Oppstart av lite rekeakvarium (side 2)

Kuledrøm:
Har lest at reker trives bedre på mørke bunnsubstrat og at det kan bidra til sterkere farger men selv har jeg begge deler, mørk substrat i 48 l og lys sand i 35 l.
Tror ikke rekene bryr seg så veldig, de oppfører seg temmelig lik i begge kar, noen sitter oppe i plantene, noen leter etter mat på bunnen og mange sitter på innsuget til filterne. Bunnsubstrat har sikkert den fordelen at du vil ha bedre vannsirkulasjon rundt planterøtter og at slam og annen drit ikke hoper seg opp og danner nitritbomber.
Dette kan dog motvirkes med sandsnegler, har selv 5 helena i sandkaret men håper Heidi sender meg snart noen vanlige sandsnegler.
De funker visst nok som meitemark i sanda/substrat og rydder opp i kjelleretasjen.
Synes selv at mørke småstein arrangert med lys sand ser heftig ut
Kansje noe slikt i neste kar?
Flott, takk for svar! Nå var det ikke meningen å stjele tråden din, Putin. Sorry!
Akkurat dette går helt fint ja kuledrøm, har jo fått svar på alt jeg lurte på jeg!
Er jo bare fint å få litt mer informasjon angående hold av reker, så bare å bruke denne tråden for å diskutere alt slikt ja!

Kanskje jeg burde få tak i noen sandsnegler i så fall..har aldri hatt snegler før, forurenser disse mye i akvariene? Forurenser de i hele tatt vannet på samme måte som fisk?

Må si norsk eik eller furu høres ganske så interessant ut i ett akvarium!
Jeg lurer også på sandsnegler til dvergkulekaret mitt (og evt snegle-reke-karet), skulle veldig gjerne hatt noen renholdsarbeidere der. Da er det ikke mange alternativer, siden dvergkuler er noen hissige mordere... Har hørt mye negativt om sandsnegler - de formerer seg verre enn noe annet og kan ta helt over - visstnok!? Men dvergkuler vil kanskje kunne holde bestanden noe nede, samtidig som disse sneglene vil kunne formere seg fordi de holder til i sanda.

Hvordan kan man unngå eksplosjon av sandsnegler i et rekekar? Ser jo at mange har positive erfaringer med sandsnegler også, så jeg lurer litt på hvordan de (eller dere, Rekewolle ) holder dem i sjakk?
Sorry, har hatt en lille smule magasyke og ikke svart på tråden som jeg byrde...
mini kulefisk høres jå spennende ut... men tviler litt på om det funker med reker på sikt, langvarig....
heller satse på 2 kar, en med snegler, en med fugi....
har sansen for tankegangen din,
lykke til.....
Kanskje det ikke kom helt tydelig fram av innlegget mitt, men jeg skal altså ikke ha reker i samme kar som kulefisk, det ville nok blitt en slagmark... Ble litt bakvendt spørsmålsstilling - hovedspørsmålet var nok heller, siden dette er en reketråd, om sandsnegler kan anbefales eller frarådes i et rekekar?
Har nå fatt karet opp og alt, og det har kjørt en stund kick startet akvariet med filterguffe fra 60 literen min, og har nå noen dronningrasbora gående i akvariet, de ser ut til å trives. Rekene er bestilt fra tommy tran, endte opp med rilireker som kommer til neste uke.

Men lite oppfølgningsspørsmål..har en klovnepleco i 60 literen min som jeg gjerne skulle flyttet over til 30 literen. Spørsmålet er da, er det noen som vet om denne tar reker og reke yngel..? Noe ellers jeg burde tenke på her?

Fikk vite først i ettertid at klovne pleco ikke er en veldig "arbeidsom" alge spiser, og det var jo egentlig dette den var tiltenkt for i 60 literen. Men vil jo ikke kvitte meg med den heller, så tenkte at den kanskje hadde gått fint i 30 literen da jeg allerede har renholdere i massevis ved hjelp av rekene? Noen innspill på dette?

Sandsnegler har ihvertfall jeg desverre svært lite peiling på kuledrøm
30-liter er alt for lite for en klovnepleco.

Hei igjen Putin, har ikke vært innom forumet på en stnd, sorry...
Jeg har sandsnegler i 2 av karene pluss skive og damsnegler. Jeg synes sneglene rydder bra og beiter ned ev. alger som jeg ikke ønsker å ha for mange av. De graver seg ofte ned i bunnlaget og leter etter spiselige ting der og bidrar dermed til bedre "utlyfting" i substraten. I det 3. karet har jeg noen Anatome Helena snegler (jegersnegle, assassin-snail). de spiser alle andre sneglene, bare ikke sin egen art. Har lest litt forsjellig om hold av disse sammen med reker men hittil har alt gått bra. Kjøpte meg 15 red cherry reker og har nå langt over 40 med stort og smått... Så om Helena tar en og annen kan jeg leve med det. Poenget er at hvis jeg noensinne skulle ha alt for mange snegler kan jeg jå bare hive de opp i karet med jegersneglene, de formerer seg heller ikke så raskt. At noen har vanvittige mengder med uønskede snegler skyldes i hovedsak for mye for. Om en forer lite og ofte vil fiske eller reke foret havne der en ønsker det. Jeg ønsker meg flere snegler og forer derfor mere enn rekene klarer å spise selv, vær da nøye med hyppigere vannskifte.
Lykke til
Bestilte meg noen sandsnegler jeg og, virker som fornuftige dyr så langt. En par av de driver og spiser på glasset, noe jeg har merket rekene sjeldent gjør. Og alle de andre er jo nede i sanden og lufter ut, noe jeg og syns er bra. Skal prøve å fore litt ekstra jeg og, så jeg får noen flere snegler. Formering hos rekene har det vært dårlig med så langt, virker som noen av rekene begynner å få noe som ligner på egg på ryggen, dette betyr vel at rekene begynner å bli kjønnsmoden. De fleste rekene jeg fikk fra Tommy Tran var svært unge, så må vel bare gni meg inn med tålmodighet med tanke på formering av reker.

Lykke til du også!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap