Planer om å starte opp igjen akvarie

For noen år siden hadde jeg en litt mindre heldig erfaring ved bruk av akvarie.

Likevel lærte jeg mye, og ønsker å planlegge (dette er flere år frem i tid) å starte opp igjen. Denne tråden er mest for å få råd jeg kan samle inn til tiden er inne.

Det jeg lærte var 5 viktige punkter:

- Ikke ha for mye planter.

Selv om det er fisker som svømmer rundt blant plantene i butikken du kjøper dem i som har som eneste jobb å spise sneglene som ofte kommer med, er det tydeligvis ikke nok fisker i forhold til planter. Etter bare ett halvt år var det såpass mange snegler (de formerer seg altfor fort) at akvarie ble såpass utydelig og utrivilig å se inn i at jeg måtte legge ned ''driften''. I tillegg ble mye utydelig i akvarie.

- Maller er noe man må ha.

Erfarte de holdt akvarie rent og at det var det de livnærte seg på. Fisker som ikke ser helt ut som de typiske fiskene du er vant til å assosiere akvarie med hvis du er nybegynner, men fisker som har ''effekt''. Kan de formere seg, endre kjønn, og lignende slik at jeg helst bør holde meg til 1, selv om jeg ønsker 2.

- Neontetraer var snille med meg. - Og Guppyer skal jeg ikke ha igjen.

De formerte seg langt i fra så hyppig som Guppyer, de hadde også høyere overlevelsesrate. Guppyene mistet jeg ofte og fort, men siden de formerte seg hele tiden og ble fler gikk det opp i opp. Ett ultimat akvarie er et akvarie der fisken skal overleve så lenge som mulig, men med begrenset arial (hadde vel noe mellom 60-100 liter) gikk det vel egentlig i 0. Noe som var bra i forhold til arialet de hadde å bevege seg på, men ikke bra fordi mange gikk bort, noe som er dårlig i utgangspunktet. Derfor er Neontetraer fine fisk som bare svømmer fra den ene til den andre siden av akvarie med sine fine farger, høye overlevelsesrate perfekte fisker hvis jeg ønsker et selvgående akvarie, noe jeg ønsker. Føler ikke de stilte store kravene til meg. Hvem vet? Kanskje det er de som spiste Gubby-babyene før jeg fikk ''sikret'' dem i boksen sin, anyway... tror nok de uten å livnære seg på andre fisker hadde vært like medgjørlige. Ser for meg en 3-5 av disse.

- Kjøp reker.

Det var ikke mye de gjorde, og de var ganske små da jeg fikk dem = 2 av 3 ble spist opp. Om de spiste av hverandre eller bli spist opp av andre fisk vet jeg ikke. Jeg vil heller ikke tenke ut scenarier for hvordan jeg endte opp med 1 til slutt. Tenker å kjøpe litt større reker, kanskje 2 stykker?

- Grus var... ja... men sand?

Det ble problematisk følte jeg å rense akvarie med grus, men er det lettere med sand? Eller et annet alternativ?

- Krabber

Jeg så aldri krabben min etter den hadde gjemt seg under sanden, såe...

---

Som dere ser har jeg lært hvilke fallgruver jeg ikke skal i.

Kommer til å ha litt ''stæsh'' i akvariet, men ikke for mye planter.

Tenker et ikke altfor stort akvarie, med fisker som er ''effektive''. Det vil si f.eks. fisk som spiser snegler. Fisk som spiser av plantene så de holder seg ved like. Fisk som spiser alger. Fisk som livnærer seg rett og slett på å vedlikeholde akvariet. Kall meg lat, men sist gang jeg prøvde meg på et ''ikke-selvgående'' akvarie gikk det ikke altfor bra.

Neontetraene ønsker jeg egentlig kun for å få LITT farge og litt finfølelse inn i akvariebildet. Og det er vel de eneste fiskene uten ''effekt'' som bare svømmer frem og tilbake med gjengen sin.

Er noe uklart, spør. Ønsker også råd om fisk med tanke på akvariestørrelse, og fisk med tanke på andre fisk og ''samhandlingen''/kjemien dem i mellom.

Drømmen da jeg først fikk akvarie var å ha noe fint å se på, at jeg klarte å rote det såpass til var ikke forventet, men ønsker uansett noe litt mer selvgående nå.

Molly/Platy/Guppy ser så like ut at jeg vet ikke hvem av de jeg hadde.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap