Tetrawafer mix tabletter - hvor mye, hvor ofte? + dustete "bonusspørsmål"

Vel, jeg håper det er sant som det står på presentasjonen av Nybegynnerforumet; "her er ingen spørsmål dumme", for jeg føler meg ærlig talt mindre begavet her.

Så, jeg har en albinopansermalle (har jeg forstått det riktig når jeg tror det ikke egnetlig er en egen art? Men en albino metallpansermalle??) på ca. 3 cm og en ancistrus av noe slag på 3 cm. (Skulle egentlig ha otto'er (som jeg hadde lest meg litt opp på :P ), men dyrebutikken hadde ikke, long story short: det ble disse to. Leser i ettertid at det finnes et utall typer ancistrus.)

Vel, uansett. Før vi oppdaget at det ikke fantes flere otto'er, hadde jeg fått en leksjon om hvor mange ottoer og hvor mye mat de skulle ha.
Men så ble det endring i planene og jeg glemte å spørre, så da er dagens dumme spørsmål: Hvor mye og hvor ofte mat til disse to fiskene???

Har også lest på nett i ettertid at (i hvert fall) ancistrus er nattaktiv, så det vil vel være best å fôre disse på kvelden?
Nei, det var ikke noe dumt spørsmål
Det fins mange arter av både sugemaller og pansermaller. Den du kaller albinopansermalle viser som regel til en albino Corydoras aeneus. Albino-utgaver finnes imidlertid innenfor mange arter. Det er ikke en art i seg selv, men en genetisk variant som har mangler egenskapen til å produsere/distribuere visse pigmenter. Så det du har er nok en C. aeneus i albino-utgave.

Både ancistrus og corydoras er nattaktive og kan gjerne mates om kvelden. Når det gjelder hvor mye mat de skal ha, er det veldig ulikt hvordan folk gjør det. Noen mater bare hver annen eller tredje dag, mens andre mater to ganger per dag. Hovedsaken er at de ikke skal ha mer mat enn de spiser opp i løpet av noen minutter. Det er bedre å gi lite og ofte enn sjelden og mye, for matrester som blir liggende fører fort til forurensing av vannet. Vet ikke hvor store disse tablettene er, men begge disse fiskene vil nok spise av disse....og er de store, går det an å brekke dem i to.

Men alle fisker trenger variert kost, på lik linje som andre skapninger, for at de skal få tilfredsstillt sitt behov for alle ulike næringsstoffer. Det holder også matlysten i orden. Å kun mate med disse tablettene kan bli litt ensformig, så jeg vil anbefale deg å variere tablettene med både annet "tørrfor" og frossent levendefor som dafnier, mygglarver og artemia..

Så over til noe annet : Har du disse i et 30-liters akvarium ? I så fall er dette desverre alt for lite, de bør ha minst det dobbelte. Corydoras er i tillegg en "gruppefisk" og trives ikke alene...de bør være i en gruppe på minst 5-6 individer. Men dette gidder jo ikke dyrebutikken fortelle deg....de vil bare selge. Så det er viktig at du ikke impuls-kjøper fisk, men undersøker før du handler, slik at du får fisker som både passer til vannverdiene dine og akvariestørrelsen.
SilverShaded
Nei, det var ikke noe dumt spørsmål :-) Det fins mange arter av både sugemaller og pansermaller. Den du kaller albinopansermalle viser som regel til en albino Corydoras aeneus. Albino-utgaver finnes imidlertid innenfor mange arter. Det er ikke en art i seg selv, men en genetisk variant som har mangler egenskapen til å produsere/distribuere visse pigmenter. Så det du har er nok en C. aeneus i albino-utgave.

Det ser ut til å stemme.

SilverShaded
Både ancistrus og corydoras er nattaktive og kan gjerne mates om kvelden. Når det gjelder hvor mye mat de skal ha, er det veldig ulikt hvordan folk gjør det. Noen mater bare hver annen eller tredje dag, mens andre mater to ganger per dag. Hovedsaken er at de ikke skal ha mer mat enn de spiser opp i løpet av noen minutter. Det er bedre å gi lite og ofte enn sjelden og mye, for matrester som blir liggende fører fort til forurensing av vannet. Vet ikke hvor store disse tablettene er, men begge disse fiskene vil nok spise av disse....og er de store, går det an å brekke dem i to.

Godt tips,det skal jeg prøve.

Men alle fisker trenger variert kost, på lik linje som andre skapninger, for at de skal få tilfredsstillt sitt behov for alle ulike næringsstoffer. Det holder også matlysten i orden. Å kun mate med disse tablettene kan bli litt ensformig, så jeg vil anbefale deg å variere tablettene med både annet "tørrfor" og frossent levendefor som dafnier, mygglarver og artemia..

"Dette er alt du trenger" sa gutten på dyrebutikken. Sukk. Må innrømme at jeg grøsser litt ved tanken på dafnier og mygglarver m.v., men er dette altså noe de pleier å ha inne på den jevne dyrebutikk? Må forske mer på dette, skjønner jeg. Har også lest at ancistrus skal være glad i squash og agurk, og at en kan slippe ned en agurkskive på en skje natten over til den.

SilverShaded
Så over til noe annet : Har du disse i et 30-liters akvarium ? I så fall er dette desverre alt for lite, de bør ha minst det dobbelte. Corydoras er i tillegg en "gruppefisk" og trives ikke alene...de bør være i en gruppe på minst 5-6 individer. Men dette gidder jo ikke dyrebutikken fortelle deg....de vil bare selge. Så det er viktig at du ikke impuls-kjøper fisk, men undersøker før du handler, slik at du får fisker som både passer til vannverdiene dine og akvariestørrelsen.

De bor i en 60-liter. Hadde fått tak i en 30 liter, men skjønte at det ville være altfor lite, så fikk tak i en 60liter. Større har jeg ikke plass til per nå.
Det er nok riktig det du sier om dyrebutikkene. Jeg har snakket med 3 ulike på samme butikk, og de sier stort sett forskjellige ting. Men en ting er felles: De vil gjerne selge så mange fisker som mulig. (Da jeg snakket om fisker i en 30 liter, mente han jeg snakket med at det ville være plass til en stim tetraer, bunnfisker og om lag 10 hovedfisker.)
Så nå har jeg da i 60-literen de to mallene, 3 platy (2 hunn og en hann) og 5 guppy (4 hunn og 1 hann da den ene hannen dessverre døde). Men lurer på om det er overbefisket? Til alt overmål var minst en av guppyene tydeligvis drektige, for det har kommet til yngel.
Men anbefaler du altså å skaffe flere corydoras som selskap til den ene? Det blir plass til dem? Vil jo ikke at den vi har skal mistrives.

Til slutt: Tusen hjertelig takk for svar.
Så bra at du skaffet et større akvarium

Disse frosne fiskemat-produktene kommer gjerne som små "terninger" i et plastbrett. Man trykker ut en terning i en kopp eller noe, og lar den smelte. Så heller man av eventuell overflødig væske. Jeg pleier å putte maten i akvariene ved hjelp av en teskje. Dette venner du deg fort til ! De fleste dyrebutikker har skap/frysere med frossenmat, ja.

Det er også riktig at ancistrus liker litt grønnsaker. Akkurat agurk er ikke særlig verdifullt som mat, men de liker å gnage på dem. De tar også andre grønnsaker, f.eks. erter, som man forveller og skreller. Dette kan coryene mine også finne på å forsyne seg av. Lettforvellede spinatblader tar de også...sikringskost ! Mine får også spirula-sticks i grønnsakveien, veldig sunt og bra for fordøyelsen. Og squash tar de også.

Dyrebutikk-ansatte har ofte veldig lite kunnskap om fisk og akvaristikk. Spør du om du om "denne fisken passer sammen med X i akvariet mitt", svarer de selvsagt "det går så fint så !" Og har du noen slags spørsmål/problem, har de alltid noen produkter å prakke på deg som du "bare må ha". Så når det gjelder valg av fisk og utstyr må man gjøre fotarbeidet selv.

Når det gjelder fiskesammensetningen din, er den ikke så heldig for coryer. Ikke på grunn av at de ikke forsåvidt går sammen, men coryene vil ha surt og bløtt vann mens levendeføderne skal ha basisk og hardt vann. Så da er spørsmålet hvilke verdier (pH og GH) du har i karet ? Og om du har kontroll på ammoniakk- og nitritt-verdiene i karet...altså, hvordan ble det kjørt inn og hvor lenge har det vært oppe ? Jeg spør fordi du allerede har hatt et dødsfall, noe som kan ha med dette å gjøre
60-literen ble kjøpt av en nabo som gikk over til større akvarium. Fikk med pumpe etc, så lot det stå i en uke(?). Testet vannverdiene med strimmeltest (JBL EasyTest) over flere dager, og da de var vedvarende ok, gikk vi til innkjøp av fisker.
Alle samtidig. (Som jeg i ettertid har skjønt var feil.)
pH 6,8, som er "grønt" og "OK" iflg testen.
NO2 = 0, NO3 = 10.
GH er jeg sannelig ikke sikker på om jeg leser av riktig, men rundt 7 (>7 grader d)? Skjønner ikke helt hvorfor det er 4 felt for GH på testen.
Det ender uansett på grønt felt, som iflg testen er "ok", men "ok" for hvem?
KH 6 (leser at cory liker lav KH). MEN ettersom pH 7 = nøytral, er vel ikke 6,8 surt nok for stakkaren min!
Leser jeg videre (ja, skulle åpenbart gjort bedre research FØR), ser jeg at vannet kanskje skulle vært litt mer basisk for platyene og guppyene, og platyene liker en høyere GH. Dette er åpenbart mission impossible og jeg begynner ærlig talt å angre på hele prosjektet. (men nå er de her, og vi kan ikke gjøre annet enn å forsøke å ta så godt vare på dem som mulig.) Men: Er hele gjengen dødsdømte!? Piner vi dem? Hva nå? Hjelp og trøste. :-O

De tre feltene på teststrimmelen skal leses slik :
Hvis ingen av feltene er rosa, er GH under 6
Om ett eller to testfelt er rosa er GH over 7
Om to eller tre testfelt er rosa er GH over 14
Om alle tre testfelt er rosa er GH over 21

Som du skjønner er dette temmelig unøyaktig. Slike strips-tester er er i det hele tatt nokså upålitelige og er ikke å anbefale. Men det er jo bedre enn ingenting Dråpetester er det som fungerer godt.

Jeg ser at du begynner å forstå litt av problematikken rundt dette med vannverdier og fiskesammensetning. Beklager at jeg kanskje har ødelagt gleden for deg, men fiskenes ve og vel må komme først, syns jeg. Det er derfor vi har Akvaforum, for at folk skal bli flinkere med dyreholdet sitt. Det er jo ikke hyggelig hverken for fisk eller akvarist når fisk blir syke og/eller dør. Mange mennesker setter seg lite inn i disse tingene før de går i gang...desverre ofte med triste resultater.

Heldigvis fins det løsninger...så mist ikke motet ! Det jeg vil anbefale deg er å ta enten coryen eller levendeføderne tilbake til butikken. Det er vel enklest å fjerne coryen. Å beholde levendeføderne medfører imidlertid at du må bruke noen tilsetninger i vannet, mens coryer kan ha det fint slik det allerede er. Velger du å fjerne levendeføderne, åpner det seg muligheter for en del andre fisker. Levendefødere passer sammen med andre levendefødere, ikke så mye annet. Du bør altså ta et valg, og så skal vi hjelpe deg med å eventuelt tilpasse vannet om det behøves.
Håper dette var noenlunde forståelig...jeg ønsker bare at både du og fiskene skal trives
Uhm... Den akvariegleden du snakker om, den er ikke der helt enda, kanskje etter hvert, MEN jeg er veldig takknemlig for at du tar deg tid til å svare og forklare. Jeg ønsker selvfølgelig at fiskene skal ha det bra.

Kommer frem til at GH er under 14. (Det bør både guppy, platy og ancistrus kunne leve med?) Den stakkars Cory har funnet et nytt og forhåpentligvis bedre hjem hos noen som har både surere vann og større kar, så satser på at han går en lykkelig & tilfreds fremtid i møte! Men pH må kanskje litt opp? Og hva med KH?
Ingen flere dødsfall, so long, so good, de resterende virker for mitt utrente øye å være OK, NO2 og NO3 som før. Men merker meg at både platy og guppy vil spise av tablettmaten til ancistrus. Er det et tegn på at jeg fôrer dem for lite? Eller er de bare ALLTID sultne? Kommer til å kjøpe inn frossenfor neste gang jeg besøker dyrebutikken (har ikke en i umiddelbar nærhet).
Se der, ja...nå går det fremover
Så GH er mellom 7 og 14 ? Fiskene bør ha en GH på 10-11, så en dråpetest bør du nok ha for å få mer nøyaktighet. pH på ca.7.5 er bra, og dette kan du lett ordne ved å tilsette litt vanlig bake-natron...løs en teskje i en kopp akvarievann og tilsett litt og litt til du har rett pH. Dette øker også KH, noe som vil stabilisere pH-verdien.

Fisk er mer eller mindre konstant sultne, ja. De har ikke "måltider" i den forstand, de småspiser hele tiden ute i naturen. Hvis du kjøper noe flak-for som flyter, er det enklere å gi litt ekstra til levendeføderne. Og litt frysetørket Tubifex er også bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap