Silikon til å feste en terrasse, hvordan gjør jeg dette?

Har kjøpt denne slikonen fra aquamanias til å feste en juwel terasse til bunnen av akvarie.

http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=2752

Har aldri vært borti silikon før så har noen spørsmål:

Hvor lang tid bruker silikonen på å tørke?

Er det noen avfallstoffer i silikonen som gjør at jeg må vaske akvarie igjen før jeg setter det opp?

Skal jeg bruke et veldig tynt lag silikon?
Jeg vasker bare de flatene som skal limes med sprit og legger på et tynt lag med silikon på flaten av den "løse" delen som skal festes. jevner ut silikonstripen med fingeren (surret i cling-wrap). Så settes delen på plass og holdes fast med en en eller annen form for støtter og/eller vekt.
Det tar litt tid på å tørke, ja. Antagelig er det eddiksyre i silikonet...når det slutter å lukte eddik er det tørt. Skulle ikke være noe behov for å vaske etterpå, med mindre du søler fælt. Søler du silikon, lønner det seg å fjerne det før det tørker.

Regner med at terrassen vil bli støttet opp av bunnlag og/eller stein på begge sider, for ellers blir det ustabilt til tross for silikon.
Du kan vaske flaten(e) med rødsprit eller enda bedre med aceton. Det må være helt tørt når du fuger. Både sprit og aceton tørker raskt.

Det står ikke noe om hvordan terrassen sitter, men feste må være på mer enn en side for å være stabil, eller ha støtte under.

Vi du ha pene fuger legger du på stripene med silikon de du vil ha dem. Sprut så på zalovann (ca en del zalo til fem-seks deler vann) og dypper fingeren i samme vannet. Da kan du jevne ut fuglen med fingeren. Litt mer proft er å bruke en fugesparkel til dette (får du i enhver flisbutikk), men det klarer seg lenge med en finger. Tørk av ekstra silikon på et tørkepapir.
Fugene herder på et døgn. Da kan du vaske ut zaloen til det ikke lenger skummer noe. Så er det klart til å starte akvariet (som jo tar noen uker)
Samme prosedyre som å fuge inn et nytt glass i akvariet.
Akvariesilikon inneholder ikke soppmiddel, og er et trygt valg.
Tusen takk for svar ! Dette hjalp mye
Tilfeldig bekjentskap
© Signe Lill Mørland
Reklame for plussmedlemskap