Hekta på kulefisk (side 22)

God dag, snart mai, og min oppmerksomhet er hovedsakelig rettet mot hage og ikke akvarier. Men det skjer da likevel litt på akvariefronten. Mest interessant er at de rødøyde kulefiskene mine har lagt egg et par ganger:

21. februar: Første gang hadde jeg ikke noe egnet sted til eggene. Jeg prøvde med isboks, men klarte ikke å holde stabil temperatur, så eggene ble hvite.

21. mars: Andre gang fant jeg dem ved en tilfeldighet, under slamsuging av mose. Da hadde jeg en ganske nyinnkjøpt hang on breeding boks klar, og kunne legge noen egg der. Vi kom så langt som til klekking (og det tok lenger tid enn det burde, mistenker jeg), men ynglene døde nesten med en gang, dessverre. Jeg har diverse faktorer jeg må vurdere, men har et par mistenkte synder-faktorer jeg kan jobbe med. Jeg håper på bedre lykke neste gang. Men tenk at jeg har sett en nyklekt irrubesco-yngel! Bare det er jo kjempestas!

29. mars: Samme dag som jeg tok ned breeding-boksen til irrubescoene, hentet jeg ut et keramikkrør fra brakkvannsakvariet. Han humlefisk-far vokter nesten alltid egg, så da tenkte jeg at nå var det på tide å prøve oppdrett på humlefiskene. Jeg hadde røret, uten far, over i 30-literen. Det klekket ørsmå yngel dagen etter. Mange falt fra de første dagene. Jeg lurer på om den infusoriekulturen ikke var helt bra nok. Så kom påskeferien, uten mulighet til å fore og bytte vann. Jeg hadde ca. 15 yngel igjen da vi dro på ferie i 4 dager. Da vi kom hjem igjen, levde de alle sammen. Kanskje skyldes det at den nyklekte artemiaen jeg hadde oppi dagen vi dro, overlevde i brakkvannet? Så fikk de spist litt, om enn næringsfattig. I dag, etter ca. 1 mnd, teller jeg 13 stk. De har fått svarte striper, men er fortsatt ganske små. De får artemia og mikroorm.

Ellers: 1 stk 8-tallskule (Lurven) led hoppedøden for en stund siden. Fryktelig trist! MEN, den gjenværende, Glupski, har blitt finere i fargen og mer kontaktsøkende. Hun og humlene har også blitt flyttet til et mindre kar med annen innredning. Jeg tror hun trives mye bedre nå enn før. De 6 irrubescoene har det bra, de er mine favoritter. Min T. miurus Fergus trives også, men er max kresen. Dvergkuler, stjernedanio og amanoreker fungerer fortsatt utmerket sammen. Og jeg har fortsatt resten av mine egen-dretta B. albimarginata, godt over 3 år gamle nå.

Jeg får poste bilder når forumet blir mer mobil-vennlig.
Så gøy å lese om dine erfaringer med kulefisk! Takk for at du deler, både gleder og sorger.
Har fått helt dilla jeg også. 😂
Drømmen nå er en rød/orange Tetraodon Miurus.
Men neste på lista blir en figure8 puffer.
Det karet er straks klar.
Plussmedlem
Jeg får poste bilder når forumet blir mer mobil-vennlig.

Tadaaaa. No er det berre å poste
God kveld, nye Akvaforum!! 🤩 Nå blir det litt å utforske, her! Spennende! Første ting jeg ikke får til, er å svare direkte på innlegg i tråden min, med sitat. Hvordan gjør man det, tro? Kanskje jeg finner det ut selv, eller kanskje noen gir meg et lite hint?? 😄
Inaktiv bruker
Maskoten :)
Den var egentlig ikke tilsalgs , ikke engang når en Bergenser var innom og tilbydte 5.000,- for den. Men etter at vi måtte omgjøre litt og syntes det var litt feil at den var "alene" på lageret var enigheten total hos oss om hvor den skulle
No problemo, Mister, det skjønte jeg! 😜 Laird Fergus er fortsatt husets snåleste type, og alle som ser han blir veldig fascinerte. Han hadde tatt seg godt ut i flosshatt og monokkel, må sies.
Flyttesjau
I vinter hadde vi vannskade på hobbyrommet. Et gulv i naborommet måtte skiftes, og gulvet på hobbyrommet skal nå snart slipes og overflatebehandles på nytt. Alle akvarier må  dermed flyttes til stua... Ikke ideelt, men det går nok greit. Det blir en liten omrokkeringsjobb, som nå er planlagt såpass at jeg ikke gruer meg så veldig. Første kar er allerede flyttet, det står nå ved siden av Fergus sitt kar. Han syns det var litt spennende med stjernedanio etc. som naboer. 😬 Tre akvarier er (så langt?) tørrlagt i prosessen. Jeg skal prøve å ikke starte dem på nytt, ehee...
Inaktiv bruker
 
hmmmm,, er du helt 110 % sikker ? "  Jeg skal prøve å ikke starte dem på nytt, ehee..."     helt , helt sikker ?? 
Hahaha... Men jeg har faktisk ikke kjøpt en eneste fisk i år! Utrolig. Jeg har derimot "produsert" 14 humlefisk, så da hjelper det lite å ikke kjøpe fisk. 🥴

Og ja, jeg er helt sikker på at jeg skal PRØVE å ikke starte noe på nytt! Prøving og... feiling? Hehe
Blå luksusbil = Chelonodontops bengalensis-oppdrett.
Først må vi få til C. irrubesco, Specialfish. Kanskje jeg får råd til å pimpe min Toyota Prius, da. 🤣
Inaktiv bruker
Arcadia Marine Blue Actinic moonlight effect   under bildørene for effekt
[left][left][External Image][color=#000000][color=grey]å hver side av bilen ? ordner jeg[/color][/color][/left][/left]
Lysrør på sidene av bilen? Genialt! 🤣 Først trodde jeg det var sånn blå foliebakgrunn, hadde sikkert blitt finfint å kle bilen i det! 🥴
Inaktiv bruker
nei folie måles ikke i watt så vidt jeg vet
 
Operasjon fiskeflytt er gjennomført. Det tok sin tid, men godt å få rensket skikkelig opp der det trengtes. Nå er stua vår forvandlet til akvarierom og hjemmekontor, det er ikke like ideelt! 😅
Inaktiv bruker
Kanskje jeg skulle lagd en sånn blogg/tråd sjøl🤣
fortalt om fiskrelatert jeg gjør hver dag. Nei , skriver nok fra før
Inaktiv bruker
Whatsapp,messenger,sms,email,fb grupper , tlf snapchat,  bruker "litt" tid hver dag 🤣😂. Kanskje en dag , sikkert interresant 1 uke uansett
Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap