Fiskesammensetning...går dette bra?

Har et kar på 110 liter som har stått i ca 2 uker, med brukt sand, noe planter, stein og rot, varmekolbe, og en brukt pumpe (samt et ukjent antall sandsnegler som fulgte med sanden, og posthornsnegler som fulgte med plantene). Når alt er klart skal det bli et nytt hjem til kampfisken min, som nå bor i en 15 liter.

Siden karet er såpass stort vil jeg gjerne ha litt flere fisk oppi, og har gjort endel research på hvilke fisker som kan passe inn. Hva synes dere om denne komboen:

- En kampfisk (hann)
- 5-6 maskepansermaller
- 4-5 otto
- En flokk dronningrasbora ELLER en flokk galaxy rasbora
- En hel gjeng sandsnegler og posthornsnegler

Siden jeg har kampfisken fra før, er det hans behov jeg har tatt utgangspunkt i, og fra dette prøvd å finne fisk som kan passe både med tanke på lynne, og på vannverdier og behov. Disse fiskeartene har dukket opp som forslag på diverse forum og i artikler om kampfisk, så har tatt utgangspunkt i de. Jeg spør her for sikkerhets skyld, fordi det er alltid pluss og minus ved å kombinere fiskearter.

Karet er litt "nakent" foreløpig, og skal bytte ut pumpa fra 1000l/t til 600l/t (siden den jeg har nå er en undervannstornado, snegler og marimo/algekuler fyker veggimellom). Får flere planter på mandag + litt flere steiner og en rot, så da blir det litt mer gjemmesteder.

Som sagt har bare karet stått i to uker, så det er en god stund til jeg får noe fisk oppi. Har ei venninne som har oppdrett på maskepansermaller, så de får jeg ikke før april. Har det ikke travelt med å putte oppi fisk, vil heller ha karet klart med planter osv før det kommer flere oppi. Kampfisken virker som han klarer seg i 15 liter fram til karet er innflyttingsklart

Ph i vannet mitt ligger nå på ca 6,5. Nitritt og nitrat 0. Hardhet vet jeg ikke helt hvordan jeg skal lese av...har sånne stripstest 6 i 1, og skjønte ikke hvordan jeg skulle lese av tallene på hardhet-skalaen. Fisken00b!
Fiskesammensetningen ser helt flott ut synes jeg. Kampfisken din er heldig!
Har selv i mitt kar opplevd at kampfisken har tatt den ene drønningrasboraen min. Dette skjedde i løpet av de første 48 timene etter at dronningrasboraen ble introdusert for kampfisken, halen var spist opp. Så kan virke som det var noe med akkurat den ene dronningrasboraen som "trigget" noe i kampfisken min. Men etter det så har det gått 4 måneder uten noe mer angrep fra kampfisken, den jager heller ikke dronningrasboraene. Men verdt å huske på at dette kan skje med disse fiskene i samme akvarie!
Takk for svar!

Nå bor kampfisken i 110literen med 4 otto, et ukjent antall reker og snegler, og (foreløpig) 4 galaxy rasbora. Stimen skal økes når jeg finner flere som selger Ønsker meg også pansermalle av noe slag.

Jeg har tydeligvis klart å finne verdens mest avslappa kampfisk. Reagerer utelukkende på sitt eget speilbilde, alt annet bryr han seg ikke om. Hadde tilogmed noen guppy oppi der mens jeg ordnet et nød-kar til de (dette er et midlertidig hjem), og han kunne ikke brydd seg mindre. Sånn bortsett fra når de nappet finnene hans han gjemte seg noen dager etter det. Reker bryr han seg heller lite om, han bare glor stygt når han mener de har tatt mat.
Så artig å høre! Ikke alle kampfisk som er like bedagelige, men jeg har også hatt stjernedanio (galaxy rasbora) og reker sammen med et kampfiskpar uten større problemer. Vokste til og med opp et par yngel fra stjernedanioene i samme karet. Den siste av de ynglene døde faktisk i dag, nesten på dagen 6 år gammel!

Den eneste gangen jeg så han jagde på de var når han hadde skumreir så vær litt obs der, men karet er såpass stort at jeg regner med de kommer seg unna uten alt for store problemer.

Lykke til videre!
morumotto
Ph i vannet mitt ligger nå på ca 6,5. Nitritt og nitrat 0. Hardhet vet jeg ikke helt hvordan jeg skal lese av...har sånne stripstest 6 i 1, og skjønte ikke hvordan jeg skulle lese av tallene på hardhet-skalaen. Fisken00b!


Her vil jeg på det sterkeste anbefale deg å gå til innkjøp av dråpetester. Disse stripsene du har, er dessverre ikke verdt papiret de er trykket på engang. De viser notorisk feil verdi, helt målløst. De viser rett og slett feil og er så dårlige at ingen erfarne akvarister anbefaler de.

Dråpetestene du trenger, både som nybegynner og viderekommen, er:
ammoniakktest
nitritt-test
nitrat-test
ph-test


Du kan legge til gh-test også, men det er som regel ikke tvingende nødvendig med mindre du velger fisker som skal ha høy gh, og vannet derfor må justeres. Kranvannet i Norge er som regel veldig bløtt rett ut av krana, dvs har lav verdi på gh; ca 2 - 4. Kun hvis man driver og justerer verdien med pulver e.l. at man bør ha gh-test og teste jevnlig. Ellers hadde jeg gått ut fra at vannet har typisk norsk gh-nivå.

Testene er mye billigere å kjøpe på nett fremfor vanlig zoobutikk. Det er snakk om halv pris, etter hva jeg har erfart! Anbefaler også at du velger JBL som merke på testene, da det er bra.
Tips om et par butikker på nett:

Vanntester hos Aquamanias.no
Vanntester hos webzoo.nett
Tusen takk, Tante Astrid! Har endel planter i karet så tror de får gjemt seg om kampfisken har en dårlig dag

Takk for tips, mona o! Har nettopp kjøpt et brukt test-kit via finn (dråpetester), det var riktignok Tetra men kan fylle på med JBL når jeg trenger mer
Tilfeldig bekjentskap
© amr
Reklame for plussmedlemskap