Yngel yngel og yngel igjen

For ikke så mange måneder tilbake spurte jeg om råd når jeg først fikk yngel. Men nå har fiske mine virkelig begynte falle tilrette og det kommer yngel hver uke. Tror hunnene jeg har får yngel ulikt eller noe. Men er ikke de største yngelflokkene som kommer. Men uansett. Lurer nå på om det er noe jeg kan gjøre for å roe dette litt ned da jeg ikke har all verdens med plass til de små som nå kommer.
Har både sverddrager og platy sammen, og har brukt et 25 liters kar til Yngelen, noe som også har vært nyttig da jeg har hatt litt oversikt over hvor mange jeg har. Men nå er det også mellom 6-10 yngel i 54 literen hvor jeg har resten av fisken og der er det da to sverddrage hunne og en hann. Og tre platy hunner og en hann.
I 25 literen er det 15 yngel. Sammen med to maller.
Blir smått med plass
Sånn er det å ha levendefødende fisk som guppy, sverddragere og platy. De formerer seg som kaniner i et kjør. Det er lite du kan gjøre for å forhindre det, finnes dessverre ingen "p-pille" for fisk

Det eneste som fungerer, er å ha to akvarier og adskille kjønnene. Dvs ikke ha hunner og hanner i samme akvarium. Hvis du ikke vil ha mer yngel, men ikke vil ha to akvarier i drift til å huse begge kjønn, kan du evt selge enten alle hannene eller hunnene, og så ha kun et kjønn i en lengre eller kortere periode. Skulle du få lyst til å la dem yngle igjen, kan du kjøpe en ny av det kjønnet som mangler.
Og ikke glem at en guppy dame kan lagre samen i kroppen hennes for opp til 10 kull, så ikke tenk at det er gjort hvis du først har skillet de fra hverandre. Da kan det gå opp til et år til med yngel uten at en hann er til stede.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap