"iglelignende" utøy/parasitter på ruter og store blad

I et reke/planteakvarium på 325 l har jeg fått invasjon av dyr som i formen minner om små igler. De er 1-1,5 mm brede og 6-10 mm lange, gråhvite og liksom glir bortover på rutene og på store planteblad. De er tilsynelatende like i begge ender. Om man berører dem, trekker de seg sammen til små kuler som faller ned på bunnen hvor de bli liggende en stund før de strekker seg ut og drar på nye tokt. Akvariet er ikke tilført nye fisker, reker, planter eller levendefor på de siste to årene. Målinger av vannverdier viser stabile, sunne verdier av Ph, Gh, Kh. Ammoniakk og nitritt 0. Samtlige verdier er slik de har vært i årevis. Rekene synes å trives godt. De formerer seg kraftig og er svært aktive i matfatet. Stadig på farten også ellers. Akvariet har kraftig plantevekst. 2/3 vannbytte hver tiende dag, noe som har fungert fint i en årrekke. Det eneste som er tilført utenfra er PMDD-gjødning og alabastergips og natron i forbindelse med vannbytte, samt co2 fra trykkflaske. Også dette har fungert fint i "alle år".

Det begynte med noen få "igler" som i løpet av kort tid har mangfoldiggjort seg i meget sterk grad. Jeg kan ikke se at de gjør noen skade, bortsett fra rent estetisk. Noen som har vært borti tilsvarende?

Der mulig du sikter til Planaria.
Den mest vanlige grunnen til man får planaria er overforing, veldig vanlig i reke akvarium, da rekene ikke spiser dem.

En fin beskrivelse. They are harmless little cross-eyed worms that eat detritus, and the better fish poop, cleaning up problem spots in the aquarium and improving water quality.
(detritus is non-living particulate organic material).
Meløysaltvann
Der mulig du sikter til Planaria. Den mest vanlige grunnen til man får planaria er overforing, veldig vanlig i reke akvarium, da rekene ikke spiser dem. En fin beskrivelse. They are harmless little cross-eyed worms that eat detritus, and the better fish poop, cleaning up problem spots in the aquarium and improving water quality. (detritus is non-living particulate organic material).

Takk skal du ha. Ja, det er nok planarier, noe jeg i 40 år med akvarier aldri før har vært utsatt for!

Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap