Hekta på kulefisk (side 12)

Leddyen er sikkert litt mer klumpete enn Boyuen, ja, og en bøybar arm hadde ikke vært å forakte. Men jeg syns Leddyen er fin, den passer ihvertfall veldig godt til akkurat 30-liter'n - syns jeg. Men hver sin smak

Her er nitritt på knappe 0,05 i kveld, så det er nok ikke så lenge til jeg kan handle fisk (håper jeg). Da kommer det helt an på når Dahls får tak i dem. Sjekket pris også hos dyrebutikken på Alna - 159 kr... Enn du da? Du må vel ta en tur til Dahls og se på Parosene de hadde på lista?
Jeg vil gjerne ha Bouy-lampene fordi det er viktig å kunne regulere lysmengden...og det er enkelt når man kan snu og vri på lampa. Leddy var jo mer "stilfull" og modernistisk

De fiskene kom jo for over 14 dager siden, så det spørs om det er noen igjen. Men jeg tar meg nok en tur opp dit over helgen for å kikke. Riktignok har jeg filtrene (to doble svampfilter) gående til innkjøring i en bøtte her, men jeg blir neppe klar på en stund enda. Mulig de eventuelt kan holde på dem for meg litt, jeg vet ikke...må jo se hva slags form de er i og hvordan de ser ut...sp. "Sentang" er pen, men anjunganensis er for kjedelig og ornaticauda er en litt for vanskelig art å starte med.
Du må ta den som roper til deg, uansett pris og vanskelighetsgrad! Sånn gjør vi det her i huset... X'D
Heheheh...jo, det er jo sant Men hører ikke noe spesielt, så feltet er åpent...
Ooo neeei! Nå fikk jeg beskjed om at perumallen er "en liten rovfisk som ikke kan gå sammen med ivantsoffi"? Den kom litt overraskende på, jeg trodde de bare var insektetere! Kan dette stemme?? Jeg som allerede har kjøpt huler og sirkulasjonspumpe til dem... Videre ble jeg også anbefalt 50/50 hann/hunn av ivantsoffi, eller overvekt av hanner hvis mindre gruppe?? Det må vel være skrivefeil, eller er det en logisk grunn til det?

Edit: Jeg får droppe mallen i denne omgang. Nedtur! Jeg vet jo at de kan ta yngel, men skjønte ikke at de kan være så breie i flabben at de kan ta fisk på 2-3 cm...? Trodde de var snille, jeg! Noen steder på nett står det at de går fint sammen med "middels store fisk", det tyder vel på at det er en fare for at de kan jafse i seg småfisk som blåøyer og dvergkuler. Ett sted sto det at de til og med kan nappe finner! Pokker... Da får jeg spare dem til et framtidig Amazonas-kar med andre hyperaktive gærninger som f.eks. SAP.
Vet du hva...det der tror jeg ikke noe særlig på. C. perugia er en insekteter, og jeg tviler sterkt på at den tar voksne ivantsoffi. Den vil sikkert ta bittesmå yngel....men hvilken art gjør ikke det ?? Når folk kan ha dem sammen med stjernedanio og guppy, ser jeg ikke problemet...

Ser heller ingen logisk grunn til at ivantsoffi skulle avvike fra det normale pseudomugil-mønsteret med overvekt av hunner. Men det skal sies at pseudomugil-artene ikke "plager" hunnene så enormt...ihvertfall har ikke jeg opplevd det. Men kjenner selvsagt ikke ivantsoffi spesielt, da. Eneste grunn til å ha overvekt av hanner måtte være fordi de er finest
Ja, jeg syns det var rart med mallen, men det får vente litt mens jeg undersøker saken nærmere. Frk-meg hadde jo mallene sammen med P. paskai uten problemer, og paskai er ca. like store som ivantsoffi.

Hannene er klart finest, ja, gråter ikke om 50/50 er mulig Såvidt jeg har skjønt etter endel lesing, er aggresjon mellom hanner et større problem enn plaging av hunner. Så da handler det kanskje også litt om å spre aggresjonen? Og mens kamphanene slåss, kan de roligere typene stikke av med damene... :-P
Ja, det handler vel alltid om å være kongen på haugen...men dette finner de fort ut av seg imellom. Har aldri sett hanner virkelig angripe hverandre, de "viser seg" med finnene for hverandre, og det blir sjelden noe mer ut av det. Så 50/50 er nok greit...jeg ville ihvertfall tatt sjansen.
Ja, jeg går nok for det De kommer til å ta dem inn ved neste import fra Asia, og det kan ta flere uker! Jeg som så gjerne skulle satt over sneglene så fort det er innkjørt for endelig å kunne gi dem litt mer stabile forhold - argh!! De belaster jo altfor lite til at jeg plutselig kan sette inn 10 fisk etterpå.

Planen er forresten å ta ned 30-literen, renske opp skikkelig og dels kjøre inn på nytt (med eksisterende bakteriestamme i Eheim-filteret, men vekk med Aquael). Vil jeg rekke å flytte snegler og reker, sjaue i/kjøre inn 30-liter, flytte dem tilbake, og deretter øke belastningen i 63-literen med Salmi på nytt før fisk kommer...? Hm! Kan fort bli mye stress hvis fiskene plutselig kommer tidligere enn antatt, og alt er kaos her! I prinsippet burde alt dette kunne gå på relativt kort tid. Hm og atter hm!! Tenkeboksen, her kommer jeg...
Min erfaring når det gjelder hva de sier de skal gjøre, og hva de faktisk gjør, er ikke så god. Men i dette tilfellet funker det sikkert, i og med at dette er en art de ofte tar inn. Og som du sier, tidspunkt er alltid helt i det blå...det er iallfall min erfaring med dem. Har kommet dithen at jeg ikke tror på noen ting før jeg ser fisken i butikken...
Akkurat, ja :-/ Jeg har ikke noe erfaring med å bestille fra dem, så det er greit å vite at det faktisk ER helt i det blå. Det gjør det jo ekstra vanskelig å ta de grepene jeg editerte inn i posten over.
Hvis de ikke kan gi deg noe mer konkret angående leveringstid, ville jeg heller sett etter ivantsoffi andre steder...ville prøvd å kontakte Alna eller Akvariemagasinet. Oslo er jo like enkelt for deg som Moss...
Alna skal ha 159 pr stk - utgår. Akvariemagasinet (aldri vært der) hadde jeg glemt - takk for tips, skal sjekke! Hva med Særp? Den derre... Østfoldhallene? Den kan jeg jo sjekke også. Er nok mer på godfot med Østfold enn med Oslo, se! :-P
Du mener Zoohjørnet, ja...kjenner Richard ganske godt. Det var han som bestilte C. duplicarius til meg i sin tid...tok sin tid, det også, fordi det ble 'glemt'. Tror ikke jeg har sett noen blåøyer der, men han får ofte sendinger. Siste oppdatering derfra (får på SMS) var på fredag. Men han har oppgir sjelden alle artene han får inn, og har ingen fiskelister. Gangen før det spurte jeg etter N. mortenthaleri...neste sendig fik han N. rubrocaudatus Virker som butikkene ikke alltid selv vet hva de får...eller at de bestiller EN art og får en annen...

Ellers ble jeg lei av å vente i det uvisse på lysene fra Aquamanias, og har bestilt noen litt større fra England. Og 2 dunker er nå fyllt opp med RO-vann, med TDS = 2.
Fikk en liten tilbakemelding fra Richard nå...han har ikke ivantsoffi inne, men sa dette : "pseudomugil ivantsoffi har jeg ingen av nå. Kan sjekke om de har det inne." Og vi vet jo at Imazo har dem nå.. Så da får jeg vel snart en ny tilbakemelding, tenker jeg...imorgen, forhåpentligvis.
Å, har du sjekket opp med dem! Takk, det var da snilt Jeg sendte en forespørsel om pris før i dag, så lurer på hva de svarer på det. Tviler på at de klarer å slå Dahls der, men vi får se! Har jo egentlig en bestilling inne hos Dahls nå, men det er vel bare å avbestille hvis de uansett ikke kan skaffe på en stund.

RO klart nå? Prosjektet ditt tar form!
Jeg bare sendte en melding på fjesboka. De er ofte flinkere til å svare på det enn på mail.

Trenger en god del mer vann enn det jeg har nå, men jeg debatterer litt med meg selv om jeg skal skal starte med 100% paros-vann eller med en mer "light" løsning og så øke på etter hvert. Ser litt for meg at fiskene ikke kommer i 100% vann, og da kan det være bedre for dem med en langsom overgang til riktige forhold. Må en tur til Moss også, for å finne noe lett-ved og grønt. Skal helst bli litt kaos-aktig, dette her
Innkjøring dag 33. NO2 mellom 0,01 og 0,025. Ikke lenge igjen nå.
Det ser ut til at universet har godkjent valg av fisk til dette karet ved å plassere en semi-regnbue der Det er visst sannsynlig at de kommer før påske - håper på det.
Godt man får godkjent-stempel på fiskevalget
Så sitter vi nå her og venter, da...*sukk*
Tilfeldig bekjentskap
© Kenneth Myhre
Reklame for plussmedlemskap