Hekta på kulefisk (side 22)

God dag, snart mai, og min oppmerksomhet er hovedsakelig rettet mot hage og ikke akvarier. Men det skjer da likevel litt på akvariefronten. Mest interessant er at de rødøyde kulefiskene mine har lagt egg et par ganger:

21. februar: Første gang hadde jeg ikke noe egnet sted til eggene. Jeg prøvde med isboks, men klarte ikke å holde stabil temperatur, så eggene ble hvite.

21. mars: Andre gang fant jeg dem ved en tilfeldighet, under slamsuging av mose. Da hadde jeg en ganske nyinnkjøpt hang on breeding boks klar, og kunne legge noen egg der. Vi kom så langt som til klekking (og det tok lenger tid enn det burde, mistenker jeg), men ynglene døde nesten med en gang, dessverre. Jeg har diverse faktorer jeg må vurdere, men har et par mistenkte synder-faktorer jeg kan jobbe med. Jeg håper på bedre lykke neste gang. Men tenk at jeg har sett en nyklekt irrubesco-yngel! Bare det er jo kjempestas!

29. mars: Samme dag som jeg tok ned breeding-boksen til irrubescoene, hentet jeg ut et keramikkrør fra brakkvannsakvariet. Han humlefisk-far vokter nesten alltid egg, så da tenkte jeg at nå var det på tide å prøve oppdrett på humlefiskene. Jeg hadde røret, uten far, over i 30-literen. Det klekket ørsmå yngel dagen etter. Mange falt fra de første dagene. Jeg lurer på om den infusoriekulturen ikke var helt bra nok. Så kom påskeferien, uten mulighet til å fore og bytte vann. Jeg hadde ca. 15 yngel igjen da vi dro på ferie i 4 dager. Da vi kom hjem igjen, levde de alle sammen. Kanskje skyldes det at den nyklekte artemiaen jeg hadde oppi dagen vi dro, overlevde i brakkvannet? Så fikk de spist litt, om enn næringsfattig. I dag, etter ca. 1 mnd, teller jeg 13 stk. De har fått svarte striper, men er fortsatt ganske små. De får artemia og mikroorm.

Ellers: 1 stk 8-tallskule (Lurven) led hoppedøden for en stund siden. Fryktelig trist! MEN, den gjenværende, Glupski, har blitt finere i fargen og mer kontaktsøkende. Hun og humlene har også blitt flyttet til et mindre kar med annen innredning. Jeg tror hun trives mye bedre nå enn før. De 6 irrubescoene har det bra, de er mine favoritter. Min T. miurus Fergus trives også, men er max kresen. Dvergkuler, stjernedanio og amanoreker fungerer fortsatt utmerket sammen. Og jeg har fortsatt resten av mine egen-dretta B. albimarginata, godt over 3 år gamle nå.

Jeg får poste bilder når forumet blir mer mobil-vennlig.
Så gøy å lese om dine erfaringer med kulefisk! Takk for at du deler, både gleder og sorger.
Har fått helt dilla jeg også. 😂
Drømmen nå er en rød/orange Tetraodon Miurus.
Men neste på lista blir en figure8 puffer.
Det karet er straks klar.
Plussmedlem
Jeg får poste bilder når forumet blir mer mobil-vennlig.

Tadaaaa. No er det berre å poste
God kveld, nye Akvaforum!! 🤩 Nå blir det litt å utforske, her! Spennende! Første ting jeg ikke får til, er å svare direkte på innlegg i tråden min, med sitat. Hvordan gjør man det, tro? Kanskje jeg finner det ut selv, eller kanskje noen gir meg et lite hint?? 😄
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap