Innkjørin med salmi - trenger råd

Jeg holder på å starte opp en reol med 2x375 liter, og bruker Silvershaded sin kalkulator. Begge karene er så langt kun satt opp med Biltemasand. Begge har hjørnefiler ca 32 liter og 2000 l/t powerhead.

I følge kalkulatoren regnet jeg meg til en startdose på 13,6 ml salmi (Lilleborg, 9%). Den 11.02.15 tilsatte jeg først 11 ml i begge karene kl. 1950. 21.15 målte jeg NH4 (JBL dråpetest), og tilsatte ytterligere 3 ml til hvert kar. Dagen etter bar det av gårde på vinterferie, med forventninger om at prosessen var vel i gang til jeg kom hjem.

Vel hjemme (22.02.15) måler jeg mindre enn 0,05 mg/l NH4 i begge karene. Jeg kontrollerte samtidig NO2 i begge for å sjekke. Begge karene hadde i dag mindre enn 0,3 mg/l NO2. Ph i begge karene er 7,2 etter en drøy uke. Temperaturen er 24 grader i begge.

Jeg tilsatte startdosen en gang til (13 ml) (sikkert dumt). Etter 1,5 time var NH4 mindre enn 0,05 mg/l, og det samme etter 3,0 timer.

Er det noe som ikke er riktig her? Jeg mistenker sterkt at jeg er i gruppa som har "defekt" testutstyr (jfr. debatt her på forumet tidligere) (12 25365 00, med label 0010, og dato 02.2016).

Spørsmålet er så (om framgangsmåten over er oppfattet riktig): dersom jeg har defekt testutstyr, og omdanningen var kommet i gang i den perioden jeg var borte - har jeg nå drept alt (ev. det lille) av bakterier som ev. var i gang med å dannes i filteret, siden jeg satte i gang en ny startdose? Har jeg en sinnssyk konsentrasjon av NH4 nå? Hva bør jeg ev. gjøre videre? Anse dette som en ny start, eller skifte vann? Ny test er bestilt i dag.
Hmmm...dette høres kjent ut
Mistenker sterkt at du har fått defekt JBL-test, ja. Men, trøst deg...det bør ha gått bra likevel. Siden du var borte såpass lenge, har ammoniakk-nivået rukket å synke såpass mye at en ny startdose ikke er noen krise. Selv om målingen din antagelig ikke er korrekt. Så jeg tror du kan ta det rolig, prosessen fortsetter helt greit nå. Men du bør dra i hus en ny test asap, så det blir mulig å måle etter skjema (1 gang per dag) og toppe opp ammoniakk-verdien ved behov. Legg deg på 4 ppm, det er veldig passelig.

Alt etter hvor lang tid det tar å få testen, ville jeg imidlertid ha tilsatt halv dose salmi annenhver dag fremover for å være på den sikre siden. Da blir det ikke for mye, men heller ikke så lite at ting stopper opp.
Mange takk for svar. Jeg føler meg beroliget, og satser på at det går fint. Dråpetest bestilt fra Zooservice i dag, så jeg satser på at de er i hus til onsdag-torsdag senest.
Jada, det er bare å stå på...halv dose annenhver tiltesten kommer og du kan få justert skikkelig. Lykke til med innkjøringen
Nytt testsett ankommet i dag. JBL NH4. Dette har annet produksjonsnummer enn mitt forrige. Det første ble kjøpt på Zooservice i juni, dette settet kom nå fra Webzoo.

Test begge kar for NH4 kl. 20:10. Måler minimale utslag av NH4 i begge kar, mellom 0,05 og 0,1 (sistnevnte om jeg legger godviljen til). Ingen endringer etter 15 min. Tester en gang til, samme resultat. Tester settet på 5 ml salmiakk - ingen utslag her heller. Dette betyr vel at nok et sett er defekt (?)

Jeg bestilte samtidig nytt NO2-sett, denne gang fra JBL. Med test i nedre kar blir det umiddelbart et vanvittig utslag på NO2, som sprenger skalaen langt over lilla (+1,0). I det øvre karet er utslaget på NO2 mellom 0,05 og 0,1. Tester igjen med gammel NO2-test fra Tetra, samme resultat (+1,0 i nedre kar, 0,05 i øvre kar).

Etter det jeg har lest tar det en stund før NO2 oppstår (inntil to uker), så her må jeg altså anta at det er NH4 i vannet, og at utviklingen altså er i gang. Det er nå 13 dager siden startkulturen med salmi. Jeg stusser allikevel ved hvorfor det er forskjeller på øvre og nedre kar, da de i utgangspunktet er identiske. Nedre kar er en grad eller to kaldere. Øvre kar kan imidlertid allerede ha en del bakterier i filteret, da det ble flyttet over fra forrige eier uten driftsstans i praksis. Skulle ikke allikevel startkultur (salmi) x2 drept det livet som ev. fantes i filteret?

Jeg tilsatte 6 ml salmi i begge kar (hadde opphold i går, 23.02.15). Hva er anbefalingen nå videre? Satse på et tredje testsett fra JBL, eller kjøre halv dose annen hver dag, i og med at NO2-utviklingen også indikerer at ting er i gang? Jeg satser på at ny test i morgen eller torsdag også vil bekrefte NO2-utvikling i det øvre karet.
Du må ikke teste på ren salmi, det klarer nok ikke testen. Ren salmi har en konsentrasjon på 90.000 ppm ! Man bør teste i en konsentrasjon som noenlunde tilsvarer den vi opererer med under innkjøring, for det er testen beregnet for. Det er ikke mer enn 0.4.0.5 ml salmi til en ti-liters vannbøtte. Så bruk det hvis du skal teste en test

Nei, filteret har ikke fått noen sjokkdose med ammoniakk, det var vi jo enige om ? Startdosen ble brukt opp mens du var bortreist, og den "ekstra" startdosen du ga var ikke nok til å skape noe sjokk. Og nå brukes det opp salmi over en lav sko i begge karene, det er garantert. Ingen fare !

NO2 bruker å gå i taket et sted mellom dag 10 og dag 14. Men har du hatt liv i filteret i det ene karet, er det mulig dette allerede fungerer bra. At det er ammoniakk i vannet, er det jo ingen tvil om, du har jo tilsatt full dose to ganger, og en gang halv dose. Så du har nok fått en nytt defekt test, desverre. Prøv å få tak i en Tetra-test, den er helt grei for NH3/NH4 men ikke fullt så nøyaktig og lett å avlese.

Men alt går som det skal, så fortsett med halv dose salmi annenhver dag til du får en test som funker. Det er nok litt lite nå utover, men heller for lite enn for mye !

Ting skjer Det ser ut som om det sist ankomne testsettet fra JBL allikevel fungerer, i hvertfall til en viss grad. Jeg har erfart at det ofte kommer tydeligere farger om testen får stå 30-60 minutter. Jeg venter allikevel på nytt testsett fra Tetra, forventes ankommet i morgen. Ut fra de siste dagene/snaue ukas erfaringer ser det ut som at 6 ml salmiakk gir ca 2 ppm, og at dette brukes lett opp i løpet av et døgn. Jeg kommer til å teste med 8 eller 9 ml senere i kveld. Det blir godt med et ekstra kontrollsett.

01.03 NO2 øvre kar 0,025, nedre 0,4. Måler NH4 senere i kveld.

28.02 Test 20:00 - ingen utslag på NH4 på ny eller gammel test. Mulig grønnskjær (nytt testsett) om godviljen legges til i øvre kar. Tilsatte 6 ml i hvert kar. Test 20:45 gir ca 3 ppm NH4 i hvert kar.

27.02 Nitritt-test med Tetra - mindre enn 0,3 begge kar. JBL 0,01-0,025. Test med nytt og gammelt sett JBL for NH4 kl 2000 - ingen utslag. Antydning til noe grønt på nedre kar. Tilsatte 6 ml salmiakk. Test en time senere gir 2,0 ppm.

26.02 Test 19:30 - ingen utslag. Tilsatte 6 ml i hvert kar. Test 20:30 - 1,5-3,0 (trolig 2,0 - testen har mer grønt enn blått i seg, vanskelig å lese eksakt) i hvert kar.

25.02 Test 19:40. Øvre kar ingen utslag på NH4 eller NO2. Testet NO2 både med JBL og Tetra. Kraftig utslag NO2 Tetra nedre kar, +33 mg/l. Mellom 0,4 og 0,6 mg/l NH4 nedre kar (JBL).Test NH4 21:45 - 0,4-0,6 nedre, 0,6 øvre kar.

24.02 Nytt testsett, både NH4 og NO2 - begge JBL. Måler minimale utslag på NH4 i begge kar, mellom 0,05 og 0,1 om jeg legger godviljen til. Nedre kar stort utslag på nitritt - sprenger skalaen over 1,0 ppm. Mellom 0,05 og 0,1 i øvre kar (veldig svak rosa farge på test).
At karet bruker 2 ml på et døgn, sier ikke så mye....det burde begynne å klare det dobbelte. Så hvis 6 ml salmi gir 2 ppm, bør du bruke 12 ml. Ikke la testen stå lenger enn bruksanvisningen viser...det endrer resultatet.
Hva slags pH har du, og hva slags bunnlag ?
Bunnlaget er Biltema-sand, og ph er 7,2. Øker til 12 ml i kveld.

For øvrig er prosessen så langt kjørt litt amputert, da jeg har ventet svært lenge på nye armaturer fra Aquaristikshop. Jeg har bestilt 2xEheim-led til hvert kar, og det har tydelig vært lang produksjonstid eller noe her. Lysene ble bestil i slutten av januar, og ble ekspedert etter ca seks uker. De er nå ihvetfall bekreftet sendt, og er vel i tollen et sted. Sammen med dette kommer også skikkelige varmekolber. Til nå har jeg kjørt med noe gamle saker, så temperaturen ligger på ca 23 grader. Ser veldig fram til å få godsaker i posten i løpet av uka.
Litt lav temperatur, kanskje. Lyset har ingenting å si for innkjøringen.
Nå har det skjedd ting! 02.03 og framover har det gått med mellom stort sett 13 mål salmi, noen få ganger 10 ml og en dag 6 ml i ett kar. 03.03 fikk begge karene ny varmekolbe, og temperatur på behagelige 26. Har målt veldig lite NO2 etter et døgn.

07.03 oppdaget jeg at pH hadde krasjet og målte under 6, eller ihvertfall den guleste fargen på JBL 6,0-7,6-testen. Kavet voldsomt for å heve igjen, men fikk til slutt stabilisert etter to dager med natron og bittelitt vannskift. pH er nå igjen på 7,2. Har tilsatt 13 ml salmi ca kl 19:30 hver dag, utenom de to dagene med krasj.

Mye testing i dag 11.03. Det er fire hele uker siden startkuren. NO2 ble målt
Det høres bra ut, bortsett fra pH-crash, da. Oppdager du at pH er falt for lavt, passer det fint å tilsette salmi som en del av mottiltakene, for det hjelper pH opp igjen.

Og husk på det med "større enn" og "mindre enn" -tegnene
Ja, der forsvant essensen pga tegnene... NO2 mindre en 0,01 i begge kar, NH4 mindre enn 0,05 i begge. Begge tester kl 19:30. Tilsatte 13 ml kl 20:00, og målte NH4 til 4-5 kl 20:30. NO3 er 30 i begge.

Så det ser nå ut til at 13 ml salmi spises og på et døgn, og at NO2 går mot null på et døgn. Begynner jeg å nærme meg slutten?
Jepp, da er innkjøringen snart ferdig. Du vil antagelig ha bittesmå antydninger til nitritt i noen dager til...nok til at det er en antydning til rosa på testen. Når den er borte, er det klart. Imens kan du godt begynne å gjøre vannbytter for å få ned nitrat til 10-15 ppm. Og husk på å bruke salmi hver dag frem til det kommer fisk i karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap