Honninggurami med svarte flekker under øynene

Honninggurami har fått noen svarte flekker under begge øynene, slik som på bildet. Hva kan dette være? Jeg har ikke merket disse med en gang, men jeg tror at den har fått disse etter noen timer i karet...

- Hvilken fisk er det?

Honninggurami

- Hvor lenge har du hatt fisken og hvor stor/gammel er den?

Jeg kjøpte den i går på akvariebutikk. Den ser ung ut, men vanskelig å vurdere da jeg ikke vet hvordan en voksen honninggurami ser ut.

- Hvilke andre fisker går den sammen med? (antall og type)

10 kobbertetra, 1 molly, 2 ancistrus (oppdrettsvariant), 1 sverddrage

- Har det kommet noen nye fisk i karet de siste par mnd.?

Alle fiskene er kommet til akvarium i løpet av 2 måneder, da akvariumet er ganske nytt

- Akvarium/filterløsning? (+ rutiner for rensing av filter)

Juwel 112L, original pumpe. Første gang renset jeg filteret for 2 dager siden da jeg fant ut at jeg har fått nitritt i akvariumet.Først visste testen 0,15 ml/l. Nå sunket det til 0,05. Svampene renset jeg i en bøtte med akvarievann. Temperaturen ligger på ca. 25,5 celsiusgrader.

- Vannverdier? (+ rutiner for vannbytte)

GH - 8 dH
KH - 2 dH
NH3/NH4 - 0
No2 - svak utslag på 0,05 mg/l, men jeg skal bytte vann idag og sjekke igjen
No3 - 1 mg/l
PH - 7

Testet med dråpetest fra JBL, Tetra og Prodac

- Atferd? Også de andre fiskene i karet.

Guramien er litt sky, gjemmer seg mye spesielt når jeg kommer nær med karet. Den har ikke spist siden jeg fikk den, men det kan kanskje være pga. den føler seg ikke hjemme ennå og er litt stresset. Ellers så har de andre fiskene det bra, spiser, svømmer, og ser helt vanlig ut. Jeg vet at gurami er en labiryntfisk, og jeg har en armatur over akvariumet, men jeg har ikke merket at den kommer opp til overflaten veldig ofte, bare av og til og for kanskje 0,5 sek, så går den ned igjen. Den svømmer for det meste ved bunnen ellers.
Guramien ser nå ut til å være mindre sky og svømmer rundt i akvariet. Den spiser ikke flakfor, men jeg la merke til at den spiser litt alger fra planter... Jeg er litt usikker, men det ser ut som om flekkene blir litt mindre synlige i perioder, så kommer de tilbake.
Hvordan gikk det?
Hvis det var sykdom så håper jeg det gikk greit. Kanskje det gikk greit likevel, og at det var utslag av kjønnsmodning eller leksfarger? Nysgjerrig...
Jeg tror det var falsk alarm han ser ut til å trives, spiser som vanlig. Fargen kommer og forsvinner, det kan være at det er leksfarger... fisken virker heldigvis frisk
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap