Tips til å lage akvarie reol.

Har veldig lyst å lage en akvarie reol til små reke kar på max 45 l. Hvordan går eg frem? Hva trenger eg å hvordan finne ut hvor mye reolen tåler av vekt ? Noen som anbefaler sider ang dette elle he egen erfaring ? Alt tas imot me stor takk
Plussmedlem
Bygger det meste av mine egne reoler, og bygger i tre.
Til kar på max 45liter kan du bruke noe som heter 36x48. COOP Obs Bygg er stedet jeg handler mitt, men andre har det også...
Kan se om jeg finner noen bilder.

I tråden til Loffa er det garantert en del bilder av selvbygg.
Gjør et søk på Google eller YouTube med 'dyi aquarium stand' eller liknende, masse gode tips. Enda mer konkret, søk på YouTube etter 'Uaru Joey' ('King of dyi'), eller på 'kgtropicals.com'. På begge disse to sidene har jeg sett opptil flere tips til reoler/prinsipper. Håper dette hjelper.
Jeg laget en reol med 6 stk 54 litere. Brukte 18 mm lamellplater av furu som sidevegger, limte og skrudde fast langsgående innvendige lekter samt horisontale lekter som hylleplatene hviler på. Stivet av hyllene på undersiden foran og bak med ca 42 x 75 mm lekter av høvlet furu. Lysstoffarmatu i hel lengde henger over karene og luker av samme type furuplater.

Bruk skruer og lim.

http://akvaforum.no/images/forum/22462_110719204135_2.jpg
Takk for inspill og ideer Skal sjekke sidene og youtube
Dimmensjonerer man treverket av gammel erfaring, eller er det noen som faktisk regner på styrken som er nødvendig? Spør fordi jeg prøvde å finne bruddstyrken på diverse dimmensjoner men fant ikke noe konkret
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap