- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Spørsmål om avfallsstoffer under sanda
Spørsmål om avfallsstoffer under sanda
Forrige uke begynte fiskene mine å oppføre seg annerledes, og jeg testet for nitritt og fikk 0,5 utslag (dråpetest). I tillegg var det ett merkelig lag i vannoverflaten, så ut som olje (søkte meg fram på forumet og fant ut at det kaltes proteinlag eller noe?) Slamsugde og skiftet 50% av vannet øyeblikkelig. Mistet en Guppy og en Platy dagen etter. Fikk raskt bukt med nitritten (hurra!) men har strevd litt mer med dette laget, men etter dagens vannskifte ser det ut til å ha gitt seg.
MEN, jeg ble litt bekymret over at jeg kanskje har slamsugd aaaalt for dårlig. Jeg satte nemlig munnstykket til hevert'n HELT ned til bunnen av akvarie og rota skikkelig i sanda, og det kom masse avfallsstoffer opp... Vannet var helt brunt. Er dette grunnen for proteinlaget, nitritt og fiskedød? Platyene er fortsatt slappe og holder seg mest i hulene.
Fisker: 3 molly, 3 guppy, 1 ancistrus, 2 platy og 2 dverggurami. (Guramiene skal i et større kar etterhvert.)
Alt av vedier/temp er etter boka for disse artene.
63 L. Vært oppe å gått i 3 mnd.
MEN, jeg ble litt bekymret over at jeg kanskje har slamsugd aaaalt for dårlig. Jeg satte nemlig munnstykket til hevert'n HELT ned til bunnen av akvarie og rota skikkelig i sanda, og det kom masse avfallsstoffer opp... Vannet var helt brunt. Er dette grunnen for proteinlaget, nitritt og fiskedød? Platyene er fortsatt slappe og holder seg mest i hulene.
Fisker: 3 molly, 3 guppy, 1 ancistrus, 2 platy og 2 dverggurami. (Guramiene skal i et større kar etterhvert.)
Alt av vedier/temp er etter boka for disse artene.
63 L. Vært oppe å gått i 3 mnd.
Postet 25.01.15 kl 23:29
Det kan være flere grunner til at du plutselig får nitritt-topper :
For lite/dårlig filter
Tett filter (dårlig vedlikehold)
For mye mating
Døde fisk eller råtnende plantemateriale
For mye klussing med bunnlaget
Som regel finnes grunnene innenfor dette. Her mistenker jeg første og siste punkt. Du har jo hatt en del problemer før også, så en kombinasjon av begge disse punktene er det mest sannsynlige.
Måler du NH3/NH4 ? Uansett, å rote opp masse slam fra bunnlaget vil helt klart bidra med ammoniakk/nitritt. Og er karets filtrering i underkant, klarer det ikke å fjerne dette overskuddet (noe som ofte er tilfelle i små akvarium-startpakker).
For lite/dårlig filter
Tett filter (dårlig vedlikehold)
For mye mating
Døde fisk eller råtnende plantemateriale
For mye klussing med bunnlaget
Som regel finnes grunnene innenfor dette. Her mistenker jeg første og siste punkt. Du har jo hatt en del problemer før også, så en kombinasjon av begge disse punktene er det mest sannsynlige.
Måler du NH3/NH4 ? Uansett, å rote opp masse slam fra bunnlaget vil helt klart bidra med ammoniakk/nitritt. Og er karets filtrering i underkant, klarer det ikke å fjerne dette overskuddet (noe som ofte er tilfelle i små akvarium-startpakker).
Postet 26.01.15 kl 00:28
Ja, problemene i dette karet vil liksom aldri stoppe.. Jeg mistenker at akvarie er for dårlig/har for dårlig filtrering ja, da dette er et eldre kar. Har også et nytt Juwel kar og har aldri problemer med det. Bør jeg IKKE rote i sanda v/slamsuging?
Mater 1 gang om dagen istede for 2 nå, fant ut at det er nok. Plukker opp døde blad fra planter og har fjernet døde fisk raskt.
Har lyst til å oppgradere til Juwel Rio 125, vil jo det beste for småtassene og begynner å bli lei av at ting ikke er som det skal...
Tusen takk for svar SilverShaded
Mater 1 gang om dagen istede for 2 nå, fant ut at det er nok. Plukker opp døde blad fra planter og har fjernet døde fisk raskt.
Har lyst til å oppgradere til Juwel Rio 125, vil jo det beste for småtassene og begynner å bli lei av at ting ikke er som det skal...
Tusen takk for svar SilverShaded
Postet 26.01.15 kl 14:20
Det fins jo en enklere løsning, nemlig å bytte ut filteret med ett som fungerer !
Ja, som sagt...har man et filter som ikke holder mål, er det ekstra farlig å rote i sanda. Bakterier, både gode og dårlige forsåvidt, etablerer seg i bunnlaget. Roting i sanda ikke bare "sprer møkk", men forstyrrer alt som bor der. Dermed minskes den fitreringseffekten som fins i bunnlaget, og ting forverres. Dessuten er stoffer som brytes ned i bunnlaget med på å gjødsle plantene. Så i normale tilfeller er det nok å slamsuge det løse avfallet som ligger oppå bunnlaget.
Ja, som sagt...har man et filter som ikke holder mål, er det ekstra farlig å rote i sanda. Bakterier, både gode og dårlige forsåvidt, etablerer seg i bunnlaget. Roting i sanda ikke bare "sprer møkk", men forstyrrer alt som bor der. Dermed minskes den fitreringseffekten som fins i bunnlaget, og ting forverres. Dessuten er stoffer som brytes ned i bunnlaget med på å gjødsle plantene. Så i normale tilfeller er det nok å slamsuge det løse avfallet som ligger oppå bunnlaget.
Postet 26.01.15 kl 14:39
Postet 26.01.15 kl 15:14