Nybegynner med newbie spørsmål.

Slik jeg har lært om akvarium den siste måned så har vi startet helt feil. Så til dere som blir oppgitt av slike nybegynnere. Hold på hatten




Junior fikk en kampfisk til jul. Den var i en vase så jeg syns det så litt lite ut. Så fikk vi tak i ett brukt 22 ltr. Fylte opp med vann og hev fisken oppi. syns den såg litt ensom ut der inne. Kjøpte ei plante og 10 kardinal tetra. Kampfisken tok den ene ganske kjapt men vært venner med de andre siden.

Men så begynte det og skje ting. Alger og grums. Ble ganske grønt oppi der. Skiftet ut alt vannet og vasket akvariumet og grusen. fylte opp. Ble ganske så fint i noen dager. Fikk tak i to stk algespisere. Men så kom algene snikende igjen.

Der har vi vende punktet. Kansje jeg skal lese meg opp litt på dette. :/ og da fant jeg jo ut hvor galt jeg har startet.

Men nå tenkte jeg og høre her inne litt ang hvordan jeg kan redde livet i akvariumet.

Har fylt på med mer planter og tilsetter litt jern.

Men hvordan bør jeg gå videre her egentlig?

Beklager på forhånd til dere som kommer til og rive av dere håret i frustrasjon
Plussmedlem
Huhei, hvor det går!

Ja, hvor skal man begynne?
Det første du bør tenke på, er om dere kan oppgradere størrelsen på akvariet.
22 liter er alt for smått for samtlige fisker.
Større akvarium er bedre for fiskene og bedre for deg. Mye lettere å holde liv i ting i et større volum med vann.

Ideelt sett burde dere ha latt akvariet kjøres inn før det kom noen fisk oppi. Jeg går ut i fra at det har en filterpumpe? Hvis ikke, skaff en slik! De er sjel og hjertet i et hvert akvarium og sørger for mye mer enn bare fine bobler som en del tror.

Det du må gjøre nå er å skifte vann, minst 50 % hver dag, i en fire ukers tid. Så kanskje du klarer å holde liv i fiskene.
Den veldig nyttige prosessen (for planeten Jorden) kalt nitrogen-kretsløpet vil plage enhver uerfaren akvarist i og med at man alltid får en svær dose giftstoffer (ammoniakk først, senere nitritt) med en gang man setter fisk i et akvarium uten godt innkjørt pumpe.
Dette fordi de naturlige nedbryterne av disse stoffene ikke finnes i store nok mengder i akvariet ditt ennå til å håndtere den massive, lokale forurensningen fiskebæsj og gamle matrester er.
Der inn kommer et større akvarium - da er det mye mer ammoniakk og nitritt som skal til før mengden er dødelig for fiskene.
Kjemi suger noen ganger...

Avslutningsvis vil jeg bare si - kjøp et større akvarium! Les det du kommer over av nybegynnerartikler her og andre steder og sett deg inn i hvordan man sørger for å holde liv i fisk, og minst like viktig - hvordan få dem til å trives.
Da er akvarium gøy. Med en slik start som dere har fått, har det veldig lett for å ende med at vi mennesker går lei, og fiskene går i dass.

Lykke til!


Plussmedlem
Kom på en sak.

Har du en kompis eller lignende som har hatt akvarium en stund?
Hvis ja, lån filtergjørme fra han/henne og "kickstart" din egen filterpumpe.

Poenget her er å bygge opp en bakteriestamme som kan bryte ned stoffene nevnt i innlegget over.
Det er filterpumpe ja. Holder på og vurdere 80 ltr hjørne akvarie. Får holde utkikk.


Men hvor bruker folkens og handle ting og tang da? Vann tester og andre tilsettinger?
Har de siste ukene slete med alger i vannet ( grønn vann ) fikk tips om og mørk legge akvariumet litt. Så jeg testet ut det i helgen. Skrudde av lyset fredag kveld og lot det stå av til søndag kveld. Med positivt effekt. Aldri vært klarere før nå. Så jeg får se hvordan det går fremover nå. Men plantene har vært pusletet hele tiden. Kommet nye spirer på den ene planten. Men resten av bladene er ikke helt tip top.

Jeg er desverre ikke så flink på navnene kan ta ett bilde og legge ut i morgen. Om det hjelper.

Men hva bør jeg gjøre fremover?

Jeg har skiftet ut 30-40 % av vannet 3-4 dagers mellom rom i de siste ukene. Bør jeg fortsette med det?
Hvor lenge bruker du å ha lyset på om dagene?
Hvilke lysrør har du?
Tilfeldig bekjentskap
© Lene Rydningen
Reklame for plussmedlemskap