Mitt akvarie (side 2)

Tydeligvis er 8 ml salmi litt mye. Reduser dosen slik at du har et ammoniakk-innhold på 3-4 mg/l. Det er ingen fordel for innkjøringen å ha for høy verdi.
SilverShaded
Tydeligvis er 8 ml salmi litt mye. Reduser dosen slik at du har et ammoniakk-innhold på 3-4 mg/l. Det er ingen fordel for innkjøringen å ha for høy verdi.


23/2.
NO2 fortsatt skyhøy og NH4 nivået var igjen på 0.

Fulgte rådet til ditt SilverShaded og reduserte til snaue 6 ml salmi. NH4 nivået ca 5 etter en drøy time. Bør kanskje reduser salmi dosen til 4 ml i morgen?
Jepp, ser ut som du trygt kan gjøre det.
24/2.

Nye målinger i dag. Ph ca 8, temp 26 c. NH4 nivået 0, NO2 på 0 (!) og NO3 ca 40.

Tilsatte 4 ml salmi. Ny NH4 måling om en time.
Har veldig vanskelig for å tro at nitritt-nivået har gått fra skyhøyt til 0 på ett døgn, med mindre du har byttet omtrent alt vannet i mellomtiden. Vanligvis legger den seg på "rosa", eller rundt 0.5-0.8 i noen dager først. Kanskje ta den prøven på nytt.. ?

Men ellers går da alt på skinner, ser det ut som
Har ikke byttet vann så ble overrasket over resultatet.
Ny måling viser NO2 på 0,3. NH4 mellom 3 og 4 etter å ha tilført 5 ml salmi.
25/2.

Målingene i dag viser nesten samme resultat som i går.
NO2 0,2-0,3
NO3 ca 80
NH4 0. Behøver vel ikke lenger måle denne før jeg tilsetter ny salmi.

5 ml salmi tilsatt.

Var på Plantasjen for å kjøpe tiurtorv til torvfiltrering, men de hadde ennå ikke fått det på lager for sesongen.
Ser ut som innkjøringen er i ferd med å nærme seg slutten, og det stemmer bra med kalenderen. Det vil holde seg slik noen dager til, tipper jeg....bittelitt NO2 hver dag, all salmi brukt opp. Så er det bare å bytte vann til du får ned nitrat under 20, så er jobben gjordt !
Nå er det snart på tide med ferie fra salmi&målinger! Anbefaler dette som en passende pause: . Som Apisto-entusiast kan jeg nok si at dette blir vinteren vakreste eventyr!! Du er som alle andre hjertelig velkommen, hvis lysten og muligheten byr seg

Fant desverre ut som deg at torv var sesongvare. Med tankene full av Apisto, var tomgang et ikke-tema. Etter 10 tlf.samtaler, fikk jeg endelig napp. Det blei en tur til Porgrunn, med votter&spade, før fangsten ble med meg hjem. Den måtte jeg virkelig jobbe for gitt hehehe

S
SilverShaded
Ser ut som innkjøringen er i ferd med å nærme seg slutten, og det stemmer bra med kalenderen. Det vil holde seg slik noen dager til, tipper jeg....bittelitt NO2 hver dag, all salmi brukt opp. Så er det bare å bytte vann til du får ned nitrat under 20, så er jobben gjordt !



Høres bra ut Takk for god hjelp underveis.

NH4 ca 3 etter salmi tilsetning.
S i m e n
Nå er det snart på tide med ferie fra salmi&målinger! Anbefaler dette som en passende pause: [URLBLOCK1]. Som Apisto-entusiast kan jeg nok si at dette blir vinteren vakreste eventyr!! Du er som alle andre hjertelig velkommen, hvis lysten og muligheten byr seg :) Fant desverre ut som deg at torv var sesongvare. Med tankene full av Apisto, var tomgang et ikke-tema. Etter 10 tlf.samtaler, fikk jeg endelig napp. Det blei en tur til Porgrunn, med votter&spade, før fangsten ble med meg hjem. Den måtte jeg virkelig jobbe for gitt hehehe S


Takk for det. Har merka meg den datoen, og mulig jeg får tatt meg en tur. Vet du om det blir noen apisto på auksjonen.

Har et torvuttak i nærheten, mulig jeg prøver å få med meg noe torv derfra hvis torv rett fra myra er mulig å bruke. Mulig den blir for tett og kompakt.
Testresultatene har de to siste dagene vært omtrent de samme. NO2
Hentet ei bøtte med torv i et torvuttak i går. La 2 store strømper med torv i ei balje, med luftslange i den ene. Har vridd mye på strømpene så vannet er nå skikkelig brunt. Var rimelig spent og hadde håp om ph på 5 el 6 etter et døgn, men dengang ei. PH fortsatt på 8 og KH økt fra 8 til 11! Skjønner ingenting!

Har prøvd å måle GH, men usikker på resultatet. Står i bruksanvisningen at fargen skal skifte fra rød til grønn, men jeg får grønnfarge fra første dråpe. Tetra test. Har i utgangspunktet veldig hardt vann her, og tilsetter salt for å gjøre det bløtere. Kan det være årsaken til at pH ikke senkes, eller er torva ikke sur nok. Skal prøve å skaffe tiurtorv i morra. Var en liten nedtur dette, hadde planlagt vannskifte i morra med surt apistovann og så kjøpe en stim Nannostomus i slutten av uka. Skifte vann må jeg uansett gjøre for å få ned NH3 nivået, men innkjøp av fisk er utsatt.
Torv er ikke nødvendigvis skapt likt, det kommer an på grunnen den er dannet i og hva slags miljø den har blitt skapt og lagret i. Torv-land deles faktisk ofte inn etter hva slags pH de har. Torv har som regel enten veldig lav pH (under 5) eller høy pH (basisk).

For dette formålet er ren spagnum-torv best, og hvis det er den rette typen, mangler den omtrent helt buffere (karbonat/bikarbonat) men har høyt innhold av organiske humus-syrer...og det er jo derfor den fungerer så godt i akvariet til pH-senking. Når torv inneholder buffere/karbonater, får man liten virkning.

Det nytter ikke å måle hardhet med fargeomslagstester i så brunt vann, da resultatet (og øyet) vil påvirkes av fargestoffene i vannet.

Det fins heller ikke noe "salt" som gjør hardt vann bløtere. Sånt er svada som folk i dyrebutikkene kan finne på å si. Høy KH kan man nøytralisere, men med høy GH i krana er det kun et RO-anlegg som kan fjerne mineralene fra vannet. Det er ikke for ingenting at GH kalles permanent hardhet
Stadig noe nytt å lære Trodde torva i området her var sur.

Det er ikke salt fra akvariebutikk jeg tilsetter i karet. Vet ikke hva det heter, men har et anlegg som er koblet til vannpumpa og som 2 ganger i uka tilfører "salt" i borehullet. Kjøper 20 kg's sekker med salttabletter som jeg fyller på anlegget med jevne mellomrom.
Forsøket med torv rett fra myra funka ikke. Hadde 2 store "pølser" med torv i balje med 50 liter vann, men pH uforandret etter 2 dager.

Hadde ei flaske med JBL pH minus og tok 75 ml i ei bøtte med vann, og da skjedde det saker. PH under 4,5. Tynna det ut i balje med 40 liter vann og etter en time målte jeg pH ca 5,5. Skal se om jeg får kjøpt ei flaske til i dag sånn at jeg får gjort klar ei balje til, og så ta et vannbytte i morgen med 90 liter vann med pH 5,5-6. Er spent på hva pH i karet blir etter det vannbyttet. PH senking med "Eikebarkekstrakt" er midlertidlig frem til jeg får kjøpt torv og kommer igang med torvfiltrering.

Bytta 60 liter vann i går for å senke NO3 nivået, men burde nok ha bytta mere vann. NO3 sank fra ca 80 til drøye 40. Syns det er litt vanskelig å lese av eksakte verdier, men uansett må NO3 nivået ytterligere ned.

NO2 har de siste dagene vært omtrent på 0, etter tilsetting av 4-5 ml salmi dagen før.

Dersom jeg får pH ned på nivået jeg ønsker, rundt 6-6,5, burde vel karet være klart til å ta i mot noen fisker i slutten av uka.

Da ble det endelig liv i karet. Var en tur innom Akvafisken og kjøpte 6 ottoer og 17 Nannostomus Trifasciatus (Nanay, Peru). Han hadde også N. Mortenthaleri. Utrolige flotte fisker, men litt for dyr stimfisk for en nybegynner. Men neste gang jeg skal ha Nannostomus vet jeg hvilken.

Ottoene er jammen livlige fisker. Er både høyt og lavt i karet, og jeg blir rent sliten her jeg sitter og følger med de

Nå mangler det bare en trio Apistogramma, så er karet fullt.
Så fint...enda en vellykket salmi-innkjøring. Lykke til videre )
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap