Hekta på kulefisk (side 14)

Har vært i samme tankene selv, serru...har et par cryptocoryner som skal testes i Brakka. Der er det såpass tynt substrat at de skal settes i potter.

Apropos crypts...satte ned noen slike i Mallekaret for 16 mnd. siden. De har liksom såvidt hengt med...frem til nå ! Plutselig har de virkelig begynt å ta av, og jeg er mildt sagt forbauset. Nå har det dukket opp småplanter langt unna "mødrene" også...rare greier.
Så rart? Kanskje de likte sortvannsekstraktet ditt?
Ja, det er så klart mulig...eller mulig at de har satt pris på reduksjonen i TDS. Jeg aner ikke
Tror jeg må få meg en TDS-måler, jeg! Skulle vært spennende å se hva det ligger på her.
Noen små oppdateringer:

112-liter: I går tok jeg ut to av røttene i kulekaret, så nå er det et stort, åpent landskap på venstre side! Det kribler etter å fylle på med planter, men hvor mye mer penger skal man kaste ut gjennom vinduet? Rasende Robert får beholde slottet sitt foreløpig, og jobber som vanlig med å holde de andre unna tronen sin. Amano-hovedkvarteret i høyre bakhjørne skal også få stå en liten stund til. På de åpne plassene skal potteeksperimentet skje, når jeg får tak i planter. Jeg har hatt to irriterende bomturer nå, så jeg tror jeg får prøve å bestille noen planter på nett. Og PMDD har kommet i posten i dag, inkl. Miplus pro og K2SO4.

63-liter: Intet nytt om ivantsoffi/Asia-import :-/ Jeg syns jeg er ganske tålmodig - 48 dager siden oppstart! Diller litt med planter der også, jeg har merket meg at C. wendtii green begynner å få litt bronsefarge på noen blader. Jeg er ikke helt sikker på om dette er sånn det skal være, eller mangel på noe.

30-liter: Aquael-filteret ble tatt ut i går, nå kjøres bare Eheim.

15-liter: posthornbestanden har fortriplet seg, men de var jo bare 11 i utgangspunktet, så dette syns jeg går sakte... Kulefiskene får klare seg med Thiaraene enn så lenge.
Jeg har ikke tatt inn over meg at det veldig snart er påske. Dette er et aldri så lite problem, siden vi skal reise bort. Hva gjør jeg med 63-literen? Jeg sitter og funderer over mulighetene:

- Bare reise fra det, og kjøre inn på nytt når vi kommer hjem: dette vil vel sette prosessen langt tilbake i tid? Ikke noe artig når man har ventet så lenge allerede!
- Ha over sneglene: veldig lite effektivt for å holde på bakteriene, men det er sikkert litt bedre enn å forlate det tomt. Kanskje beste alternativ. Da må det i såfall skje snart, så jeg kan føle meg trygg på at de takler overgangen før vi reiser.
- Bruke fôringsautomat: jeg aner ikke hvordan det vil funke, kanskje det bare blir mat som ligger og råtner og gjør det ekkelt oppi der...
- Bestille ivantsoffi fra dyrebutikken her: da får jeg dem ikke før torsdag. Dette blir gambling i såfall - forlate nyinnkjøpt fisk som kanskje har reist langt og er potensielt syke eller svake? Nei, det høres ikke bra ut. Det kan bli dyrt og dumt.
- Kjøpe noen andre fisk snarest: hvilke, og hva gjør jeg med dem etterpå?? Tullete forslag - vinninga går opp i spinninga også, helt bortkastet om det ikke er fisk jeg skal beholde. Jeg kunne tenkt samboere til kulekaret, men da må pH og GH ned, så det blir jo bare surr. Pluss at jeg får trøbbel hvis ivantsoffiene plutselig dukker opp.

Nå er jeg litt irritert. Jeg så egentlig denne komme, likevel kom det som julekvelden på kjerringa. Grrrrrrrrr!!
Er innkjøringen helt ferdig, ja ? Og hvor lenge skal du være vekk ?
Hvis du hiver en drøy dose salmi i karet rett før du forsvinner ut av døra, blir det ikke så ille, skal du se. Bakteriene klarer seg nok...de dør ihvertfall ikke alle sammen på en uke
Innkjørt så det holder, hehe... Hvis en god porsjon bakterier klarer såpass som en uke, da er det sikkert best å gjøre som du foreslår. Hm... Ja, da tror jeg faktisk det er beste alternativ, sikkert bedre enn sneglealternativet. Jeg har holdt det på 3 ppm de siste dagene, så jeg får kanskje bare øke til 4 ppm igjen fra i dag, så det blir flere bakterier å gå på. Kan jeg øke litt utover 4 ppm på avreisedag da?
Jada, det går bra for en gangs skyld Men ikke over 5 ppm.
Så bra, da satser jeg på det! Ingen grunn til krisemaksimering, skjønner jeg... X'D
Og så skal jeg måle og dokumentere effekten av å sette karet på "pause" en uke.
Heheh...da gikk krisen kjapt over til å bli et lite forskniingsprosjekt Det liker vi !
Hah, aldri så galt at det ikke er godt for no' :-P
Salmi-mating på pause
Jeg er tilbake fra påsketur. Samme dag som jeg dro, tilsatte jeg Salmi tilsvarende 5 ppm i 63-literen. jeg kom hjem i går, altså vært borte en uke, og tilsatte da Salmi tilsvarende 4 ppm. I dag måler jeg ikke utslag på NH3, og såvidt utslag på NO2. Det er jammen ikke verst! Da ble det ikke så ille som jeg trodde - takk, Silver!!

Og ellers:

Kulene har klart seg fint uten mat, de har nok funnet en og annen sandsnegl, tipper jeg. Og de hadde jo nok å gå på i utgangspunktet, sikkert... :-P Det ser ikke ut til at fjerning av røtter har skapt noe mer ufred blant dem, alt vel fortsatt. Det var betydelig mer GSA nå, særlig på glasset. Kanskje pga. manglende karbo-tilsetning?

Og så fikk jeg i kveld øye på den aller første lille Sulawesi-babyen (se bildet)! Den var 3-4 mm og nesten helt svart, så jeg tror det må være olivengrønne Lille Sulle (olivengrønn) og/eller Flekken (svart med gule prikker) som er mor/far. Om det er noe oransje Poso innblandet får tida vise. Jeg håper den klarer seg, og at det kommer flere!

[External Image]
Akkurat hjemkommet fra Legevakta (datter med gallestens-attakk), var dette en opptur ! Flott at det ihvertfall gikk smertefritt, hahaha...
Hei SilverShaded, håper alt er vel med datteren? Huff, gallestein!!

Ja, Salmi-karet brukte ikke lang tid på å være tilbake i slaget, jeg hadde ikke forventet at bakteriene skulle klare dette bra, det var flotte greier! Men virkelig på tide med fisk, kjenner jeg. Vi er nå på dag 70 for dette karet... Like før påske var det intet nytt fra Dahls om Asia-bestilling, så dette her vet jeg ikke om jeg gidder å vente på noe lenger. Det er like før jeg bestiller hos dyrebutikken her!

Nok en rot (Fru Amanos hovedkvarter) er ute av kulekaret, og jeg har erstattet den med en terrakottapotte med en sverdplante, pluss satt inn noen nye planter på halvtilfeldige, ledige plasser. Og stusset og plantet om litt her og der. Det ser ikke ut i måneskinn der inne nå! Tidenes verste makkverksscape! Fytti katta, stakkars kuler og amanoer som får hjemmet sitt rasert på denne måten... Jeg har lagt H. polysperma for hat - stygge, fillete ugresset! Håper den blir finere med den grundige stussen den fikk og med kalium-gjødsling. Det irriterer meg at alle plantene ser gusjegrønne ut - fins det ingen skikkelig mørkegrønne planter der ute??

Hm, jeg er visst litt på en akvarie-nedtur igjen. Får prøve å glede meg over de to sullebabyene, ihvertfall
Ja, gallestein er noe dritt, men hun er bedre nå. Må vel ha en operasjon før eller senere. Selv gikk jeg i tre måneder (operasjonsavdelingen stengt over sommeren) og ventet på operasjon...levde som en apekatt, omtrent utelukkende på frukt og grønnsaker. Fikk anfall av alt med det minste gram fett i...ikke moro !

Overrasker meg ikke at karet klarte seg fint, jeg sa jo det ville gå bra På tide med fisk, ja...er heller ikke overrasket over at det går tregt med Dahls, jeg venter jo jeg også. Hvis det ikke skjer noe der snart, må ihvertfall jeg finne på noe annet. Jeg har jo flere kar som venter på fisk.

Tror ikke kulene bryr seg så mye om hvordan det ser ut rundt dem., så lenge alt fungerer og de har det de trenger. Måtte le av det du føler for Hygrophila polysperma...kunne ikke vært mer enig ! Eneste Hygrophila som noengang har satt sin rot i mine kar er H. difformis, men bare som "innkjøringsplante". Bruker du de blå LEDene ? Det kulekaret vet vi jo er forhekset, så ingenting overrasker egentlig lenger...men gusjegrønne planter ? Rare greier...
Så morro å lese tråden din Jeg har akkurat startet opp min 200L, og har en drøm om å ha amazon kuler i det ? Men har vel noen uker med innkjøring først, hehe. Min lokale dyrebutikk tar ikke inn colomesus asellus, har du tips til hvor jeg evnt kan bestille fisk?
Unskyld!
Kuledrøm
Tror jeg må få meg en TDS-måler, jeg! Skulle vært spennende å se hva det ligger på her.


Hva går TDS ut på...??

Heisann! Er det virkelig noen flere som har lest i denne tråden?? Hehe, hyggelig, da!!

Skautrollet: TDS er total dissolved solids, altså mengde løste stoffer i vannet (eller summen av alle ioner). Det er vel elektrisk konduktivitet som brukes til å måle det (EC og TDS er ikke det samme, men korrelert). TDS sier da noe om hvor "rent" vannet er. Noen fisk kommer fra områder med lav TDS (f.eks. i Amazonas), andre fra områder med høyere TDS (Malawi-sjøen). Men det er ikke nødvendigvis alltid en direkte sammenheng mellom TDS og vannets hardhet. Der det er forurensing fra f.eks. landbruk og industri, vil TDS være høy. F.eks. vil pesticider, nitrat og fosfat, metaller mm medvirke til TDS. Kranvannet vårt kan også ha betydelig TDS sammenliknet med ubehandlet, lite forurenset vann, selv om drikkevannskvaliteten er god/ok. Njah... Du får arrestere meg SilverShaded, hvis dette var en noe tvilsom forklaring...

Puff-Adder: Svarer deg i tråden din om Amazonas-kuler!

Silver: Godt å høre at datteren din er bedre. Men utrolig kjipt at man kanskje må vente så lenge på operasjon?? I Noregs land! Grrr!!

Mht LED-lyset, så har jeg ikke brukt de blå så langt, ettersom du nevnte at det ble litt mer alger med disse på. Men jeg kan alltids prøve dem hvis det har noe for seg på andre måter? Registrerer nå at det blir mer og mer GSA på plantene. Urk.
La intet være uprøvet for å bryte forbannelsen som hviler over kulekaret !

TDS-forklaringen var helt fin, den Ikke så voldsomt interessant for de fleste akvarister, men ganske så nødvendig hvis man skal holde virkelig black-water fisk....med pH i 4-5-området og TDS på 2-80.
Tilfeldig bekjentskap
© Tove Bakken
Reklame for plussmedlemskap