Akk disse nybegynnerne

Hei! Nok en nybegynner! Jeg og guttongen har ordnet oss akvarium. 60l er litt jeg lurer på, nå har det stått og godgjort seg litt over en måneds tid, jeg har "fora" det et par ganger i uka. Målt ph og nitritt annenhver dag og bytter 1/3 vann en gang i uka. Har gjort det sånn da jeg mener å huske jeg gjorde det sånn i "mine yngere dager" hehe, det jeg lurer på er om jeg har gjort det rett?
- jeg har fin sand og vi har kjøpt en rot og en hul kokosnøtt da vi vil ihvertfall ha en harniskmalle og ser de liker dette.
- kan man ha for mye planter? Jeg har klippt og bare stukket det jeg har klipt ned i sanden og disse har blitt nye planter og det vokser som fy neddi der.
- ser at det er vanlig å ha noe i bunn i tillegg til sand for plantenes del men trenger jeg det når plantene vokser så bra som de gjør, fine farger og store røtter.
- jeg kjøpte ei eheim pumpe, å tenkte for meg selv desto større det bedre?

Tenker å begynne med en malle, og tre platy en hann og to hunner. Er det mye å begynne med eller lite?
Hei og velkommen til AF..bare hyggelig med nye akvarister
Om du har gjordt det rett, er det bare vannverdiene som kan fortelle. Hva slags pH-, GH- og nitritt-verdier har du nå ?
Takk for det Det som bekymrer meg litt er at vannverdiene har vært litt for bra, nitritt toppen har ikke vært der. Her om dagen var det bittelitt utslag på nitritt men veldig lite bytta da ut 1/3 med en gang. Vært helt fint siden.
Du har nok tilført veldig lite ammoniakk for å få igang bakterieutviklingen, så det er antagelig meget begrenset hvilken rense-kapasitet de har på nåværende stadium. Det høres også ut som du ikke måler amoniakk og GH i det hele tatt ? Og hva er pH i karet ?

Hvis du virkelig vil teste hvor karet står filtermessig, er ikke det noe problem. Tilsett 2 ml Lilleborg Salmi (ca.4 ppm), og mål ammoniakk og nitritt etter 24 timer ! Er de begge null etter 24 timer, er alt i orden.
SilverShaded
Hvis du virkelig vil teste hvor karet står filtermessig, er ikke det noe problem. Tilsett 2 ml Lilleborg Salmi (ca.4 ppm), og mål ammoniakk og nitritt etter 24 timer ! Er de begge null etter 24 timer, er alt i orden.


Gjelder dette med 2ml om du har kar på 30liter, kontra et på 300liter? Vil jo være mye mer vann som 'blander ut' salmiakken mot et lite et.

Hvor mye utslag av nitritt kan man forvente å få? På et nyoppstartet kar? 1-2-3-4 uker? 1-3-6-12 månder?

Hva er grensen for at fisk ikke bør/ikke skal bo i akvariet? For noe utslag en gang i blant må man vell regne med? mtp overforing feks?


Edit: Har et nyoppstartet kar på 240liter. Jeg er noe usikker på innkjøring med salmiakkmetoden, så hadde i utgangspunktet tenkt å vente gode 4 uker før jeg hadde oppi fisk. Men jeg lurer på om det er å anbefale å 'hjelpe' litt til, med feks 1-2 tskjer med salmiakk hver dag? Eller vil dette ødelegge prosessen med å 'kun vente' ?
Næmen Andey,da...dette er skrevet til trådstarter, som har et kar på 60 liter ! Jeg skriver jo i parentes ca. 4ppm....selvsagt blir det ikke samme mengde i et kar med annet volum

Nei, et fungerende kar/filter skal ikke få nitritt-utslag med mindre noe galt har skjedd. Ja, overforing kan medføre nitritt...men det driver vi vel ikke med ?? For mye roting i substratet kan gi samme resultat.

I et nyoppstartet kar tar det rundt en uke før du har fått ammoniakk-bakterier som produserer nitritt. Nitritt-bakteriene formerer seg mye langsommere enn de som 'spiser' ammoniakk, og det er mye derfor innkjøring tar så lang tid.

Å kun vente er ikke å anbefale. Det gir lite mat til bakteriene, og utviklingen vil gå MYE saktere. Man vil også kun klare å etablere en bitteliten bakteriebestand...mengden bakterier i filteret er avhengig av hvor mye "mat" (ammoniakk og nitritt) som fins i karet. Å ha oppi fisk etter 4 uker i et slikt kar vil nok ikke gå så bra.

Å tulle med 1-2 teskjeer salmi hver dag lønner seg ikke. Vitsen er å få frem en optimal bakteriebestand innenfor rimelig tid, og til det trenger man et noenlunde konstant og optimalt nivå av ammoniakk i karet : 3-5 ppm, gjennom hele innkjøringen. dette gjør man ved å måle daglig og justere med salmi til 3-5 når det trengs.

Alle nitrittverdier er potensielt giftige for fisken hvis de blir gående i det over tid. Den grenseverdien jeg bruker er 0.5 ppm...på det punktet trengs det vannbytter hvis fisken fortsatt skal oppholde seg der. Verdier for hva som dreper fisken er avhengig av fiskens art, alder, kjønn og generelle almenntilstand.
SilverShaded
Næmen Andey,da...dette er skrevet til trådstarter, som har et kar på 60 liter ! Jeg skriver jo i parentes ca. 4ppm....selvsagt blir det ikke samme mengde i et kar med annet volum :-)


Hihi, fikk ikke med meg at du svarte på at trådstarter hadde 60l, var derfor jeg spurte om det med mengden. Sånn at det ble en oppklaring i det

Men tror jeg er nødt til å sette meg litt mer nøye inn i salmi innkjøring av filter, da det tydligvis er det beste.
Kort oppsumert: nitritt skal ligge på cirka 3-5 i et par ukers tid, fra dag 1?

Ikke meningen å 'ta over' tråden Emmelie, men akk disse nybegynnerne , vi er visst flere
Andey
Kort oppsumert: nitritt skal ligge på cirka 3-5 i et par ukers tid, fra dag 1?


Du trenger nok å lese deg opp litt, ja, det er ikke nitritt som skal ligge på 3-5 ppm, det er ammoniakk (som er det som er i salmi). Ammonaikk skal være på dette nivået helt til karet er ferdig innkjørt og fisker settes inn, rundt 5 uker.

Nitritt vil man først få når de ammonaikk-spisende bakteriene begynner å blomstre opp, for disse bakteriene produsere nitritt (det er deres 'avfall'). Så vil nitritt stige i takt med at ammonaikk-bakteriene blir flere og flere, helt til de nitritt-spisende bakteriene kommer igang for alvor og begynner å fortære den (oksydere den til nitrat).
Hehe, etter å ha snoket en del på forumene tidligere vet jeg at dette med vannverdier er noe som engasjerer veldig til nå har jeg bare målt nitritt og ph, men skal få målt flere verdier før jeg setter i fisk. Etter litt grubling og lesing tror jeg den første runden blir en 3-4 "otto" da jeg ser harnisk mallen blir veldig stor etter hvert og akvariet får endel lys.

Noen meninger om resten av spørsmålene i begynnelsen av tråden? Blir veldig glad for tilbakemeldinger
Hvis vannverdier engasjerer, er det nok fordi det har alt å si for fiskenes liv og helse...så det skulle bare mangle

Mange tror visst at et glasskar + vann + fisk = et akvarium, ferdig med det. De tenker lite på at det er levende dyr vi driver med...dyr som har ulike miljøer og levebetingelser i naturen. Vi har en plikt på oss, og faktisk en lov, som sier at vi skal gi dem så gode levebetingelser vi kan. Så ja, man bør ha et minimum av kunnskap om vann og vannverdier ! Dette betyr bl.a. at man burde vite hva slags pH og GH vannet har før man velger fisk.

Nei, egentlig kan man neppe ha for mye planter. Men det er klart fiskene også må ha svømmerom, noen fisker trenger mye, andre lite.

Man må ikke ha næringsbunnlag under sanda. Har man stengelplanter, kan man gjødsle i vannet, har man rosettplanter med mye røtter putter man næringskuler nedi sanda ved røttene deres.

Når det gjelder filter, er det flere hensyn å ta. Noen fisker like slett ikke mye strøm i vannet, og man må velge deretter. Man kan kanskje ikke få for mye filtreringseffekt, men jeg ville neppe satt inn et Eheim 2080 i en 60-liter. Det viktigste med et filter er at filtervolum og pumpekapasitet passer sammen og til akvariet/fiskene.

Nei, en malle og tre platy er ikke mye. Men husk på at platy skal ha høy pH og GH.
Emmelie
Etter litt grubling og lesing tror jeg den første runden blir en 3-4 "otto" da jeg ser harnisk mallen blir veldig stor etter hvert og akvariet får endel lys.


Otto er en liten, søt malle som spiser alger (ikke penselalger), men den kan ofte være litt vanskelig i starten. Akvariet bør være godt innkjørt og bør også ha nok alger som ottoene kan beite på. Se nøye på dem når du kjøper. De bør ikke se avmagret ut (hvilket ofte er tilfellet) fordi mange har erfart at disse i liten grad overlever. Finner du noen med en rund liten mage, er du tryggere. Pass også på at vannverdiene er gode for otto.

Lykke til med akvariet.
Er enig med innlegget ovenfor; Ottoer er skjøre uansett, og spesielt i nystartede akvarier. Man bør egentlig vente en stund med å innføre ottoer i et kar, til det er godt innkjørt og kanskje har litt algevekst de kan gasse seg med

Jeg har hatt dårlig flaks med ottoer. 15 kjøpt, 8 som overlevde, mener jeg å huske. De faller fra en og en i starten, uvisst av hvilken grunn. Mange mener de tåler "klimaforandringer" svært dårlig, så man må bruke ekstra lang tid på akklimatisere dem svært gradvis til akvarievannet.
Det er klar vannet er viktig, og at dyra skal ha det bra enden de har spol eller pels

Kanskje det er lurt å vente med algespisere da skjønner jeg siden det er et nyoppstarta akvarium og heller satse på en platy trio eller en liten tetra stim? Men jeg ser tetra liker dunkel belysning og akvarie står i lys stue? Det blir kansje kræsj....?

Jeg har stusset plantene og innredet slik at det er svømmeplass men også godt beplantet.

Er det bra for fiskene å ha bakgrunn eller er det mest for oss at det skal se fint ut? Har ingenting nå da jeg har prioritert mye daglys i innkjøringsfasen. For oss er det ikke så viktig at det ser superpent ut men at fisken trives og at dette er noe vi kan gjøre sammen.
Når det snakkes om dunkel belysning, referer det til at selve akvariebelysningen (over akvariet) ikke skal være for sterk. Men planter MÅ ha lys, noen arter mer enn andre, men plantene bruker lys som ikke nødvendigvis er av de bølgelengdene våre øyne ser. Dagslys er ikke så ideelt, det gir oftest plantene for lite av det riktige lyset. Sollys direkte på akvariet vil dessuten kunne gi vedlig mye alger. Riktig akvariebelysning har altså mye å si for at plantene skal vokse og trives. Fiskene derimot bryr seg ikke like mye om det.

Bakgrunn er ikke så viktig. Du kan feste farget eller svart papir eller folie på bakruten, eller kjøpe bakgrunnsbilder i dyrebutikken. Det er mest for at VI skal syns det ser pent ut.

Vet jeg maser om vannverdiene, men tetra og platy skal ha nokså ulike verdier. Så du burde prioritere å finne ut av dette for å kunne velge riktige fisk.

Ai det ser jeg nå ja, jeg har trykket på "akvarievenner" å trodd disse passet sammen men det gjør de jo ikke når man ser på vannverdi.... Hmm. Da tror jeg heller vi starter opp med guppy eller platy trio. Og heller leser oss fram til neste innkjøp takk for svar
Det er riktig at Akvarievenner ikke er noen anbefaling for hva som passer sammen. Det er bare en liste over alt det rare folk finner på

Du kan jo ikke bare bestemme deg for platy sånn uten å vite vannverdiene, eller ? Hva om vannet ditt er surt og bløtt (tetra-vann) ? Da er det en del jobb å lage "platy-vann" ut av det, en jobb som da må gjøres hver gang du bytter vann.
Al og nitritt på null nå, ph på litt under 7. Da fant jeg ut at det ikke er vann tetra trives i da de liker det surere?
AI ?)

pH er EN ting, og mage teraer går fint i litt under 7. Ikke fullt så bra for levemdefødere, imidlertid.
Noe annet er GH, som er nesten viktigere for levendefødere ! Den verdien er altså minst like viktig som pH i dette tilfellet..
ammoniakk skulle det stå
Tilfeldig bekjentskap
© K. S. Cummings
Reklame for plussmedlemskap