Kan ødelagt varmekolbe forgifte vannet?

Har et Juwelakvarium med original varmekolbe som nå har røket. Toppen (justeringsskruen) er røket tvert av og vann har rent ned i hullet og inn i kolben. Kolben har kortsluttet og det luktet skikkelig svidd. Har ikke fisk i vannet, hadde planlagt å starte salmi-innkjøring i dag.

Det jeg lurer på er om det er giftstoffer i kolben som kan ha kommet ut i vannet?


Torbjørn
Det tror jeg neppe. Er du redd for dette, kan du sette inn et kullfilter et par dager. Uansett skal det jo ikke fisk oppi der på lenge, og det blir noen vannbytter allikevel før karet er klart for fisk.
Det var godt å høre. Kullfilteret er på plass. Takk for rask tilbakemelding.


Torbjørn
Tja, vanskelig å vite hva den inneholder. Små mengder broderte flammehemmere er mulig, bly også, kommer an på hvor gammel den er. Men med noen vannskifter vil det bli meget lave nivåer. Uansett har du vel neppe tenkt å spise fisken...
Plussmedlem
Om de ikke er broderte så er de nok bromerte
Det er nok ingen andre enn Juwel som kan gi deg et fyldestgjørende svar på spørsmålet ditt, men det er lite trolig at de vil fortelle hva deres komponenter inneholder.
Loomis
Om de ikke er broderte så er de nok bromerte ;)

Bromerte - ja selvsagt. Har ikke dysleksi men iPad....
Autokorreksjonen til Apple er ikke best.
Hvis varmekolben er av nyere modell (2006 eller nyere), tipper jeg den følger RoHS.
Med RoHs' mange unntak og overgangsordninger er det ganske usikkert hva den spesifikke varmekolben inneholder, selv om den var produsert senere enn 2006. Det begynner å hjelpe for helt nye produkter, men det er fortsatt mye kjemi i elektronikk/elektrisk utstyr. Det er derfor det er en egen innsamlingsordning for dette.
De mest skadelige stoffene reguleres bl.a. gjennom REACH listene.
Regner med at trådstarter fjernet kolben umiddelbart, slik at den ikke ble stående i karet...?
SilverShaded
Regner med at trådstarter fjernet kolben umiddelbart, slik at den ikke ble stående i karet...?


Det var det første jeg gjorde


Torbjørn
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap