Hjelp. bør eg være bekymret for akvarie-sprekk?

Spørsmålet begynner eg med...bør eg bekymre meg over at akvariet plutselig kan sprekke?

Eg har i dag et 63L Wromak helglass akvarie med fin sand og ingen steiner. Ca. 3 år gammelt.
Dette står på to stk IKEA RYKENE bord som tåler 75kg hver. Også satt på et liggeunderlag 1cm.

Historien begynner med at eg ville oppgradere både bord og akvarie til 112 L, derav at eg bygger bordet selv.
Men underveis i bygging og bestilling finner eg ut og leser mye om alle skrekkhistorier der akvarier sprekker og renner ut. Om hvor viktig det er at alt er i vater, underlag, tykkelse på glass...etc

Dette har faktisk gått så kraftig inn på meg og tatt nattesøvnen fra meg de siste dagene. Og eg vurderer å kassere hele akvariehobbyen.
Eg vil ikke ha 60L utover parketten. Min samboer vil sikkert si seg enig...men hun tenker ikke på dette.

Så eg trenger noen beroligende ord fra folk som har peiling og erfaringer med helglassakvarier.
Er dette noe dere også bekymrer dere over?

Bilder kan eg ta dersom noen vil se.

Setter veldig pris på alt av tilbakemelding.
Det er skjeldent akvariet sprekker, og gjør det så kommer det som oftest av en ytre påvirkning.
Men.... en potensiell mulighet er det jo så hvis dette er noe du vil miste nattesøvnen over så bygg deg en utedam istedet
Jeg har selv over 800l bare i stuen, og sover som en stein
Eg er nok mer bekymret enn nødvendig, det regner eg med.
800L er imponerende stort ja

Men eg er fortsatt helt nybegynner på dette, og er kun bekymret for at eg har gjort noe feil med oppsettet.
Eg slet mye med fiskedød i starten, og hadde en pause ifra akvariet en stund.
Man får vel fort følelse av at en ikke får det til.

Men har målt med vater frem og tilbake både på bord og kar og alt er ok.
Eg veit eneste at det ligger litt sand imellom underlaget og bunnglasset inni karet.
Men eg ser egentlig ingen måte å unngå dette på.
Ingen ting ligger inntil glasset.

Så hvis det sprekker, er det som du sier en ytre påvirkning.

Hagedam kan eg ikke, ettersom eg bor i blokk
Hvis man sliter med fiske død, da er det viktig å finne årsaken til det.
Det man kan gjøre da, er å teste vannet for ammoniakk og nitritt.
Er vanlig i starten at du får ammoniakk og nitritt oppblomstring, om man har fiskene i for tidlig, derfor kjøres filter inn før man har i fisk, da begge er giftig for fiskene.
Vi vil ha Ammoniakk og nitritt oppblomstring, men ikke når vi har fisk i karet.
Ok.
Ved oppstart så testet eg regelmessig vannkvalitet før eg kjøpte inn fisk.
Planter først så filter, og til slutt fisk.
Men eg testet dog bare Ph, ingen som sa noe om nitritt eller kh til meg... :-/

Så det døde en del fisk i starten grunnet høy ph.
Så eg kjøpte noen røtter som hjalp litt.

Det som eg tror var feilen var noe eg fant ut når eg flyttet fra Bergen til Førde.
Vannet her har en bedre kvalitet passende akvarie i utgangspunktet.
Og vannet i området eg bodde i bergen, veit eg inneholder masse kalk.

Eneste som overlevde det gamle vannet i bergen var vifterekene og gibbiecepsen.

Så det er nok ok vann nå
Har kun hatt en khuli ål som døde det siste året.
Er nok ikke helt overbevist at det er høy pH som har tatt livet av fiskene, heller Høye verdier av no2 eller NH3/4. Hva testet du vannet med?
Hvor henter du Kh fra? :P Jeg sa Ammoniakk og nitritt (Nh3/4 og No2).

Noen fisker liker mye kalk, andre liker ikke det, derfor du må teste vannet for å finne ut hvilke fisk som passer i til den type vann som du har.
Vet du, eg har absolutt ikke greie på dette merker eg :-p
Har greie på bil eg

Eg målte ph verdier (og gjør fortsatt) med 6 dråper testevæske i 5ml akvarievann.
Så kontrollerer eg med fargeark.

Vet ikke hvor eg fikk kh ifra. :-p

Eg har testet nitritt med noen små pinner/ark som også avgir farge.
Ammoniakk har eg aldri noensinne testet.
Kansje det var veldig lurt av meg å melde meg inn her...

Kan være helt korrekt det du sier at det er noe annet som tok livet av de den gangen. Men det er over et år siden, og siden eg flyttet til Sogn å Fjordane, har eg kun hatt et dødsfall.

Det skal også sies at ved innflytting, så kjøpte eg en utvendig pumpe med biofilter og kullfilter.
Før hadde eg et eheim innvendig.

Som sagt, eg er fullstendig grønn på dette, og er vel heldig som har en 3 år gammel gibbiceps :-p
Nervene har uansett roet seg nå.
Så eg har fått bestilt meg et 120L Wromak helglass akvarie som snart skal kjøres inn med vann og nye planter

Møbelet eg lager er snart ferdig, så det kommer noen bilder av dette etter hvert.

Forøvrig så har eg fått bestilt inn de testene eg trenger. Nitritt, ph, gh og o2.

Så satser vi på at akvariet ikke sprekker og renner utover leiligheten :-p
Du finner mange gode tips her om innkjøring, for mest av alt salmi innkjøring. Det er filteret som trenger innkjøring, det vil si at de rette bakteriekulturene får tid og mulighet til å utvikle seg.

Det at du bruker et liggeunderlag under akvariet er en god ide. Det gjør at det er noe mellom som kan oppta ujevnheter. Mange som bruker slikt, jeg også. Jeg bruker 6mm depronplater under akvariet.
Jøss en bergensk "Førdianer". Får håpe det går bedre med den nye tanken.
MartinØ
Vet du, eg har absolutt ikke greie på dette merker eg :-p Har greie på bil eg :-)

Bil er litt mer rett fram. man kan lett kombinere begge hobbyene. er selv over middels gira på bil. Overhalte min første bilmotor alene som 13 åring, Nissan Laurel 1985 c32. 2.0 L RB20E I6.
Sivi
Jøss en bergensk "Førdianer". Får håpe det går bedre med den nye tanken.


Eg er faktisk fra Kvinnherad, men er enig i at det ser Bergensk ut i skrivemåte :-p
Så frå no av blir det nynorsk, akkurat som dialekta.

Meløysaltvann:
Imponerande tidleg alder å starte i ja
Leser RB motor og tenker RB26 med ein gong eg.
Sikkert ein kjekk motor å demontera/montera isamen.

HelgeH:
Liggeunderlaget eg brukar trur eg faktisk er noko biltema greier.
Noko eg fann i boda som ikkje har vert bruk for.
Men det er uansett 1cm tjukt, noko eg regnar som bra nok til både noverande 63L og kommande 120L

Eg er dog meir skeptisk til mitt tapre forsøk på å bygge eit akvariebord :-p

Har brukt kvelden på å søke meg fram å tilbake ang. innkjøring av kar å filter. Så eg regnar med å vera meir forberedt no enn forrige gong.
Forhåpentligvis slepp eg fiskedød

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap