Vannbytter

Frem til nå har jeg ikke gjort noe spesielt med vannet jeg har tilført akvarie. Jeg har passet på at det er ca. samme temperatur bare, altså brukt varmtvann fra krana. Dette fordi jeg er i innkjøringsfasen enda og har ingen fisk.

Men hva er å anbefale når jeg får fisk? Har lest man burde la det modne ett døgn ca. og det er forsåvidt logiskt.

Og så har jeg også lest noen steder man skal bruke kaldt vann? Hvorfor er det nødvendig? Og er det da meninga man skal bruke en varmekolbe til å få det på riktig temp?
Okey, etter litt søking ser jeg nødvendigheten av å bruke kaldt vann. Jeg har ikke mulighet til å ha en 30 liters dunk der jeg bor så er begrenset til 10L bøtter når jeg skal skifte vann.

Det vil si jeg trenger tre ekstra varmekolber for å få opp tempen, det er litt kjipt, men nødvendig antar jeg.
Selv har jeg ingen mulighet til å lagre vannet så jeg fylle en 10l (akvarium)kjele med kaldt vann og koker det opp, blander med kaldt vann fra springen og fyller opp akvariumet. Eneste jeg tilsetter er aquasafe for å fjerne klor da det finnes en del klor i vannet her. Har faktisk ingen dårlig erfaring med dette i de årene jeg har holdt på.
Å bruke kokt vann går forsåvidt grei, bortsett fra at KH gjerne blir borte.
Du har ikke varmekabler på badet, da ? Jeg bare lar min vanndunk stå der over natten
Personlig bruker jeg hageslange med kaldt vann rett fra krana. Brukte tidligere temperert vann. For meg virker det som om fisken trives med å få litt kaldt og friskt vann.
Jeg tror også det er en del klor i vannet her jeg bor, har ikke bodd her så lenge så har ikke sjekket (Oslo-området), men vil ikke noe av kloret forsvinne når jeg lar det stå over natten?

Jeg har varmekabler, men badet er dessverre ganske lite, så tre 10 liters bøtter kommer til å bli et problem. Og så deler jeg badet med to andre personer, hehe...

Tror kanskje jeg går til innkjøp av ekstra varmekolber. Har lest ottoer er litt følsomme ovenfor temp. svingninger så det utelukker bruken av kaldt vann. Vet ikke hvor vidt det stemmer, men greit å være på den sikre siden!

Takk for innspill!
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap