Marsvinbur til akvarium

Hei!

Jeg har fått et marsvinbur av glass, egentlig et akvarium (rommer 45L), men det må vaskes før jeg putter oppi fiskene da det gjerne er litt rester av urin o.l.
Hvilke midler kan jeg anvende ?? Hørt Saldo HELST ikke skal brukes da det kan henge igjen etter vask, fikk råd om eddik , men det har jeg altså ikke.. Kan jeg anvende sprit som i Smirnoff ( høres sikkert dumt ut, men det er det jeg kommer på...).

Du kan godt bruke Zalo. Det er giftfritt ettersom det hovedsakelig brukes til rengjøring av tallerkener, bestikk etc som kommer i kontakt med mat. Skyll grundig til vannet ikke skummer, så er du trygg. Så kan du jo tørke av med tørkepapir eller et rent oppvaskhåndkle. Jeg har brukt Zalo til rengjøring av akvarier i alle år, uten antydning til problemer.

Okei Tok en grundig vask med saldo og brukte glodvarmt vann, skyldte veldig godt.
Så tok jeg sprit og lot det tørke litt, og skyldte med varmt vann igjen
Satser på at det er bakteriefritt nå ..
Tenker å gå ut i naturen å finne noen gjenstander å putte oppi, mest steiner . Har to slørhalefisker så har lyst til å innrede litt!

Den ene er forresten veldig ''oppblåst''/tjukk. Aldri sett en fisk så rund før, mon tro om den er gravid ? :o Fikk ingen info om dette i butikken, så kan det hende at den bare er ''feit''?
Vedlagt bilde så du ser hvordan den ser ut.
Et akvarie skal ikke være sterilt.
Det kreves innkjøring av filter før fisk tilsettes, det tar 4-6 uker.
BTW, gullfisk krever mer enn 45L.
De er veldig små nå ( vet de vokser fort ), men dette blir nok litt midlertidig akvarie fram til vi ser at vi må ha nytt.
Tåler de kranvann i to dager? Har middel og slik, men det er ikke tilgjengelig før mandag ettermidag. Kommer til å blande vannet de ble tatt i, i akvarie så det blir LITT av dems bakterier oppi der.. Bedre enn ingenting tenker jeg i hvertfall.
Er det noe jeg evt kan bruke for å bedre miljøet oppi der enn så lenge?
Vannet inneholder ingen bakterier. I et akvarium som er innkjørt finnes bakteriene i filter, i sand/grus og steiner/dekorasjoner. Du gjør ting i litt feil rekkefølge her.... fiskene bør først handles inn når alt annet er klart.
Tror du de klarer seg selvom? Dette var et impulskjøp vel og merke, det må jeg innrømme.. Dårlig gjennomtenkt. Aldri hørt at man må gjøre akvarie klart før, fikk ingen info om dette i dyrebutikken :/ Fikk også beskjed om at de ville klare seg uten pumpe ( dette skal skaffes uansett)... Føler jeg har blinksa helt nå :S
Det som er skaffet er grus, varmekolbe og steiner... Får skikkelig dårlig samvittighet nå ovenfor fiskene siden dette ikke er ''forberedt''/innkjørt.
Ville nok vente til mandag, levert tilbake fiskene, kjøpt filter, vann teste utstyr (ikke strips)og starte på begynnelsen. Og under innkjøring lest om hvilke fisk som passer i karet. Med tanke på vannverdiene og størelse på karet.
Helt enig med Meløy, karet må være klart OG innkjørt før fiskene settes inn. Men dette med impulskjøp var da rart...du hadde jo slørhale allerede da du ble medlem her i juli i fjor ?
Ansatte i dyrebutikker er ikke der for å lære deg om akvaristikk, de er der for å selge deg mest mulig stæsj, gjerne ting de forteller deg at du bare "må ha". Syns du skal lese deg opp om innkjøring, og sette opp akvariet skikkelig slik at du kan velge riktige fisk som også får det godt hos deg.
Yes , riktig. Hadde slørhale for en stund siden, men det akvariet var heller ikke innkjørt. For meg så det ut som om den hadde det bra... Dyrebutikken hadde sagt at 6L passet til en slørhale, og dermed satt jeg der med 6L. Denne fisken måtte jeg drepe da den fikk en skade ( satte seg i klem bak pumpa en helg jeg var borte).
Dette kjøpet var nok lite gjennomtenkt og det er det ingen unnskyldning for, men jeg klødde så vilt etter å ha fisk... Tenkte at jeg hadde stort nok akvarie ( 45 l ) + at de ville greie seg to dager. Litt sats på flaks der.. Nå vet ikke jeg hvor lang tid det tar å bygge seg sykdommer i akvarie, men jeg håper at det ikke skjer og at de vil klare seg..
Nå er jo butikken stengt og imorgen er det søndag, så å levere tilbake vil ikke være et alternativ før mandag om jeg skal det.
Jeg burde lest meg opp ... :/
Jeg skjønner at du ble fristet Og du er ikke den første som faller for fristelsen heller.
Men hvor får du to dager fra ? Å kjøre inn et akvarium tar 5-6 uker.
Det du må gjøre som nødløsning, er å sette opp akvariet slik at fiskene får et sted å være til du får levert dem tilbake. De burde klare seg over helgen.
Her har det jo kommet frem litt av hvert. I mitt første innlegg (nr 2 i tråden) svarte jeg bare på trådstarters første innlegg: Om hvorvidt det var greit å rengjøre et brukt akvarium med Zalo.

Jeg var ikke klar over at du var klar til å slippe fisker oppi det nyvaskede akvariet. Jeg kan ikke si annet enn at jeg selvsagt på det sterkeste støtter informasjonen/rådene du har fått om oppstart og innkjøring.

Grøsserhistoriene om hva de uvitende blir utsatt for av desinformasjon i butikkene er til å bli nokså nedtrykt av. Jeg spør av og til, for å føle litt på kunnskapene i handelen. I går fikk jeg som svar på spørsmål om neontetra og black molly passet sammen i et 50 liters akvarium som nettopp fylt opp med vann. Ja, det passer fint, lød svaret. Og så står jo fargene så fint sammen. Sort og rødt og blått blant de grønne plantene ...



Å, var litt utydelig her; det er 2 dager til jeg får hentet utstyr ( pumpe, dråper o.l. ) da jeg ikke har dette tilgjengelig nå..
Slår til på nødløsningen, så skal jeg gjøre dette skikkelig nå med innkjøring... Jeg er personlig utrolig glad i all slags dyr og føler de blir som ''barn'' for meg på 123.. Håper de klarer seg over helga!
De klarer seg nok over helgen, men ikke så mye lenger uten daglige vannbytter. Og du bør uansett ikke kjøre inn akvariet med fiskene oppi, da dette vil utsette dem for de giftige avfallsstoffene de selv produserer. Hele vitsen med innkjøring er jo å dyrke frem de filterbakteriene som trengs for å bryte ned disse avfallsstoffene. Du finner masse stoff om innkjøring, filterbakterier og vannverdier om du søker i forumet !
nå er pumpe skaffet og plassert i akvariet. Midler og alt er også ordnet til å ordne riktig miljø. Fiskene skal til butikken men ville se hvordan de reagerte på pumpe.
Den ene fisken er veldig rundt i kroppen(ble kjøpt slik), så når jeg slo på pumpa var det som å se en ballong i vann med finner.. Eneste den får til er å svømme t hue nedover og kroppen opp. Får nesten ikke til å bevege seg. har den en sykdom? Er den Bare feit? Gravid? den andre fisken greide det utmerket, men jeg stusser bare så veldig over at den ene ikke takler strømmen..
Vanskelig å si om det er noe galt med fisken. Disse slørhalene er jo fremavlet vanskapte...de har ikke kropper som er funksjonelle, og klarer seg dårlig i strøm.
Hva slags midler er det du har kjøpt ?
Hun fra dyrebukktien ringte oss nå og sa det var bra vi leverte tilbake da den ene har skade på blæra og ser ut som om den må avlives. Sa også sånn som du sier nå at de er framavla og dermed ingen mester i strøm.
Kjøpt Nano biotopol water conditioner, og NanoStart . Kjøpt testere for ph, gh, nitritt og ammoniakk. Så vist jeg skjønte var dette det vigtigste å få inn?
Flott at du har kjøpt vanntester. Biotopol er også greit. Men Nanostart...ikke tro på det som står, at filteret er klart på 24 timer. Det er ikke riktig.
Tenker å gi det god tid til å bli klart, no rush this time! Hvor lang tid ville du beregnet at det tar sånn ca siden de 24 t ikke stemmer??
Les deg opp på innkjøring, så ser du hvor lang tid det tar. Jeg har også sagt hvor lang tid det tar lenger oppe i tråden.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Brose
Reklame for plussmedlemskap