Hekta på kulefisk (side 15)

Forbannelsen skal brytes, om jeg så må ta ned hele karet. Blå lys er herved inkludert!

Jeg har i kveld sendt henvendelse til dyrebutikken her med bestilling av P. ivantsoffi, om de får det med seg i tide, kommer de vel på torsdag allerede. Massive vannbytter må til de neste dagene. Håper ikke Dahls plutselig kommer på banen nå da, så jeg plutselig sitter der med 20 stk, hehe...
Et paludarium har oppstått fra intet
En vase med en blanding av Tropica-substrat og sand, en klump mose og en feilkjøpt Hydrocotyle verticillata + vann. La stå i vinduskarmen i noen uker, til mer enn halvparten av vannet har fordampet. Vips, så har du en fin liten sump i vinduet, og vips begynner tankene å vandre over i en ny verden av muligheter. Litersyka har fått en tilleggsdimensjon. Ikke at dette er noe imponerende syn, men jeg har ikke tenkt over dette før!
Pseudomugil ivantsoffi er i hus!
Da var det gjort, blåøyene jeg har ventet på så lenge er her! Jeg bestilte 10 stk, fikk 8, og en falt fra med det samme jeg kom hjem med dem, som beskrevet her. Nå freser de rundt i akvariet og dirrer med de rare brystfinnene sine, eller de står mot strømmen. De er sølvglitrende i mørket, det blir spennende å se dem i lyset! To er mye mindre enn de andre fem. Jeg klarer foreløpig ikke å se hvem som er hann og hvem som er hunn. Fortsettelse følger
Grattis med etterlengtede ivantsoffi, høres bra ut at de beveger seg en del ! Du kommer til å bli svimmel av å følge med på dem Og når lyset kommer på, er det nok liten tvil om kjønnene. Men har du ikke lommelykt da, jente ?
Takk! Haha, lommelykt... Joa, men jeg så dem forsåvidt god i dagslyset i posen. Jeg er ikke helt sikker på hva som skiller kjønnene, for jeg har ikke funnet bilder av hunner (tror jeg...). Jeg syns de store ser ut som gutter, og de små som jenter - passer med beskrivelsen her. I såfall er det veldig stor forskjell i størrelsen på hann og hunn, eller så har jeg tilfeldigvis fått unge jenter og eldre karer. Jeg prøver også å finne ut hvilken variant de er, Deky eller Kopi river. Jeg tror de er Deky, den døde har tydelig rødt på begge ryggfinnene. Den er 4 cm lang, dvs. litt større enn jeg trodde de skulle være.
Hunnene har ikke propeller, og er mindre og mer fargeløse.
Om det er Iwaka River eller Kopi River blir nok lettere å se i dagslys...Iwaka/Deky er ganske klart annerledes med de rød-gule kantene i rygg- og analfinnene.
Aha, de morsomme propellene! Jeg får se nærmere i skikkelig lys i morgen, men er rimelig overbevist om at det er 5 hanner (opprinnelig 6). Da får jeg bestille noen hunner neste uke.
Jeg kom hjem til enda en død fisk, en hann. Etter å ha vært innom dyrebutikken og bestilt 3 hunner... Dette er ikke noe moro De gjenlevende svinser nå rundt fortsatt. Jeg ser nå at hannene jeg ser i dag må være Kopi, mens hannen som døde i går var Deky. Her er noen dårlige bilder - de er så raske og det blir for lyse bilder. Men, men. Den på bilde nr 2 tror jeg er en hunn.

[External Image]

[External Image]
Auda...får håpe det går bra med resten nå !
Blåøyer er ikke lette å fotografere, nei...jeg har også problemer med å få brukbare bilder, de står jo ikke stille i det hele tatt. Skulle hatt et mye bedre kamera ! Enig at den nederste ser ut som en hunn.
Et par bilder til. Jeg syns de tar seg godt ut inni der Et par av hannene driver og flasher finnene litt også, da er de ekstra flotte. Men det lar de meg ikke ta bilde av. De er like kamerasky som kulene, hehe.

(Det er forresten mye brunalger på glasset, men det skal sneglene få ta seg av etterhvert)

[External Image]

[External Image]
Ser flott ut, både akvariet og fiskene ! Veldig stilige fisk, og de vil nok også farge ut mere etterhvert.
Ja, ikke så verst, forholdsvis fornøyd så langt. Jeg må stadig opp og lurkikke på fiskene og "bånde" litt med dem. De er fine!
En liten oppdatering om de nye fiskene: De 6 jeg sitter igjen med virker svært aktive, de svømmer rundt dagen lang. Den største hannen virker som han er litt sjef. Han jager de andre hannene, spiler ut de fine finnene, og forfølger damene innimellom. De har fått frossenfôr så langt - dafnier og artemia. De kaster seg over det, men jeg er litt i tvil om hvor mye de får i seg, for de driver og spytter det ut stadig vekk. Kanskje det er fordi de spiser småbiter av det. Særlig artemiaen er jo ganske stor i forhold til de små munnene. Hunnene var tilbakeholdne i matfatet de foregående dagene, men ikke i dag. Vannverdiene er som de skal, og jeg ser foreløpig ikke noe tegn til sykdom. Alt vel så langt. Det er fristende å begynne å flytte over sullene, men det må nok vente en stund til. I flere dager nå har sullebabyene vært borte, men i dag så jeg tre.
Blåøyeprosjektet går ikke så altfor bra. I forigårs døde det enda en fisk. Jeg hadde observert at en av hannene for det meste sto oppe i det ene hjørnet, og det ser ut til at det var han som døde. Da er det bare fem igjen Disse er fortsatt i form, og de er litt mindre sjenerte etterhvert. Dette har vært litt nedtur, må jeg si. Jeg har blandede følelser. Mest anger, dårlig samvittighet, skuffelse. De skulle heller fått bli i bekken de kommer fra og "dø med verdighet" når tida er inne og i naturens tempo. Jeg burde gått for et rent snegleakvarium i stedet. Nå vokser leveriktbestanden, men jeg kan ikke fore kulefiskene med dem pga smittefaren. Jeg har tabbet meg ut og evt. kontaminert en rekke ting jeg bruker i vannbyttesammenheng til 63 og 30 literen ved å ikke tenke meg om før bruk hos de mulig syke fiskene. Nå må jeg bruke samme utstyr til 112 og 30, og det er upraktisk siden det ikke skal være samme vannverdier. Javel, det var dagens selvransakelse. Takk for seg!
Tror neppe ivantsoffiene er syke, mest sannsynlig har de bare ikke klart den lange reisen så bra, og/eller har ikke hatt det så bra hos eksportøren. Dette er alltid et problem med "direktekjøp" av VF fisk, man er prisgitt faktorer man ikke har kontroll over. Vanligvis er det jo butikken som tar disse tapene, enten de setter fiskene i karantene eller ei ! 5 av 8 av en slik småfisk er ikke så alle verst, syns jeg.
Nei, jeg er enig med deg at tapene antakelig ikke skyldes sykdom. Uavhengig av dødsfallene er jeg bare nervøs for å overføre evt. smitte (som de foreløpig ikke viser noen symptomer på) til kulefiskene mine. Akkameg, mye bekymringer man skal ha!

Bekymringer...ja, kanskje skal man ha noen av dem innimellom. Men det holder vel med de virkelige bekymringene...ingen grunn til å skape noen ut av ingenting Se det positive, du har en gjeng med vakre fisker som du kan komplettere senere.
Ja, jeg skal stramme meg opp Det har vært en intens uke og det er lett å se mørkt på ting når man er sliten. Det blir godt med helg!!
Livet i 63-litern
De 5 blåøyene holder fortsatt stand, de virker friske og raske. "Kongen" er en suring, da. Han jager både gutter og jenter. De blir alle ville når jeg fôrer dem, men det er fortsatt mye smaking og spytting. Jentene har begynt å få litt gulere farge - de er veldig søte små snupper

Jeg besluttet jeg å flytte over sullene her om dagen. De har ventet så lenge på dette at nå orket ikke jeg å vente lenger heller. Jeg flyttet tre først. Neste dag oppdaget jeg en baby! Jeg kan ikke skjønne at den har sneket seg med under flyttingen, så den kan være født i det nye karet. Men den var jo litt svær...? Dagen etter kom de tre andre voksne over, + 2 babyer (fant også 3 tomme babyskall). Dagen etter der fant jeg enda en baby i 30-liter'n, så da fikk den også komme over. Alle 4 babyene ser ut til å være barna til Lille Sulle og Flekken. Jeg har også lagt inn en liten korall jeg hadde liggende, vannverdiene har holdt seg stabile så langt. Med pH 7,5 og en grad høyere temperatur enn i gamlekaret, har særlig Flekken blitt mye mer aktiv. Det er veldig godt å se, for hun/han har ligget mye stille i det siste (men likevel klart å produsere noen avkom). Jeg håper sullene liker brunalger, for det er det mer enn nok av... I går så jeg en oransje Poso kose seg glugg med litt penselalger som hadde blitt med en kvist fra kulekaret!

Yess, da kommer det snart noen bilder.
Her har vi noen av blåøyene.

Bilde 1: Fire av dem.
Bilde 2: Kongen og en blurry "rival".
Bilde 3: Hannen som ser minst "scruffy" ut, kanskje han er litt yngre?

[External Image]
[External Image]
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Liv Hjelle
Reklame for plussmedlemskap