åra jeg har hatt akvariet.
Botiaen har også oppført seg normalt, men den ene (kun 1) har fått et lite bleket felt helt øverts på "ryggen" men er ikke større en ca 1x2mm, så vidt jeg kan se det.(har dessverre ikke bildet)

etter ca 1times tid la jeg den siamesiste algeeteren oppi akvariet, og den har siden det oppført seg og sitt helt normalt ut.
Botiaen og Ancistrus svømmer fortsatt som vanlig, men har blitt bleket.

Hva kan dette være? sykdom, eller noe helt annet?
Jeg tar nytt vannbytte i morgen tidlig, håper dette hjelper på.

Vannverdier
temp - 26C
NO2 - 0 (tar tester 1gang i uken)
PH - 6.0 - 6.5

Altså nesten 100 fisk i en 60 liter? Det er ikke noe rart at dette går galt...måtte bare si det..:-/
5 Botia, 2 ancistrus og 1 SAE blir 8 fisk Heidi!!!
Hva slags filtrering har du, har du kullfilter?
Hva slags bunnlag har du og er det ment til akvarie? Og du rotet kanskje i dette igår?
Har du puttet noe nytt oppi nå nylig??
Hvis vannet plutselig blir grått så kan filtreringen din enten være dårlig eller underdimensjonert..
Har du ett ammoniakk test sett? NH3/NH4. Googling på melkehvitt vann ga forslag om bakterie oppblomstring pga amoniakk i vannet. Anndre ting som jeg vet, er at kalk kan få vannet til å se grått ut. Men da burde ph og hardhet være ganske høyt.
Beklager, jeg leste 15 stk, 25 stk og 55 stk .....8 fisk er ikke mye, så beklager mine lesefeil
I dag så alt meget bedre ut, vannet er fortsatt grått, men mye mye lysere, nå ser det ut som vann med litt støv partikler i. og jeg kan lett se gjennom ruta, tydeligvis at den "agressive" vannbyttinga med 50% daglig har fungert.

ancistrus har fått tilbake fargen, og alle fiskene er i topp form, botiaen har tilog med begynt med klikkelydene, som er et bra tegn.

tok frem den store test kofferten, og her er dagens vann verdier.
NH3: 0,0
NO3: 0 - 1
PH: 6,8 - 7
O2 - 5mg/L

Dinnaz:
Bunnlag er svart grus kjøpt på dyrebutikken (for nesten 3år siden) så tror ikke den spiller inn nå etter 3år.
Har et utvendig filter, usikker på merke, men det følgte med akvariet og ligger sammen med lys og ledninger til varmekolben i en svart "søyle" lignende boks på baksiden av akvariet.
Har jevnlig byttet ut både filtersvampen og det dem kaller for biologisk filter,(noen hvite tabletter i en nettingpose.
Har kullfilter, men har ikke brukt det i det siste, men la det inn i går, så tror det (eller vannbytte) har hjulpet.
Har ikke puttet noe nytt oppi nylig, siste jeg puttet oppi var en liten keramikk hule(kjøpt på dyrebutikk) for vel en 3-4mnd siden.

Muligens pumpa er for liten,det har jeg rett og slett ikke peiling på, men den har fungert helt utmerket siden jeg kjøpte den, burde vel ikek bare plutselig være for liten etter 3år.

Ja rottet jo litt oppi, når jeg slamsugde, men dette ser ikke ut som det vanlige støvet som kommer etter slamsuging, og det legget seg heller ikke i bunnen, det bare flytter sammen med vannet, ser mer ut som en tåkefilm enn støv.

Jaja, nå ser det uansett ut til å være betraktelig bedre, så jeg fortsetter med godt vannbyte ut uka, så regner jeg med det er ok.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap