Hekta på kulefisk (side 17)

I kulekaret har kjempevallisneriaen blitt "veldig" lang på kort tid, og det er antydning til vekst hos noen av de andre plantene - haha! :-P "Algebildet" er noe forandret - mindre GSA (tror jeg?), og de siste ukene mer fine, grønne hår på frontglasset, der det før var overvekt av brungrønt "støv". Den siste uka har vannoverflata også vært mye klarere. Jeg har alltid hatt en irriterende overflatehinne som jeg ikke har klart å få bort, plutselig ble det bare bedre. Denne kan jo ha medvirket til dårlig luftutveksling, men jeg vet ikke hvor mye det betyr totalt sett. Jeg har trappet ned på karbo (ikke med vilje, men glemmer svært ofte å tilsette før det er i seneste laget), og etter forrige vannbytte ble det dobbel dose miplus pro. Første pose med K2SO4 er allerede brukt opp, så enten syns jeg han sender med forholdsmessig altfor lite i gjødselpakken, eller så er det jeg som bruker feil/ekstreme mengder?? Tror ikke det, men...!

I 63-literen har jeg fått et plutselig angrep av cryptocoryne-syken, etter å ha satt inn en ny cryptocoryne for få dager siden. Jeg fikk en mistenksom følelse da jeg så at den nye hadde en slags mørkegrønne, men transparente prikker på bladene. Neste dag var den i full gang med å løse seg opp. Jeg tok den ut, men plutselig var nesten alle de andre cryptocorynene også rammet! Hudoroi, wendtii, balansae... Ikke walkeri - foreløpig. Dette er litt krise hvis det går hele veien til total nedsmelting. Dette karet er jo sterkt dominert av crypto, for sneglene spiser vallisneria til frokost - jeg finner daglig lange, avkutta, friske blader i vannflata. Forhåpentligvis kommer cryptoene uansett opp igjen. Jeg er overbevist om at dette er noe (bakterie? virus?) den nye planten hadde med seg, selv om "cryptocoryne-syken" gjerne beskrives som resultat av mer eller mindre brå endringer i vannverdier/lys, flytting av planter, forstyrrelse av røttene, e.l. Det har ikke vært noen observerbare eller målbare brå endringer i noe som helst. All den tid jeg har hatt cryptocoryner, har de tålt alt mulig rart uten å smelte (bare en overdose karbo-dusj har tatt knekken på noen). Vi får nå se hvordan det går. Bra at jeg har snegler som tar seg av det råtnende plantematerialet - det er matorgie og kopulering på hvert et blad oppi der nå X'D

Blåøyene fikk seg forresten en gytemopp i går, hjemmelaget som sådan. Sånn i tilfelle de skulle bli inspirert av de yre sneglene :-P
Hva ??? Bedring...?!? Det karet slutter aldri å overraske Kanskje de digger mer micro enn de får ? Tror også de har det bedre med mer K.

Jo, klart at overflatehinne medvirker til dårligere gass-utveksling med lufta. Det gir jo fremfor alt mer CO2 til plantene. Men, det kan også være omvendt...at bedre plantevekst medvirker til at hinna forsvinner. Ser litt av det her også, særlig der det er mye lys (mallekaret). Hvis du har problemer med dette, er det et tips å montere en lang luftestein i vannflate på motsatt side av utstrømmeren.

Jeg improviserer litt her : kanskje crypts og sykdom er noe av samme typen som fisk og sykdom ? Altså at debiliterte planter angripes lettere av sånt som crypto-syke/smelting ? Jeg skjønner meg ikke på crypts, de gjør så mange uventede ting.. Men en ting har jeg sett, nemlig at slurv med vannbytter hemmer dem.
Akvarieplantenes kryptiske verden! Det kan godt hende at cryptoene var litt mottakelige for ett eller annet, de har nemlig hatt noen mystiske symptomer i noen uker. Jeg er usikker på om det er gnagemerker, mangelsykdom eller noe annet (bilder kommer). Jeg lurer på om sneglene har gjort det...? De er i overkant rampete! :-S Jeg må nok fôre litt hardere med grønnsaker. Vannbytteregimet syns jeg ikke cryptoene skal klage på, ihvertfall! De har da også vært ute en vinterdag før, Salmi-innkjøring var jo piece of cake for dem
C. wendtii og C. walkeri med hull langs midtnerven på yngre blader. Også brun farge, og bladene forkrøples når de får disse hullene. Dette har de altså hatt i lengre tid, lenge før smeltingen startet.

[External Image]

[External Image]
Høres ut som mineral-mangel. Tilbake til dette med "døde" næringsstoffer. Er i tenkemodus i dag...et par litt skremmende tanker har dukket opp. Som dette : Vi måler fosfat og nitrat, og mener vi har nok eller mer enn nok. Så slår det meg at dette kan være der i organiske forbindelser...og dermed helt ubrukbart for plantene. Så nå skal jeg gå og dosere mallekaret med 5ppm nitrat og 0.5 ppm fosfat uorganisk, og se hva som skjer. Kanskje jeg har funnet årsaken til at jeg syns plantenes vekst har avtatt fra da karet var relativt nytt. Kan være samme sak hos deg, men du doserer kanskje fosfat og nitrat ?
Arrgh... Disse forbaska daue stoffene! Håper jeg får dette "vidundermiddelet" mitt snart! Jeg doserer full pakke i kulekaret, ja. I 63-litern har det ikke vært nødvendig å dosere nitrat foreløpig, mens jeg foreløpig har måttet dosere alt annet. Jeg skal måle i dag og se hvordan det ligger an.

Vil det være slik at andelen organisk N og P øker ettersom et oppsett eldes?

Edit: Skulle man kunne få noe ut av å sende en vannprøve til en lab og få målt Tot P, PO4, tot N og NO3? Differansen mellom fx tot P og PO4-P burde kunne si noe om organisk P, vel?
Ja, det vil stige sakte etter som tiden går. Uansett vannbytter, slamsuging og rengjøring vil det samle seg opp, f.eks. i bunnlaget. Det er så klart mulig å gjøre et gedigent vannbytte på sånn rundt 90% med filterrens og bli kvitt det meste. Det vil nok være en god ide for meg, med et kar som nærmer seg 2 år etter hvert. Ukentlige 50% bytter senker selvsagt nivået, men det gror nok på seg omtrent like mye til neste bytte, vil jeg tro. Og en sjelden gang må man stå over byttene, det skjer jo. Jeg fikk f.eks. ikke gjort bytter på noen uker den gang hendene mine var bitt i filler.
Ai! Hendene bitt i filler?? Det hørtes ikke bra ut! Nei, da kan man jo ikke herje på oppi akvariet :-/ Filterrens, ja... og bytte av filtervatt. Det har jeg tenkt på i noen uker nå, men ikke fått gjennomført ennå. Fort gjort å glemme/usette innimellom, når filteret bare går og går som en evighetsmaskin, uten at man merker noe som helst slinger i valsen.
Ja, lett å glemme...Eheim bare liksom er der, og gjør jobben. Jef ser det på algene i mallekaret..."å, på tide å ta en kjapprens".
HAAAH! Ivantsoffiene har lagt et egg! ETT! Nei, nå ble jeg lattermild. Her fikk de altså en mopp i går, og i dag har de lagt et egg i den! *Sjokk og vantro*
Inni dette spetakkelet er det et egg...

[External Image]

[External Image]
Hmm...der det er ett, kan det bli flere Tror jeg ville tynnet og beskåret den moppen litt, og helst fått den litt høyere opp i vannet...men det var en artig "plante" !
Hehe, de driver og styrer på rundt den fortsatt. Den ble litt tjukk, ja, jeg brukte en slags "oppskrift" jeg fant på nett. Der sto det at den skulle være ca like lang som akvariets høyde, og 50 runder med garn rundt en bok... Men de brukte antakelig tynnere garn - dette ble jo veldig tjukt når det svella ut med vann. Aner ikke hvordan den egentlig skal være, jeg. De var ikke sene om å ta den i bruk, gitt :-P
Den er nok litt lang og "tjukk/tett"...den må ikke være så tett at fiskene ikke kan komme inn i den lett. De skal liksom kunne stime inn og ut av den i full fart.
Har bruk de siste dagene på å lese litt i ny og ne. Syns karene dine er flotte, planteproblemer eller ikke Planteproblemene gir uansett tråden din en spennende undertone. Hos meg er det ikke blitt så mye tid til forum eller eksperimentering, men min kuledrøm lever enda

God 17ende, Kuldrøm og trådverserere! Fremdels imponert og taknemlig for innsatsen, Silver!
Hyggelig å se at du har vært innom, Livsforvalteren. Ble plutselig litt passiv her selv, jeg, men ting går vel i bølger for noen og enhver. Morsomt at kuledrømmen din lever fortsatt!

Jeg får vel komme med en ganske så lite spennende oppdatering i denne ganske så lite spennende «bloggen»:

112-litern: Fred og harmoni, lite nytt å berette. Jo, jeg har prøvd mirakelkuren fra Dennerle (plantagold 7) én gang foreløpig, og må si jeg har mine tvil… Eneste virkning så langt har vært at hele akvariet ble fullt av hvite prikker i mange dager, for dette preparatet er i pulverform, og løser seg slettes ikke opp etter «noen få timer».

63-litern: Her er det liv. Vi er oppe i 17+ suller med stort og smått, 2 Faunus sp., X leveriktesnegler, 2 sebrasnegler, 4 voksne rili-reker og første kull med yngel fra disse (og de to som fødte for en ukes tid siden har egg igjen), og kun 4 P. ivantsoffi. Men hvorfor bare 4 ivantsoffi? Den minste jenta forsvant sporløst for en tid tilbake. Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, teorier omfatter hopping (noe de er fæle til i mørket), sirk-pumpe-ulykke (??), gulrotforpestelse, e.l. Ellers interessant å se at fiskene ikke virker som de er noen stor trussel mot reker. For et par dager siden talte jeg 15 pittesmå rekeyngel i flokk midt utpå åpne sanda. Jeg kunne ikke se at fiskene la merke til dem i det hele tatt. I dag var det ca. samme antall ute på tur. Annet: Ivantsoffiene fortsatte å leke så lenge jeg gadd å ha moppen i akvariet. Jeg fant flere egg, men gjorde ikke noe med saken. Eggene ble nok spist underveis. Tilslutt tok jeg moppen ut og hadde den over i 30-literen fordi jeg ikke orket å legge noe innsats i å drette dem. Her om dagen tenkte jeg å fjerne den helt. Jeg fant da to brune egg inni der, så jeg lot den bli. Jeg ser små fiskeyngel med øyne og alt inni eggene. Ivantsoffi-egg skal bruke lang tid på å klekke, 21 dager eller så. Jeg har også lest at de noen ganger kan være vanskelige å få til å klekke, og at de blir overmodne og ikke blir noe av. Det fins måter å tvangsklekke dem på. Det skulle jeg gjort hvis motivasjonen var tilstede. Magefølelsen min sier meg at dette ikke er fisken for meg, dessverre. De er vel ikke rare nok for meg, haha :-P Sullene spiser så mye på plantene at alle er hullete og fæle, så nå skal planter ut og kalkstein og alger inn! Spørs om jeg med mine anti-grønne fingre klarer å dyrke grønne alger, da? Tviler sterkt! Etterhvert skal jeg skaffe meg noen Caridina caerulea - blue leg poso. Den skal være enkel til Sulawesi-reke å være. Hvis jeg får til den, prøver jeg Caridina dennerli - kardinalreke... En liten tanke som fortsatt forfølger meg, det der, hah!

30-litern og 15-litern: 30-litern skal ominnredes. Posthorn og rili skal få gå der sammen. Jeg mistenker at Thiara-sneglene spiser posthornegg og/eller -babyer, derfor skal Thiaraene bytte plass med posthorna, som nå er i 15-literen.

50-litern: Hva? Hvor kom den fra?? Kremt! Jeg prøvde hardt å overse den FB-annonsen om gratis akvarium, mennneeeh...? Denne har jeg ikke kapasitet til å sette opp her og nå. Det fantaseres jevnlig om Hawaiisk tidevannsdam: brakkvann, lavastein, opae’ula (Halocaridina rubra), pipipi (Nerita polita) og eremittkreps! Sært skal det være!!

200-litern: Ja? Det imaginære brakkvannsakvariet med åttetallskulefisk og humlefisk, vel!
Yngel!
Åh nei! Nå klekker ivantsoffi-eggene! 8-O Og en yngel har kilt seg fast (?) inni nettingen bak plastramma til det elendige yngelnettet Eeeeek, yngelpanikk! Jeg som tenkte at de sikkert ikke ville komme til å klekke og har forholdt meg ganske så likegyldig til dette her. Vet ikke engang hva jeg skal fore med... Får prøve å lage noe infusorie-greier, og klekke litt artemia? Nå er jeg helt lost, haha! Totalt 4 egg ligger i nettet, hvorav 2 har klekka. Hjelp...
Skulle anta at min metode med en egg-tumbler og en hang-on boks skulle fungere for Pseudomugil egg/yngel også.
Det fins jo flytende yngelfor på "tube"..mulig dette ville fungere som start-mat for Pseudomugil. Trikset er å få dem såpass store at de kan ta nyklekt artemia. Kan virkelig anbefale JBL's Artemio serie, med klekker, salt og sil. Fungerer utmerket her, men man bør ha gode artemia-egg, det gjør en stor forskjell. Kjøpte noen av Anders på Akvafisken...veldig bra klekkeprosent. Egg med max klekkeprosent er dyre, men man sparer på det i lengden. Og furcatusene her går i flatspinn når de får artemia Til og med voksne coryer og Scleromystax er veldig ivrige når det gjelder disse bittesmå matbitene...
Lenge siden sist!
Her har det vært lite fokus på akvaristikk de siste par månedene! Kun en smule fraværende opprettholdelse av det hele, med et minimum av innsats. Dvs. at absolutt alt er ved det gamle.

Og det er litt kjedelig. Jeg tenker fortsatt endel på hva jeg skal gjøre for å holde på interessen, og på hva den egentlig betyr, denne "kjedsomheten" ved å drifte etablerte kar der det skjer lite og der man ikke helt lykkes med sine ambisjoner. Jeg lurer på om det betyr at jeg i realiteten er ferdig med akvaristikken som hobby, eller om det er et eller annet grep jeg burde/kunne tatt?

Hm.

Hos meg har det for tiden vært langt fra kjedelig, kanskje mer i thriller-stadiet :/

Hva er det som gjorde at energien din steg tidligere da? For meg er det utvelgelse og observasjon over tid av ulike arter som er hovedattraksjonen, forøvrig et ypperlig grunnlag for litersyken Jeg finner at en tank med mye smått som pågår er spennende å se i, selv om jeg jo også kjenner meg godt igjen i "hverdagsbildet" Også artig å gå i akvarieklubben.

Om de første tingene som dro deg inn i hobbyen ikke tenner lenger, er det andre ting som kunne vært utforsket? Akvaskaping, oppdrett, pumpesystemer og akvaponi holder ihvertfall muligheter for meg om jeg skulle havne i samme situasjon.

" Jeg tenker fortsatt endel på hva jeg skal gjøre for å holde på interessen, og på hva den egentlig betyr, denne "kjedsomheten" "

Hadde vært spennende om du kunne delt tankene
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap