Stor glassvase 25l - nybegynner

Jeg er nybegynner!!
Har hatt gullfiskbolle når jeg var ung, men ikke akvarium.

Nå har jeg lovet å ta over en algespiser så jeg prøver å lage et akvarium i en stor rund glassvase. Glassvasen tar 25 l vann. Jeg har i dag kjøpt inn svart sand, Savanne røtter, en kjemp vallisneria plante, samt et Eheim pick up 45 filter hos AkvarieMagasinet.

Sanden og roten er vasket og alt er nå på plass i vasen. Vannet har fått en kork med Haquoss Conditione og litt Tetra Easy Balance. Filteret er også plassert og tilkoblet.

Det ble litt fullt så lurer på om jeg må ta ut den ene av røttene og kjøpe en mindre og lavere plante. Bør jeg gjøre det selv om det er plass til fisk?

Jeg har også kjøpt et Tetra WaterTestSet. Må bare skjønne hvordan det virker og når jeg skal ta testene. Noen råd? og når bør jeg starte og måle? Har ikke lest bruksanvisningen ennå

Hva med lys? Bør jeg ha en lampe over?

Jeg tar i mot alle gode råd og er takknemlig for all den hjelpen jeg kan få

Hun jeg overtar aglefisken fra er jeg onkel til og jeg vil ikke at den skal dø. Foreldrene er lykkelig for at jeg overtar fisken siden de skal flytte.
En algespiser, sier du....hvor stor er denne da ? I 25 liter er det svært få arter som kan gå, og særlig i et kar av denne umulige formen. Hvis den er den slags algespiser jeg tor det er, kan den ikke bo slik...dette er en bunnfisk, og denne vasen har jo ingen bunn, omtrent. Så må på det sterkeste advare mot å bruke denne vasen som akvarium !
Inaktiv bruker
Det første jeg tenkte på var at dette er hinsides for smått for en fisk, kanskje noen reker hadde vært bedre. Hva har du vasket med? Har du brukt såpe er vasen ubrukelig til fisk/reker.
...og ja du trenger lys til plantene og for fisk/reker.
Fisker har for vane å ta seg en svømmetur og trenger plass til denne aktiviteten, noe som ikke finnes i denne vasen.
Takk for raske svar :-)
Oj da, for ja, det er en bunnfisk. Den er ca 8-10 cm ifølge eier.
Kan jeg ta ut en rot og plante slik at det blir mer bunn? Kan det gå?
Vasen er nyinnkjøpt og vasket for noen dager siden med Zalo. Deretter skylt mange ganger - også flere ganger i dag i badekaret - før jeg la i sand og så videre.

Jeg spurte på AkvarieMagasinet og hadde med bilder av vasen. Fortalte om størrelse og antall liter. Det var en veldig hyggelig utenlandsk dame som hjalp meg. Hun gav råd og anbefalte hva jeg skulle kjøpe og gjøre. Jeg viste henne også hvilken algefisk jeg skulle overta siden de hadde en tilsvarende i et akvarie der.


Jeg grøsser og gremmes...men faktum er at svært mange dyrebutikk-ansatte vet minimalt om fisker og akvaristikk. Hver uke har vi tråder her med titler som "hjelp, fiskene mine dør"...som regel fordi "de ansatte i dyrebutikken sa at det gikk helt fint".
Hvor skal denne 8-10 cm store fisken bevege seg hen i denne vasen uten å gå på veggen ? Den vokser dessuten fort og blir mye større.
Nei, putt noen planter/blomster i vasen, og anskaff et skikkelig akvarium på minst 60 liter hvis dere er fast bestemt på å overta denne fisken. Eller, hvis de skal flytte og skal kvitte seg med fisken så har de vel også et akvarium dere kan overta ?
Godt jeg ble medlem her. Kjenner at jeg kanskje burde gjort det tidligere. Det vi si før jeg gikk i butikken og handlet.

Ja, de har et akvarie som Alga (algespiserfiskens navn) bor i og har bodd i 8 år, og jeg kan helt sikkert overta hele akvariet så jeg spør om det med en gang.

Tusen takk for god hjelp!

Må nok spørre om mer god hjelp når jeg overtar det gamle akvariet

Ha en god kveld!!
Bare hyggelig å hjelpe, selv om hjelpen denne gangen var av det mer nedslående slaget Folk som er seriøst interessert i å lære om hobben er det en glede å ha her. Jeg gjør iallfall dette fordi jeg ønsker at både fisk og akvarister skal lykkes og ha det bra !
Så det er bare å komme tilbake og spørre om det du lurer på. Ellers er AF et oppkomme av informasjom, her blir ikke noe borte slik som på sosiale medier. Du kan søke på alt mulig akvarie-relatrt og få opp info fra andre diskusjoner rundt samme tema. Dessuten har vi Fiskebasen og Plantebasen, som beskriver det meste av arter med bilder og krav til akvariet. Les og bli vis
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap