Hvordan få guppy til å trives optimalt i et akvarium på 110 liter?

Jeg har et akvarium som er 110 liter, det har sten/grus til bunn. Det jeg ønsker er å tilrettelegge for Guppyer, samtidig som jeg også har annen fisk for å gi akvariumet litt ekstra liv.

Noen som kan fortelle litt om hvordan det optimale akvariumet til Guppy er? Ønsker at de skal produsere mye yngel.

Hvilke planter, grus- eller sandbunn, antall fisk og hvilke andre fisketyper passer sammen med Guppy?

Tenkte det hadde vært kjekt med en fisk som trives på bunnen og litt andre fargerike og livlige små skapninger, som ikke er farlige for yngelen.

Hva tenker dere om å starte med 2 hanner og 4 damer?
Jeg ser du har stillt lignende spørsmål tidligere med noe variabel suksess.
Siden du har hatt guppy før, vet du sikkert st disse skal ha vann med høy GH og pH, og at du er klar over at du må holde kontroll på disse verdiene vha. målinger og eventuelle tilsetninger. Det blir pga. vannverdiene litt begrenset hva slags andre fisk du kan ha i karet. Det som passer er andre levendefødere, som molly og sverddrager (ikke begge !).

Til levendefødere er det ikke så viktig hva slags bunnlag du har. Det er derimot viktig at du sørger for godt med skjulesteder for yngelen, hvis du vil ha noen til å vokse opp. Så det trengs planter og flyteplanter, og gjerne noen gode porsjoner med mose.
SilverShaded
Jeg ser du har stillt lignende spørsmål tidligere med noe variabel suksess. Siden du har hatt guppy før, vet du sikkert st disse skal ha vann med høy GH og pH, og at du er klar over at du må holde kontroll på disse verdiene vha. målinger og eventuelle tilsetninger. Det blir pga. vannverdiene litt begrenset hva slags andre fisk du kan ha i karet. Det som passer er andre levendefødere, som molly og sverddrager (ikke begge !). Til levendefødere er det ikke så viktig hva slags bunnlag du har. Det er derimot viktig at du sørger for godt med skjulesteder for yngelen, hvis du vil ha noen til å vokse opp. Så det trengs planter og flyteplanter, og gjerne noen gode porsjoner med mose.


Ja, jeg har lurt på det samme tidligere. Jeg har vært borte fra "gamet" noen år, men har nå bestemt meg for å starte opp et Guppy akvarium igjen. Derfor lurte jeg på om noen kunne anbefale litt rundt dette. Det er jo ikke en veldig krevende fisk akkurat, men hvilke tiltak kan jeg gjøre for at de skal få de rette GH og PH verdiene?

Har du noen maller eller algespisere du kan anbefale til et slik akvarium?
For at karet skal ha riktig GH, er det viktig å tilse at verdien av kalsium og magnesium er tilstrekkelig, med å måle GH finner du verdien du har i kran, og den verdien du har i karet etter innkjøring, så bruker du kranvannet som utgangspunkt, men blander til vannet i karet, så det får ønsket GH.
Det kan brukes Th/Gh+ for å øke verdiene.
Husk å bruk skikkelig test utstyr, gjerne JBL dråpe test, da strips/stick test er søppel og bortkastet penger.
Hvilke tiltak som eventuelt skal gjøres kommer an på hvilke verdier du har i krana. Så før du planlegger noenting, bør du skaffe deg dråpetester, som Meløy sier, og lese deg opp på innkjøring og vannverdier .
Var i går ute og handlet, se bilde for resultat

Dette ble kjøpt inn:
- Fem stk. oransje Sverddrager (2 hanner og 3 damer)
- Fem stk. Guppyer (2 hanner og 3 damer)
- En stk. Ancistrus
- To stk. Panda corydoras
- Seks stk. Cardinal tetra

Satser på å få yngel på de to førstenevnte. Det er nok litt lite planter/gjemmeplasser i akvariumet nå, men satser å få på plass litt flere i nær fremtid. Er det forresten mulig å skaffe røtter, planter, sand ol. fra naturen? Hvis man koker det først.

Det var nok ikke et helt heldig innkjøp. Kardinal tetra skal ha absolutt motsatte vannverdier av levendefødere. De skal ha bløtt og ganske surt vann, mens levendefødere skal ha hardt og basisk vann. Det samme gjelder corydoras, om enn i noe mindre grad.
SilverShaded
Det var nok ikke et helt heldig innkjøp. Kardinal tetra skal ha absolutt motsatte vannverdier av levendefødere. De skal ha bløtt og ganske surt vann, mens levendefødere skal ha hardt og basisk vann. Det samme gjelder corydoras, om enn i noe mindre grad.


Så Cory og levendefødende passer heller ikke sammen?

Hva tenker du om det å tilføre røtter, planter og sand fra naturen?
Nei, corydoras og levende fødere passer ikke sammen.
Meløysaltvann
Nei, corydoras og levende fødere passer ikke sammen.


Er det så gale at de vil daue?
Ikke momentant, men over tid. Det er ikke optimalt for dem, det er ditt ansvar som dyreeier å tilse at dem har optimale forhold. Det er tross alt levende dyr i lukket samfunn.
Gaute Serigstad
Så Cory og levendefødende passer heller ikke sammen? Hva tenker du om det å tilføre røtter, planter og sand fra naturen?


Nei, de passer ikke så bra sammen. Om noen av dem vil dø kommer an på flere faktorer...så spørsmålet er hvilke vannverdier det faktisk er i akvariet. Så det bør du måle med dråpetester, som nevnt før, og om karet er skikkelig innkjørt . Men det er verre for kardinalene enn coryene, der er det garantert feil enten for dem eller for levendeføderne.

Når det gjelder ting fra naturen, er planter omtrent bare å glemme. Norkse planter, både de på land og de fleste i vann, klarer seg dårlig i varmt akvarievann.
Sand fra naturen kan man ofte bruke i et kar til levendefødere, der det er greit om den inneholder kalk/karbonater. Men den bør jo skylles godt.
Røtter fra naturen kan brukes hvis de har ligget nedsenket i vann over lang tid, men helst ikke røtter fra bartrær (de kan inneholde harpikser som forgifter fiskene). De bør renses og skrubbes godt.
Vi får uansett bytte kardinalene da, så kan vi se om det er nødvendig å bytte Coryane også. Det var dumt, men samtidig ikke noe krise.

Tenkte å tilsette litt sand fra stranden. Da etter å ha skyllet og kokt den godt.

Har dere noen forslag til fisk som trives på bunnen og samtidig fungerer bra sammen med levendefødende?
Du sier du skal "tilsette sand"...har du ikke sand fra før ? Hvis du har grus, bør du bytte til sand, ellers bør du ikke ha corydoras. Disse er sandsilere...deres naturlige aktivitet er å stikke nesa i sanda og lete gjennom partiklene ved å sile dem gjennom gjellene. Dette kan de jo ikke gjøre med grus.

Nå har du allered Ancistrus. Men coryene bør absolutt være flere enn to, så du burde øke ut den gruppen til minst 6, gjerne 8-10. Da er det nok heller ikke mer bunnplass til flere arter. Ellers er ikke levendefødere vanskelige med andre fisker på noen måte, det er mer et spørsmål om at andre fisker vil spise deres yngel. 110 liter er ikke allverden av plass, og du vil snart nok få nok fisker når levendeføderne begynner å produsere yngel.

Slik jeg forstår så er altså dette noen av grepene jeg bør gjennomføre:

- Skaffe flyteplante. Dette er bra for yngel, samt at det demper belysning for fisk som trives bedre i litt mørkere akvarium.

- Kardinalene (neontetra) må dessverre byttes tilbake. Dette fordi de har ønske om helt motsatte vannverdier i forhold til de andre fiskene. De dør ikke momentant, men over tid.

- Må skaffe tre ekstra Panda Corydoras, da disse bør være minst fem stk, men først må det sjekkes om ikke disse også må byttes. Ønsket PH verdi er ikke så forskjellig fra de andre fiskene, men de krever motsatt hardhet. Hvis disse kan beholdes, så kan de byttes mot kardinalene.

Må det vere akkurat samme type Cory, eller kan man mikse de sammen med ulike typer, som en felles stim?

- Tilføre sand til bunnen (ca. 50% av grunnflaten). Sand beskytter fiskene som trives på bunnen, samt øker trivsel og aktivitet i akvariet. Det er mulig å tilsette strandsand, men da må den skylles godt, kokes og deretter skylles igjen. I dag har vi små og avrundede stener.

Noen meninger rundt dette?
Nei, det var ganske godt oppsummert
Ville imidlertid skaffet minst 4 pandaer til. Samme art er å foretrekke, ja.
Det kunne kanskje være noen fler planter i akvariet, ikke bare flyteplanter. Litt mose hadde også vært bra, gjerne plassert litt opp fra bunnen, f.eks. på en rot eller på den høye dekorasjonen. Da kommer ikke mosen i veien for bunnfiskene, og yngelen er tryggere der.

Men første grep er uansett dråpetester !
Litt flere planter er noe jeg skal se nærmere på. Hadde vært kjekt med en flyteplante, samt noe mose.

En dråpetester er noe jeg også skal skaffe meg. Hvordan virker denne og hvilken type er å anbefale? Regner med at den måler både PH og Hardhet?
Sender en link til tester. De viktigste, Nh3/4, No2, No3, pH, Gh, KH kan også være kjekk og ha. LINK
Nei, testene må kjøpes enkeltvis. Ikke kjøp multitest/strips, disse er ikke pålitelige ! Se linken til Meløy.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap