Hekta på kulefisk (side 11)

Fordelen med ivantsoffi er at den er litt mindre enn furcatus. Begge artene oppdrettes stort i Asia, så jeg ser egentlig ingen forskjell der. Å kjøpe VF har også sine ulemper...man må ofte lære dem å spise noe annet enn de er vant til, og de kan dra med seg sykdom/parasitter de også. Jeg vet faktisk ikke om mine furcatus er VF eller oppdrett, men de er ihvertfall veldig friske og matglade.

Ser ikke noe galt i å ha et par perumaller og 9-10 ivantsoffi. Du er så erfaren at du ikke har noen problemer med å holde vannkvaliteten i orden.
Når det gjelder strøm, har jeg bare erfaring med furcatus, og de har iallfall ikke noe imot strøm så lenge den ikke er for sterk. Jeg har en ganske sterk strømningspumpe som er plassert ca. 1/3 opp fra bunnen og vinklet litt ned mot inntaket til filteret i 120-literen. Furcatusene holder seg unna den, men turner i strømmen fra strålerøret. Så hvis du lar Classic ordne filtreringen med strålerør i vannflaten, og plasserer den lille Tunze-pumpa ved motsatt kortvegg og ned langs bunnen, burde det bli bra. Da kan blåøyene velge hvor de vil være. Ellers har du også AquaEl's PAT mini pumpe, som også ville gjøre jobben bra og har litt bedre kapasitet uten å bli for stor.
Ah, takk for svar igjen, du er jammen god å ha, Silvershaded Jeg skal undersøke hvor Dahls får ivantsoffi fra, det med opplæring i å spise dødt fôr er ikke bare bare - jeg snakker av dvergkule-erfaring... Jeg har ellers inntrykk av at blåøyene ikke er spesielt kresne, så jeg satser på at det uansett går bra. Jeg er veldig spent på dem - gleder meg til å se hva slags vesener de er! Jeg så noen signifer på Alna før en dag, de var morsomme da, med de rare "pønker"-brystfinnene som stikker rett opp, som på furcatus Og jeg elsker de blå øynene.

Da tror jeg at jeg skal prøve ut Tunze-pumpa! PAT mini har jeg allerede to av, de går fort tett og lager lite strøm - jeg vet ikke om det er selve mekanikken som er utslitt. Uansett - jeg trenger dem til 15-literen så lenge de fortsatt virker noenlunde.
PAT mini går vel ikke tett hvis du tar vekk svampen ? Den trenger du jo ikke...

Nei, ingen av de blåøyene jeg har/har hatt er kresne...de hiver seg over det meste, bare det ikke er alt for stort. De elsker alt fra DrBassleer's granulat til frysetørket tubifex.
Neimen det har du jo kanskje rett i, når jeg tenker etter. Det kunne være verdt å teste, egentlig. Jeg har tenkt at selve innsuget må være dårlig beskyttet ettersom jeg må spyle igjennom for å fjerne møkka, men jeg skal se på det.
Det filteret har jo både netting i midtrøret og ganske finporet svamp, så det ville ikke forundre meg om det tetter seg. Når begge deler blir borte brde det gå bedre. Men pumpa bør jo settes litt opp fra bunnen, så den ikke trekker for mye grums.
Nettingen blir full av gørr den også, ja. Inntaket på selve pumpa er bare et "stort" hull. Blir nok Tunze i første omgang uansett, da.

Så til noe helt annet - et bilde! Vi må jo ikke glemme kulene mens vi venter så spent på andre fisk. Da kan kulene bli sjalu! Dagens bilde viser Tjukkebolla og Fru Amano som slår av en prat over en god porsjon snegler.

I morgen er det faktisk ett år siden kulene flyttet inn! Det må feires.

[External Image]
Ett år...er det mulig ? Syns det virker mer som i forrigårs

Herlig bilde..."lunsj på L'Escargot i dag ?"


Innkjøring dag 25. Nitritt er fortsatt mørkerød, og jeg kjenner utålmodigheten rive i sjelen... Jeg teller ned til dag 27, mitt mål er at da SKAL det skje! Som om jeg kan tvinge igjennom det, haha! :-P Omsetningen er det ikke noe å si på, ihvertfall, et nytt vannbytte klargjøres nuh. Sirkulasjonspumpe og mallehuler forventes i posten om en dag eller to. Dahls har ikke svart på om de kan skaffe meg fiskene jeg vil ha, men ivantsoffi er fortsatt tilgjengelig på imazo, ser jeg. Når jeg får ivantsoffi-napp noe sted slår jeg til, og flytter sneglene over samme dag. Mallene kan vente, de skal jo være bare to.

Jaaaaada... *Tvinner tomler, går rundt og rundt i ring*
Ja, ser de har ivantsoffi hos Imazoo...dyre er de også ! Pussig at furcatus er så mye billigere, syns jeg.
Jeg tenkte selv å bestille lakriser på den måten...tenkte å bestille gjennom Nols Ciklidhobby utenfor Gøteborg, og kjøre ned og hente.

Veldig stille fra Dahls i det siste...ingen aktivitet på FB-siden deres på veldig lenge.
Hva er prisen på ivantsoffi?? Og hvor fikk du tak i prisen? Hvis det er grusomt dyrt får jeg jo litt kalde føtter, kan hende... :-O Jeg har sendt melding til dyrebutikken her med forespørsel på pris. Er ivantsoffi sjelden da, siden den er så dyr? Eller bare upopulær? Det er ikke et eneste akvarium her på forumet som er listet med denne arten, og det er ganske lite å finne om den når man googler.

Nols Ciklidhobby! Høres ut som en spesialisert forhandler Hvor mange lakriser skal du ha?
Ivantsoffi medium size rfra Glaser står oppført med kr.111, mens VF fra Tamika (i vestre PNG) fra Imazoo står til 113. Syns jo det er relativt dyrt for den lille fisken ? Listene finner du her....men det er altså Akvarielagerets liste over leverandører de tar fisk fra. Det kan såvidt jeg skjønner bestilles fra alle deres leverandører hols Nols. De er som navnet sier spesialister på ciklider, men tar inn hva som helst. De lagrer ikke bestilt fisk, så den må hentes den dagen den kommer. Har imidlertid ikke snakket med dem ennå. Vi kunne ha bestilt sammen...men jeg er ikke klar riktig enda, da. Jeg skal starte med to arter, to par av hver. Bestiller muligens noen fler furcatus i tillegg.

Ja, det var dyrt!! Kulene kostet til sammenlikning bare 40 pr stk! Hm, kjenner at vektskåla begynte å gynge litt i favør av den andre, nå altså... :-/ Hvordan er mulighetene for å få en god deal om vi bestiller sammen da, tror du?

Jeg må i tenkeboksen litt, tror jeg. Men jeg har det jo med å gjøre helomvending i siste liten, så alt kan skje...
Jeg aner ikke om det er mulig å få noen rabatter eller slikt hos Nols. Han sjefen der virker helt grei, hvis en tar en titt på fredagsvideoene derfra. Vet heller ikke om prisen fra dem er den samme som fra Akvarielageret. Men de har fine kar og masse fisk !
Innkjøring dag 29. Gaaaah, slitsom uke... Såpass at jeg ikke husker om jeg tilførte Salmi i går eller ikke! Jeg tror nok jeg glemte det... I dag er ihvertfall NO2 på 0,1, så da blir det spennende å se i morgen kveld om det stemmer at det nærmer seg slutten, eller om det er pga. evt. forglemmelse. Dagen før var det sprengt skala på NO2.

Jeg har fått svar fra den lokale dyrebutikken - 130 kr for ivantsoffi! Ææææ!! 8-| Men 95 om jeg kjøper flere enn 3. Det hjelper jo, men herligheeet...? De syntes selv det var dyrt, og mente det kanskje er fordi de er VF og ikke så vanlige. Kanskje jeg må kjøpe litt færre og satse på at de får unger? De foreslo gertrudae i stedet, men den skal vel ha litt surere vann (pH max 7,5 på seriouslyfish, 7 her på fiskebasen). Også en veldig pen fisk, da. Jeg får ringe til Dahls, de svarer jo ikke.
Yess! Ivantsoffi til 59 hos Dahls! Nå snakker vi.
Jøss....så fint, da ! Bra du endelig fikk dem i tale :-9
Sa de noe om hvorvidt de har furcatus inne ?

Edit : nei å nei...her har jeg visst ikke fulgt med i timen. Ser på FB at de har annet godis også...er nok litt for lenge siden jeg sjekket...
Det sa de ikke noe om (fikk bare svar på e-posten om ivantsoffi, som de ikke har inne nå) men sist jeg var der sa han at de hadde blåøyer inne 90 % av tida, og ofte furcatus.
Ja, mine ble jo kjøpt der....de bruker å ha noe, litt ymse kvalitet av og til.

Maste på Aquamanias...sier han har problemer med å få tak i lampene mine. Dårlig å ikke beskjed før jeg maser og det er gått en måned...*sukk*. Kanskje jeg får grave frem noe gamle greier fra loftet så lenge. Hvor kjøpte du dine lamper ?
Ja, det var dårlig Jeg har altså det Aquael-lyset som er 6 W, det hørte til Aquael-karet. Tror de også selger dem separat på Zooservice, og jeg har sett dem på Alna. Det blir ikke for sterkt lys, da? Det fins to varianter også, med ulik fargetemperatur, tror jeg.

Edit: det lyset passer antakelig bare på tynt glass, tror veggene er bare 3 mm?
Syns AquaEl Leddy ser så klumpete ut...Boyu-lyset er mer "nett" og har bøybar arm. Fant det faktisk hos PWSS i Sverige...hvis Aquamanias ikke kan skaffe det, får jeg skyte en mail dit og høre om han har dem på lager.

Glasset her er 5-6mm. Hvis det er for mye, får jeg bare finne på noe annet lurt for å få satt dem opp.

Når regner du med å handle fisk ?
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap