Innkjøring, juwel bioflow

Hei!
Holder på å kjøre inn en (helt ny) Rio 125 liter tank med tilhørende Bioflow-filter. Siden dette virker som en utbredt modell håper jeg noen her kan svare på et par spørsmål.

Første spørsmål er om innsuget ("skimmer") på toppen av filteret som tilsynelatende er noe svakt. Flak på overflaten som er for store for gitteret blir liggende på utsiden og ting på overflaten vil mye heller ta en runde til enn å bli trukket inn mot filterboksen.

Jeg har en kamerat med samme modell, noen år gammelt som ble kjøpt godt brukt. Her er innsuget slik jeg forventer, blader blir sugd fast, matflak som ikke passer blir nokså raskt brutt opp og sugd inn.

Den eneste store forskjellen er så vidt jeg kan se at alle mine filtermedia er helt nye, kan dette påvirke effekten av innsuget og at dette blir mer normalt over tid? (Jeg er på uke 2) Jeg har ikke gjort noe annet enn å lett skylle de mediene som skal skylles (carbon, cirax) og så puttet de i boksen. Må eller skal filtermediene klemmes for å få ut luftbobler el?

Utblåsningen ser helt normal ut, jeg har sjekket at pumpen står riktig i røret og passet på at de hvite "håndtakene" til filtermediene står riktig vei (90 grader i forhold til innsuget)

Det andre spørsmålet er om selve innkjøringen. Jeg startet opp med Aquavital Bactosprint (nok til 500 l) og alle filtermediene inkl. Nitrax og Cirax. I tillegg har jeg en liten filterpad fra et annet innkjørt filter liggende oppå Polypad'en. Etter 2 uker har jeg ikke sett forventet økning i ammonium, nitritt eller nitrat, verdiene er 0. Er det sannsynlig at filter og bakterier har tatt unna og at det etter hvert er trygt å introdusere fisk i tanken?

Har bare kjørt inn en tank tidligere, da med mye simplere filtersystem og det gikk helt etter boka.

Leste her at man kan teste dette ved å tilsette Salmi (Ammoniumklorid?) for å se om det tas unna i løpet av 24 timer, er det en grei test?

På forhånd tusen takk!
Hilsen
Espen
Du får ikke noe ammoniakk/nitritt med mindre det fins ammoniakk å bryte ned, altså må du tilsette ammoniakk for å se hvor filteret ligger i løypa. Tilsett Lilleborg Salmi til 4 ppm, og så sjekker du resultatet etter 24 timer. Fins det ammoniakk og/eller nitritt etter 24 timer, er karet ikke klart. Da fortsetter du med å måle og justere med salmi til 4ppm en gang pr. døgn og måler etter nye 24 timer...helt til både ammoniakk og nitritt er på null.
Bactosprint har jeg ikke tro på, men en "brukt" svamp vil nok hjelpe !
Tror neppe nye filtermedier påvirker innsuget i negativ retning. Prøv å regulere litt på hvor høyt filteret står i karet, og se om det bedrer seg. Og fjern kullfilteret, hvis du ikke allerede har gjordt det.
Har tilsatt flak-mat underveis, trodde nedbrytningen av denne førte til amoniakk osv. Kjører en test med 4ppm Salmi.

Kullfilter står inne, bør/skal det ut i forbindelse med amoniakk-test, selve innkjøringen eller bare anbefalt å aldri brukes?

Tusen takk for svar!

Hilsen
Espen
Ja, hvis du har brukt fiskemat blir det ammoniakk. Spørsmålet er vel heller hvor mye
Dessuten er sjansen for alger mye større med flakfor, fordi det også fører til fosfat i vannet og en ubalanse mellom nitrat og fosfor.. Uansett, salmi-testen er fin å bruke for å avgjøre tilstanden på filteret og hvor langt innkjøringen er kommet.

Nei, kullfilter skal ikke brukes i vanlig drift. Det absorberer forskjellige stoffer fra vannet (også ammoniakk og nitritt), og brukes egentlig kun hvis man har tilsatt medisiner eller andre kjemikalier, og man vil bli kvitt rester av dette.
Faren med kullfilter er at det kan absorbere en begrenset mengde kjemikalier. Når det er "mettet", kan det lekke stoffene tilbake i akvariet. Ikke så morsomt. Et kullfilter kan ikke re-genereres, og må altså kastets etter bruk.
Tenkte bare avslutte denne i tilfelle noen søker etter det samme

Salmi-test bekreftet at jeg var i mål så jeg lot det stå tre dager til bare for sikkerhets skyld. I akkurat dette tilfellet ble Salmi altså ikke brukt under innkjøringen, isteden amoniakk fra nedbrytning av flak-mat, en god dose bakterier-på-flaske og ikke minst en svamp fra et annet akvarie. Jeg mistenker at det er sistnevnte som hjalp til mest. Ulempen med flak-mat var akkurat som SilverShaded nevnte, det ble en del alger men forsvant nokså greit. Akvariet har nå ca. 40 fisk som ser ut til å trives.

Kullfilteret jeg snakket om er det 2cm tykke mediet som følger med i Juwel Bioflow-serien, altså ikke Carbax-kassetten som jeg er helt enig i kun skal brukes til å ta vekk medisiner etc. Det tynne kullfilteret skal altså byttes jevnlig.

Angående pumpeeffekt i oppstarten med Bioflow-filteret så tok dette seg opp betraktelig over tid og er nå tilsynelatende helt normalt, uten at jeg helt vet hva det skyldtes. Jeg forsøkte å justere hvor høyt mediene står i boksen uten å merke noen forskjell, og jeg tok en ekstra runde med å klemme ut luftbobler fra (kun) de blå og grønne svampene. (Den sorte svampen må ikke klemmes på da det "knuser" kullet den er satt inn med)

Takk til SilverShaded!

Hilsen
Espen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap