Nytt 360 liters kar. hvilken fisk?

Hei hei.
Mannen min og jeg har kjøpt oss et nytt akvarium på 360 liter. Se tidligere tråd startet av Haugen angående pumpe.
Vi har fra tidligere en øreål på 20 cm, 2 cicklider, 2 maller og 5 flying foxes.
Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på fisk og akvarium, men når vi skal ha dette i gangen vår og med litt størrelse, så vil hu mor i huset at det tar seg fint ut
Jeg syns sølvhai er utrolig stillig og har vel egentlig holdt av 4 stk til fredag. Men så har jeg skjønt at disse fort kan vokse seg ut av 360 liters kar. Men hvor fort vokser de, og er de lette å selge i etterkant når de har blitt store?? Vil de misstrives i 360 liter?
Hvilken andre fisk er aktuelt, jeg liker at de har litt farger, og liker at de gjør noe ut av seg og ikke bare flyter rolig rundt. Kom gjerne med forslag. Jeg vil jo helst ha malawi, men har skjønt at de er krevende å ha, i tillegg er ikke dette aktuelt for mannen min
Desverre tror jeg ikke sølvhai er noe godt alternativ i 360 liter. For det første bør de helst være fler enn 4, og for det andre vokser ungfisk fort ut av 360 liter (bør helst ha det dobbelte). Å omplassere slike er ikke så enkelt, da de færreste har plass til å huse en stim med slike store og meget aktive fisk.

Hva slags ciklider er det dere har, og hva slags vannverdier vil det være i karet ?
regnbueciklider er det vi har. Vannverdi er jeg usikker på, men vi har beholdt mesteparten av det vannet fra det gamle karet, og det var sjeldent noe problem med det i forhold til pH osv.
Å beholde "gammelt" vann er ikke nødvendigvis noen fordel ved oppstart, da eventuelle smittestoffer fra det gamle karet vil følge med over i det nye. Filterbakteriene befinner seg så allikevel ikke fritt i vannet, de er i filteret. Jeg håper dere bruker det gamle, innkjørte filteret parallelt med det nye i en 5-6 ukers tid, slik at det nye kan kjøres inn trygt.

Hvilken regnbueciklide har dere...Herotilapia eller Apistogramma ?
Vi har satt inn det gamle filteret sammen med det nye, i tillegg til ca 150 liter av det gamle vannet, noe av det grønne vi hadde i og litt pynt og greiner. Litt usikker på hvem av det de cicklidene det er, skal sjekke.
Trenger vi virkelig det gamle filteret i tillegg til det nye så lenge? Når kan vi teste ut ny fisk evt?
Editt: herotipilta er det..
SilverShaded
Å beholde "gammelt" vann er ikke nødvendigvis noen fordel ved oppstart, da eventuelle smittestoffer fra det gamle karet vil følge med over i det nye. Filterbakteriene befinner seg så allikevel ikke fritt i vannet, de er i filteret. Jeg håper dere bruker det gamle, innkjørte filteret parallelt med det nye i en 5-6 ukers tid, slik at det nye kan kjøres inn trygt. Hvilken regnbueciklide har dere...Herotilapia eller Apistogramma ?


Herotilapia multispinosa er det vi har.
Er ikke spesielt bekymret over smitte. Det har ikke vært noe fiskedød eller slack fisk i det gamle karret på flere mnd.

Skal få testet vannet med jevnlig. men hva er det egentlig vi skal teste for ?
Ph er vel ganske greit her på det sentrale østland med godt vann i springen, og ingen faktorer i akvariet som skal øke PH noe betydlig ?

Vannet bør testet for No2 og nh3/4 for å se om det er klart for fisk. Og pH og Gh for å se hvilke fisk som passer.
Det bør testes for No3, fordi over lengre tid kan no3 skade fiskene. Det kan også gi en indikasjon på modningsprosessen i karet, siden no3 kommer etter Nh3/4 og No2 i innkjøring prosessen.
Meløysaltvann
Vannet bør testet for No2 og nh3/4 for å se om det er klart for fisk. Og pH og Gh for å se hvilke fisk som passer. Det bør testes for No3, fordi over lengre tid kan no3 skade fiskene. Det kan også gi en indikasjon på modningsprosessen i karet, siden no3 kommer etter Nh3/4 og No2 i innkjøring prosessen.


Konkret svar, det liker vi. Takk.
er det noen som har noen forslag til noen relativt store (til 360l å være) fisk som IKKE lever på bunnsjiktet ?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap