Høyere nh4 i springvann enn i akvarievann?? (side 2)

Kuledrøm
Så - hvordan går jeg nå fram? Tror ihvertfall jeg skal kontakte vannverket, og kanskje levere inn prøve til mer nøyaktig vannanalyse, men det er jo svindyrt :-(


Hva med å be vannverket om en liste over hva vannet inneholder når det sendes ut på nettet? Min erfaring er at vanverkene er imøtekommende når de får spørsmål fra interesserte kunder.

Hvis man finner noe i vannet fra springen man mener ikke burde være der, så er det nokså nyttig å vite hva det inneholder når det distribueres.
Jeg er forsåvidt enig i det, Stephan, men tror man må passe på så man ikke får noe svada som er proganda for "gode verdier". Må helst ha helt ferske prøver !
SilverShaded
Jeg er forsåvidt enig i det, Stephan, men tror man må passe på så man ikke får noe svada som er proganda for "gode verdier". Må helst ha helt ferske prøver !


Jeg kjenner ikke det aktuelle vannverket. De tre jeg har vært borti tar rutinemessige, hyppige prøver. Jeg synes ikke det er seriøst å antyde at man kan få "svada som er propaganda" hvis man forhører seg om vannkvalitet. Når det gjelder de tre jeg nevner, har vannet jeg mottar stemt svært godt overens med verdiene jeg har fått oppgitt - på de parametre jeg har mulighet for å etterprøve.

Ettersom jeg ikke har noe holdepunkt for at et vannverk kan tenkes å drive med det rene bedrageri, vil jeg fastholde at det er et bra utgangspunkt å innhente informasjon om vannets sammensetning når det forlater verket.
Blir vel brukt mye kloraminer i norskt drikkevann. Du får utslag på amoniakk testene dine pga dette. er også derfor lufting av vann fungerer dårlig for å fjerne klor nå tildags.

helt "normalt" altså

KH bør du derimot teste litt mer nøye om du har test for dette.
Du bør helst ha 1 i KH. doble vannmengde i kh testen så er hver dråpe tilsatt tilsvarende 0,5 i kh istedet for 1. så er det bare å blande med enda mer vann til du sitter på nøyaktig verdi.

Stephan : Jeg mener ikke at vannverkene driver med bedrageri, bare at det er lønnsomt å spesifisere at du trenger ferske prøveresultater, og ikke generelle uttalelser om hva det vanligvis er eller burde være.

Ser av mine data at ingen vannverk på Nesodden bruker kloraminer, men klor brukes. Dessuten er deres målte maksverdier for ammonium langt under 1ppm, det ligger på 0.13 ppm ammonium. Legger til at dette er data for 2013, 2014 er ikke innrapportert enda.
Sjekk ihvertfall at de ikke lager kloraminer før du starter en "heksejakt".

Slik jeg forstår det tilsetter man ikke kloraminer. Man tilsetter klor og deretter amoniakk. Dette blir så til monokloraminer i norsk drikkevann.

Slik jeg videre forstår det blir da NH3 til NH2CL, som da må være Amoniakk bundet i klor.

ref:

Kloraminer
Nitrogenholdige klorforbindelser som benyttes til desinfeksjon av bl.a. drikkevann. Kloraminer dannes når først ammoniakk og deretter klor doseres til vannet. Den øyeblikkelige desinfiserende virkningen av kloraminer er mindre enn av klor, men da kloraminer er mer stabile oppnås til gjengjeld en langtidseffekt.

https://kurs.norskvann.no/mod/glossary/view.php?id=676&mode=letter&hook=K&sortkey=&sortorder=&fullsearch=0&page=5

Jada, jeg sier de ikke bruker kloraminer fordi de tilsetter ikke ammoniakk-holdige kjemikalier
Med mindre de har endret prosessene sine i 2014, da...det kan man selvsagt ikke vite før årsrapporten er klar.

Hmm. Har man sagt A får man si B.

Jeg tok en telefon til en gammel nabo som arbeider i Oslo Vannverk. Han konfererte noen kolleger som arbeider med denne delen og forteller at de i Oslo tilsetter natriumhypokloritt 15% men i svært små mengder pga UV belysning.

Altså du skal kunne spørre om de tilsetter natriumhypokloritt. gjør de det er det vanlig klor som blir resultatet og ikke kloraminer.
Nesodden bruker natriumhypokloritt. Ok ?
Hoi, her har det vært endel action det siste halve døgnet, ser jeg. For en flott gjeng dere er, som gransker og tipser og undersøker! Veldig, veldig takknemlig for det. Jeg har sendt en e-post til kommunen i dag med spørsmål om renseprosedyrer, vannverdier, osv. Jeg fant ikke noen direkte kontaktperson, så dette kan jo ta tid. Syns liksom ikke jeg kan ringe vakttelefonen heller...

Når det er natriumhypokloritt skal det altså ikke slå ut med NH4, sant? Hvor kan NH4 komme fra da, når det ikke er målbart NO2?
NO2 har vel ikke noe med ammoniakkinnholdet å gjøre, mener jeg.
Som sagt, to muligheter som jeg kan se : Enten ER det så mye ammoniakk i forbruksvannet (tviler på dette), eller så kommer det inn via en lekkasje ett eller sted. Vi har utelukket varmtvannstanken...en tredje mulighet er at testen faktisk viser feil (prøvde du Tetra sin test ?).
SilverShaded
Nesodden bruker natriumhypokloritt. Ok ?


Nja.. Nå må du være konsekvent her. Du sier du ikke vet lengre opp. Men her er det bare å melde seg ut av diskusjonen.
Jeg sier at jeg ikke har noen data for 2014, that's all. De dataene er ikke innrapportert enda.
Jeg vet ikke mye om lekkasjer, hvis det er fra kloakk skal det vel ikke være særlig NO2 med mindre det skjer noe nitrifikasjon på vei fra rør til rør. Det kan jo i teorien skje, men spørs vel hvor langt det er mellom rørene.

NH4-tester er ikke så lett tilgjengelig her omkring... Har ikke funnet det på noen dyrebutikker som er innen min rekkevidde på hverdager. Men den lokale dyrebutikken skal kunne få det inn på torsdager, så tenker å bestille. Erfaringene med nettbutikkene er at det tar litt lang tid å få varene, + at frakten gjør at vinninga går opp i spinninga.

Har ellers lest litt om kloraminer og akvarium i dag, det fins visstnok noen midler som kan løse problemet hvis det mot formodning skulle vise seg å være dette som er årsaken likevel. Noen erfaringer med slike midler?
Jada, det beste vanntilberedningsmidlet i så måte er Seachem Prime. Jeg bruker det i alt byttevannet mitt, selv om det står og luftes med sirkulasjonspumpe over natten. Jeg er litt "belte OG bukseseler"..

Tenkte egentlig ikke på lekkasje av kloakk direkte, men av overflatevann/regnavløp (som kan inneholde mye rart).

Ellers burde det vel være mulig å få kontakt med lab-folka på vannverket ditt ?
Hm, nedbør, overflatevann og sigevann vil vel primært inneholde nitrat og kanskje noe nitritt, mens ammonium oftest er knyttet til kloakk/husdyrgjødsel? Men kommer jo helt an på hva vannet passerer på sin vei. Får se hva jeg får av svar fra kommunen, jeg vet ikke hvordan jeg skal få tak i noen på vannverket direkte uten å ringe vakttelefonen. Skaffer meg den Tetra-testen først ihvertfall.

Greit å ha den seachem prime i bakhånd hvis det skal fortsette sånn her, kanskje...
Tetra-test
Fikk endelig tak i en Tetra-test i dag. Testet kranvannet med den, og da ble NH4 = 0!
Nå har jeg ikke dobbeltsjekket med SeaTest samtidig, det får jeg ta ved en senere anledning. Og vet jo heller ikke om Tetra-testen virker som den skal siden jeg ikke har testet noe med høyere NH4.

Konklusjon: NH4-tester har skapt mye hodebry fram til nå, og jeg føler fortsatt ikke at jeg har noe klinkende klart svar på dette mysteriet. Men jeg har ihvertfall bestilt Seachem Prime...
Artig føljetong dette her....mysteriet fortsetter !
Du kan jo lage deg en referanseløsning av ammoniakk for å teste om testen fungerer korrekt. Hvis du har noe destillert vann, da !
1. Mål opp 500 ml dest. vann. Tilsett 5.6 ml Salmi. Da har du en 1000ppm løsning.
2. Ta 1 ml av denne og tilsett 9ml dest.vann...du har 100ppm løsning
3 Ta 1 ml av denne og tilsett 9 ml dest vann...du har 10ppm
4. Ta 8 ml av denne og tilsett 12 ml dest. vann...du har 4 ppm løsning. Da har du 20 ml referanseløsning, nok til å sjekke flere dråpetester.

Ikke vent at det blir nøyaktig 4 ppm...tror ikke Salmi-konsentrasjonen er nøyaktig 9%.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap