Går alle disse artene sammen? - Sør amerikansk biotop

Planen er å sette opp et sør amerikansk kar, å jeg har lyst til å ha disse artene sammen. Vil disse gå godt sammen?

3x Mikrogeophagus ramirezi (Sommerfuglciklide)
2x Discus - 1 par
5x Hypancistrus L201
2x Ancistrus (sp. oppdrettsvariant)
6x Corydoras aeneus (Metallpansermalle)

Akvariumet er på 240 liter. Ph 7-7,5. GH 3. Temp 28*C.
1 Juwel 600l/t pumpe og filter.
1 Eheim 1250l/t pumpe og filter
Rådasand 3cm høyt, størrelse 0,8-1,2.
1 Stor redmoor rot. 1 Mallehule. 2 flate skifersteiner.
Beskjedent med planter. Ludwigia, hornblad og cabomba.

Hva tror dere? Ser det greit ut?
Lurer på om jeg burde droppe de vanlige ancistrusene? eller er disse 'nødvendige' i dette karret?
Noen endringer jeg burde gjøre? Er det noen jeg burde ha flere eller færre av? Tar imot alle tips med takk

Hei!

Generelt så vil du få ei utfordring med PH-verdier over 7.0 i søramerikanske kar. Alle fiskane du lister trives best i surare vatn. Kanskje dette vil kunne justeres noko ved at du bytter ut redmoor med mangroverot? Du kan jo også vurdere å tilsette catappa, også med tanke på ein meir naturlig farge i karet.

I tillegg vil du kanskje oppleve konkurranse om bunnsjiktet då det berre er diskus i lista di som ikkje defineres som middel-/bunnsjikt-fisk. Her er eg på litt tynn is men eg ville nok vurdert fleire av same art og heller færre arter. Sommarfuglciklider er vissnok også glad i meir beplantning enn det du legg opp til.

Lykke til

Enig med forrige post her. Til de fiskene du nevner har du nok litt for høy pH, ihvertfall foreløpig. Både discus og sommerfuglciklider liker ganske lav pH. Og normalt er det ikke noen god ide for nybegynnere å trikse for mye med vannet....det kan kanskje komme senere når du får litt mer erfaring med akvariedrift og lærer mer. Det samme gjelder discus...dette er ømfintlige fisk som ikke tåler mye når det gjelder vannverdier.

Ellers er listen din veldig full av bunnfisker. Det blir trangt, og de søler mye. Jeg ville foreslå at du reduserer dette noe og heller satser på litt fler robuste fisker i topp- og midsjiktet. Og husk på at ingen fisk er "nødvendige" i akvariumet ditt
dag atle
Hei! Generelt så vil du få ei utfordring med PH-verdier over 7.0 i søramerikanske kar. Alle fiskane du lister trives best i surare vatn. Kanskje dette vil kunne justeres noko ved at du bytter ut redmoor med mangroverot? Du kan jo også vurdere å tilsette catappa, også med tanke på ein meir naturlig farge i karet.


Jeg skal prøve å få ned ph til en verdi på 7 men kommer da bare til å legge oppi noen få mangrove røtter og et par blader med catappa. Sommerfuglciklidene mine legger egg stadig, så vannet er jo ihvertfall innafor mistekravet til dags dato.

Fra 'fiskelista' mi så er jeg bestemt på å ha: 3 Sommerfuglciklider, 2 Discus og 5 Hypancistrus.
Men kan godt bytte ut/fjerne: Ancistrus og Corydorasene.

Da lurer jeg på - Har dere noen forslag til toppsjikt fisker som kan passet i dette karret? Tetra? noen andre som er fine å se på? Skulle helst ønske det var litt størrelse på dem, men som ikke var aggressive mot noen av de andre fiskene.
Kanskje Corydoras sterbai - siden den tåler varmen på 28 grader. Hmm.. men dette er jo bunnfisk igjen da. Hehe.

Forsatt ingen forslag til toppsjikt fisk?
Andey
...jeg har lyst til å ha disse artene sammen. Vil disse gå godt sammen...

Sommerfuglciklider gjør som mange andre dvergciklider; de hviler/sover på bunnen om natta.
Nattaktive maller vil forstyrre dem, og jage dem opp i de øvre vannlag, igjen og igjen og igjen, hver eneste natt.
Slikt produserer stress, som i ytterste konsekvens er dødelig.

I tillegg vil de større mallene okkupere tilgjengelige skjulesteder på bunnen, og spise opp ethvert egg som dvergciklidene eventuelt ville produsere, dersom de kommer til eggene.

Større maller enn Otocinclus sammen med dvergciklider er ingen god kombinasjon.... og de finnes med god grunn normalt ikke på akkurat samme sted i naturen heller.



Jeg skal prøve å få ned ph til en verdi på 7 men kommer da bare til å legge oppi noen få mangrove røtter og et par blader med catappa. Sommerfuglciklidene mine legger egg stadig, så vannet er jo ihvertfall innafor mistekravet til dags dato.

Fra 'fiskelista' mi så er jeg bestemt på å ha: 3 Sommerfuglciklider, 2 Discus og 5 Hypancistrus.
Men kan godt bytte ut/fjerne: Ancistrus og Corydorasene.

Da lurer jeg på - Har dere noen forslag til toppsjikt fisker som kan passet i dette karret? Tetra? noen andre som er fine å se på? Skulle helst ønske det var litt størrelse på dem, men som ikke var aggressive mot noen av de andre fiskene.

At sommerfuglciklidene dine legg egg betyr ikkje at PH-verdien er bra for dei. Litt av poenget med å forsøke seg på ein biotop er jo at biotopen skal vera mest mogeleg tilpassa dei dyra ein skal halde...

Er einig i at kardinaltetra er eit greit alternativ som mellom-/toppsjikt-fisk men tykkjer jo personlig at øksefisken er betydelig finare og artigare. Tenker då spesielt på Carnegiella strigata (marmorert øksefisk). Korleis denne fungerer saman med discus anar eg ikkje.
Dvergciklider som legger egg i huler kan med hell forsvare seg mot maller, etter min erfaring. Som Kakadue eller Palett ciklider. Men må si Palettene mine ble VELDIG beskyttende når voksne praktbotia kom susende inn i hulen med unger. Det gikk egentlig veldig fint, men aner ikke om mallene forstyrra nattesøvnen til de, men metallpansermaller er oppført som "skumrings aktive", og de jeg har er like aktive når det er mørkt som lyst.
Kakadue ciklider har også andre ph krav enn mange sør amerikanere, og kan passe ditt vann bedre. Men å senke ph litt under 7 kan være en bedre løsning.

Husk, det er flere sør amerikanske "biotoper". Langt i fra alle arter trenger "blackwater" type kondisjon (ph 3.9 - 5) Såkalt "white water" ciklider er vanliige også, som scalare og discus. Og det er svakt surt (litt under 7), og lav hardhet.
Overflatefisk.. Hm, øksefisk er en sør amerikaner som jeg tenker på. Ingen ide om den vil gå overens med Discus, men de er overflatefisk, og liker å hoppe, som bittesmå flygefisk. Om noen er etter de, vil de prøve å "fly sin vei".
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap