Hekta på kulefisk (side 9)

"Mye vekst i rørene" - det hørtes delikat ut! :-P
De kan være nokså slimete, ja....
63-literen er herved i gang. Jeg måtte bestille et slikt... aai, hva het det nå igjen da...? Overløpsrør? Det ble bare knot med de tullete smådelene som fulgte med filteret. Røret kom i dag, og nå har vi da plantesubstrat, sand, varmekolbe, termometer, filter som går, og... tidenes mest minimalistiske scape? Er ikke så enkelt å få tak i de plantene man vil ha i en travel hverdag... Kanskje jeg får tak i noe i morgen.
Jepp, det var i sannhet et fasjonabelt scape Liker plasseringen av hovedelementet, det gir bredde og dybde til scapet og skaper spenning for øyet i oppsettet !
Hva er det som skal inn her ? (Du har sikkert sagt det, men jeg tar en blond dag i dag...)
Ja, jeg brukte ganske lang tid på å finne den rette plasseringen! Det gylne snitt og alt det der du vet... Med dette scapet passer det nok best med en enslig, liten og helt gjennomsiktig fisk. Må nok forkaste suller og blåøyer nå, ja
Blåøyer var det, ja ! Gleder meg til å se utviklingen her
Oppsett av 63 L står i stil med sneglene som skal bo der - tregt og klumsete. I går fikk jeg tak i tre planter, to av dem var forhåndsbestilt hos dyrebutikken, litt på måfå siden de stort sett ikke klarte å få tak i de plantene jeg egentlig ville ha (Vallisneria spiralis, fx, den blir svartelistet i EU fra 1. februar). Selv om jeg har litt hydrocotyle i et par kar, bestilte jeg en ny for å se hvordan den vil klare seg, og fordi jeg ikke har lyst til å knipe av den i 30-literen ennå. Dumme meg kikket ikke oppi posen de hadde gjort klar til meg, og da jeg kom hjem, viste det seg å være en verticillata, ikke leucocephala! Aaarrrgh!! Noen som trenger en H. verticillata? :-S Ellers var det en Cryptocoryne wendtii, og en Echinodorus ocelot. De står fortsatt i pottene, grunnet mangel på inspirasjon. Jeg vil ha vallis!! Grrr...

Så var det å få startet med Salmi. Lur som jeg er, så kjøpte jeg refill til JBL NH3-test, fordi jeg har lyst til å gi den en ny sjanse. Men hvor er nå fargekartet blitt av? Finner ikke. Kan jeg ha kastet det, i sinne og oppgitthet over at testen ikke virket?? Tetra-testen er nesten oppbrukt såvidt jeg husker.

Utover det, så har jeg økt pH og GH der nå, har siktet inn på pH 7,5-7,6 og GH 8-9. Og så har jeg fått på plass timer til lyset.
Da går det jo fremover ! Fargekartet til JBL-testen finner du jo på nett...med ditt trende øye burde du klare å lese av sånn noenlunde. Går jo an å printe det ut også. I alle fall bør du vel ta bøttetesten før du bruker Salmi i karet, så du ser at testen er i orden.

Hadde det ikke vært så fordømt kaldt kunne jeg ha sendt deg noen meter leucocephala...her går det masse i søpla når jeg kuperer dem.

Her var jeg igang med å sette opp 30-literen på nytt...og så er det noe galt med elektronikken i lokket. Så da virker hverken lyset eller powerhead'n til bunnfilteret...vi tar et samlet aaarrghhh !
Åja! Fargekartene ligger der altså? Jeg trodde de gjorde det, lette, men fant ikke noe? Vet du hvor det ligger?

Edit: er denne brukbar?
Edit 2: Nei, det var jo feil skala... Hehe!

Satser på at det etterhvert blir litt leuco å ta av her også, haster jo ikke å få den i karet, forsåvidt. Hvis det fortsatt ser labert ut til mildværet kommer, skal jeg si fra ;-D
JBL påstår på nettsiden at man kan skrive e-post til dem, så sender de nytt fargekart. Prøver det og ser om de yter den servicen
Heisann! Her satt jeg og stirret inn i 15-literen, og der var det jammen en liten reke? Moro
Skulle jo være med et bilde...[External Image]
I væla og på Moss!
I dag hadde jeg et ærend i Moss, og da må man selvsagt innom et par akvarieforretninger. Jeg fikk endelig tak i litt Vallisneria! Den smale er natans, den brede er "den vanligste, men ikke gigantea". Tja?? Vi prøver. Kjøpte også Cryptocoryne walkeri og C. hudoroi eller noe i den duren (sistnevnte skal være hentet i Indonesia, så litt morsom å ha i mitt Indonesiske kar). Det blir litt hummer og kanari nå i begynnelsen, både mht arter og plassering. Men det er en start, og ikke sikkert jeg vil beholde alt dette i 63-literen. Jeg liker sverdplanten veldig godt, så den tror jeg skal få selskap av flere artsfrender. Men har den overvannsblader nå, tro?

Hadde i salmi i går, og testet med både Tetra og JBL. Sistnevnte var umulig å vurdere utfra fargekart på nett. Den var knall mørk turkis, mens Tetra viste ca 4 ppm. Jeg gjorde også bøttetest med 4 ppm, og fikk de samme fargene, så det ser ok ut.

[External Image]

PS - litt provisorisk bakgrunn - folie som ikke er festet... Lurer fortsatt på hva som kan bli finest.
Blir fint dette når det får vokst seg til. Sverdplanten vil nok etterhvert få mere langsmale blader, ja. Er det den røde ozeloten eller den grønne ?

Skal du ha svart bakgrunn ? Har aldri brukt det selv, hos meg er det blå bakgrunner...og en gråbrun. Noe som kan bli ganske fint er grov korkplate...skal prøves her før eller senere.
Svart bakgrunn er for mørkt syns jeg, så det vil jeg ikke ha. Den jeg har her er også for mørk etter min smak. Og blått syns jeg er en vanskelig farge som fort blir unaturlig, men det kommer helt an på fargen på sanda osv. Jeg har noe blå folie liggende også, med litt "solgløtt og bølger", men den ville passet bedre i et saltvannsakvarium. Skulle heller hatt en turkis, grumsete bakgrunn, da Poso og Malili-sjøene tilsynelatende har slik farge på vannet på bilder. Men grov kork høres ikke dumt ut!

Her er noen bilder fra disse sjøene -veldig turkist!

Det sto bare ozelot på sverdplanten, ikke noe om det var den røde eller den grønne.
Blå bakgrunn, til sammenlikning.
Syns den blå var fin, jeg...*ler*
Men skal du ha noe mer turkis må jo denne være tingen ? Det ser omtrent akkurat ut som på bildene...
Heh! Bare lureri, det er akkurat den du linket til som jeg har på siste bildet! Den er blåeste blå! Men i akvariet virker den litt grønskete blå...? Ler selv, jeg ;-D Tror egentlig ikke det er fargen som er feil, heller dybdefølelsen - det blir så flatt, en vegg av blått, det er noe rart med det. Jeg syns det hjelper mye sånn du har gjort i mallekaret, veldig fint.
Haha...trodde det var en blå og en turkis side på den, jeg
Tja, det skaper ihvertfall litt perspektiv, syns jeg. Det er jo nettopp problemet med mer eller mindre ensfargede bakgrunner...de blir litt "flate" og perspektivløse.
Kuledrøm tester konseptet DIY folie-bakgrunn med "biotopspesifikt" motiv - Matano. Nå var det litt dumt at sanda er så lys, hvis den hadde vært mørkere, kunne man skapt en illusjon av dybde. Jeg skulle hatt et bilde som er tatt litt mindre ovenfra og ned. Hehe, litt artig må man ha det mens man venter!

Innkjøringen går forøvrig sakte framover, ingen synlig endring i NH3 (har ikke noe brukbart fargekart, men JBL lovte å sende) - den er mørkt sjokk-turkis, mens NO2 er på 0,4. Stabil pH. Utålmodigheten fester grepet. Jeg har likevel ikke tenkt å framskynde prosessen

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Talmoen
Reklame for plussmedlemskap