Grønnalger i nytt kar??

Vi har et relativt nytt akvarium på 360 liter. Det har gått i to uker nå, med vann fra 250 liters akvariumet våres i tillegg til at vi har brukt den gamle filteret sammens med det nye.
PH verdi 8, GH 8, nitritt 0,3 mg, temperatur: 26/27. Lys er på fra 12-22 ca.
Følgende fisk bor her:
- 6 Flying foxes voksne.
- 3 Øreål typ 20-25 cm.
- 2 voksne 10 cm regnbueciklide .
- 2 maller.
- 4 delfinciklider (små)
- 2 Alunocarara firefish (små).
Og ja jeg vet det er malawi blandet med annen fisk, men vi kjører de sammen med fisk som tåler ph og gh rundt 10. Om det skal bli krangling (noe som ikke forekommer nå, så tar vi den beslutningen i forhold til hva vi satser på da).

Spørsmålet er: Jeg trur vi har fått grønnalger, legger til tre bilder. Kan se det litt fra siden av også, litt grums i vannet. Er det grønnalger vi har? Og isåfall hvordan bli kvitt det?? Er dette vanlig i nye kar? Vil flere maller hjelpe?

Vil denne sammensetningen av fisk fungere?

Hvor lenge trenger det gammle filteret å gå sammen med det nye før vi kan fjerne det?

Hvor mye mat skal de ha?? Syns de virker helt umettelige...
Hei. Om dere har utslag for nitritt må dere iallefall gjøre vannbytter!!!
Vedr algene så kan det kanskje hjelpe å redusere lystiden.
Hvis dere har benyttet bunnsubstrat fra det gamle karet også så kan det komme en algeoppblomstring pga dette.
Baileys
Hei. Om dere har utslag for nitritt må dere iallefall gjøre vannbytter!!! Vedr algene så kan det kanskje hjelpe å redusere lystiden. Hvis dere har benyttet bunnsubstrat fra det gamle karet også så kan det komme en algeoppblomstring pga dette.


Vi byttet vann i går, 30 % ca. Gikk fra 0.8-0.3 mg i nitritt. Bytte igjen i morgen? Vi har nok hatt på for mye lys i starten, men har begynt å begrense det nå. Vi har ikke brukt det gamle bunnen, men ny grus.
Ok. Da ville jeg byttet vann hver dag frem til det ikke gir utslag. Reduser foring og lystid også.
Det fins flere utgaver av ekte grønnalger. De som kan passe her, synes å være enten grønne flekk-alger (GSA) eller gønne støv-alger (GDA). Da har jeg altså ikke tatt med alle slags filament-alger som lager lange tråder, samt "grønt vann"/svevealger..

Flekkalgene danner som regel ganske avgrensede flekker som er harde og relativt vanskelige å skrape vekk. Det du har ser mer ut som GDA, de setter seg på inventaret, særlig på glasset, og ganske lette å skrape vekk. Det jeg ser uten å ha tilgang til vannverdiene dine, er at du har for lang lystid. 10 timer er mye, særlig for et nystratet kar...ville anbefale å kutte ned til 7-8. Støvalger skyldes som regel for mye lys, og/eller innslipp av dagslys/sol.
SilverShaded
Det fins flere utgaver av ekte grønnalger. De som kan passe her, synes å være enten grønne flekk-alger (GSA) eller gønne støv-alger (GDA). Da har jeg altså ikke tatt med alle slags filament-alger som lager lange tråder, samt "grønt vann"/svevealger.. Flekkalgene danner som regel ganske avgrensede flekker som er harde og relativt vanskelige å skrape vekk. Det du har ser mer ut som GDA, de setter seg på inventaret, særlig på glasset, og ganske lette å skrape vekk. Det jeg ser uten å ha tilgang til vannverdiene dine, er at du har for lang lystid. 10 timer er mye, særlig for et nystratet kar...ville anbefale å kutte ned til 7-8. Støvalger skyldes som regel for mye lys, og/eller innslipp av dagslys/sol.


Ok. Så vannbytte og mindre lys vil løse problemet??
Vil foresten GH gå ned ved vannbytte?? I går var det på 9, etter vannbytte var det i dag på 8. Har lagt inn sånn kalkstein og avventer egentlig effekt av det. Prøvde å skrape av litt av algene nå, det løsner relativt lett.
Om GH går ned etter vannbytte kommer jo an på hva slags GH-verdi det er i kranvannet ditt. Er det "normalt" norsk vann (lav GH) vil verdien i karet synke når du bytter vann.

Hvis det går lett å skrape bort algene, er det nok GDA. Prøv med mindre lys/lystid samt manuell fjerning/skraping med påfølgende vannbytte. Man blir imidlertid aldri 100% kvitt alger i akvariet, det ville være mot naturlovene. Spørsmålet er om man er flink nok til å holde balansen mellom næring, lys og CO2 i vannet, slik at plantene utkonkurrerer algene.
SilverShaded
Om GH går ned etter vannbytte kommer jo an på hva slags GH-verdi det er i kranvannet ditt. Er det "normalt" norsk vann (lav GH) vil verdien i karet synke når du bytter vann. Hvis det går lett å skrape bort algene, er det nok GDA. Prøv med mindre lys/lystid samt manuell fjerning/skraping med påfølgende vannbytte. Man blir imidlertid aldri 100% kvitt alger i akvariet, det ville være mot naturlovene. Spørsmålet er om man er flink nok til å holde balansen mellom næring, lys og CO2 i vannet, slik at plantene utkonkurrerer algene.


Ok. Tusen takk for svar.
Når vet vi om vi kan fjerne den gamle filteret og la kun det nye stå å gå?
Og tur du sammensetningen av fisk kan fungere? Alle er innenfor ph, gh og temperatur og spiser mye av det samme fôret.
La filtrene gå sammen i 5-6 uker. I det øyeblikk du fjerner det gamle filteret, tar du bort en stor del av bakteriebestanden, så da kan du få en ammoniakk- og nitritt-topp, så du må passe på med målinger slik at du kan foreta eventuelle vannbytter dersom dette oppstår.

Når det gjelder fiskesammensetningen, er den vel ikke ideell. Alle ikke-sørafrikanerne lever helt på grensen av sitt toleranse-område, noe som ikke er optimalt i lengden. Det er forskjell på "trivselsområde" og toleranse-grense, faktisk. Sikrest å holde seg et sted midt mellom øvre og nedre grenseverdi.

Nå har vi byttet vann tre dager på rad, men nitritt vedvarer på 0.3 mg. Er vel ikke noe annet å gjøre enn å fortsette å bytte vann? Er det fordi vi forsatt er i oppstart fasen?
Nei, vannbytte er den beste medisin her.
Jeg fikk samme problemet en gang, men det kom fra en plante jeg hadde kjøpt.
Spørsmål...Etter all vannbytte så synker både ph og GH. Testet nå, 7.5 mg ph, 7 i GH.
Det er jo ikke optimalt for ciklidene, hvor lenge klarer de seg i lavere ph og gh verdi?

Jeg forstår at sammensetningen ikke er optimal av fisk, viktigste for min del er øreålene og regnbueciklidene, vil de fungere i malawi kar?
Annet spørsmål, når vi bytter vann dukker dette opp på overflaten hva er det??
Det er som tidligere sagt klart at pH og GH synker ved vannbytte, hvis du har kranvann med lavere verdier. Har du sjekket kranvannet, og hvordan fikk du i det hele tatt de verdiene du oppga i det første innlegget ? Har du vann med lav pH og GH i krana, må du bruke tilsetninger ved hvert vannbytte for å holde verdiene oppe.
SilverShaded
Det er som tidligere sagt klart at pH og GH synker ved vannbytte, hvis du har kranvann med lavere verdier. Har du sjekket kranvannet, og hvordan fikk du i det hele tatt de verdiene du oppga i det første innlegget ? Har du vann med lav pH og GH i krana, må du bruke tilsetninger ved hvert vannbytte for å holde verdiene oppe.

De verdiene er etter at karet hadde stått et par dager uten vannbytte. Forslag til hva jeg kan tilsette for å øke ph og gh? Har jo kalk stein og forsto at den måtte være i karet en uke for maks effekt, og at jeh ikke måtte tilsette noe før det. Slik at gh ikke plutselig skøyt i været, men kalksteinen får jo ikke gjort jobben med så ofte vannbytte.
Sjekket kranvannet nå, null nitritt det gudselov!
Nei, i norsk kranvann fins det normalt ikke nitritt, det var ikke det du skulle måle. Det er pH og GH som er interessant, for det var vel det du lurte på og spurte om ?

Det fins mange produkter som kan øke Gh, og flere som kan øke pH. Til å øke pH egner egentlig natron seg ganske godt, siden den også øker KH. Til å øke GH kan du for eksempel bruke Noraq GH/TH+ eller Easy-Life flytende kalsium og flytende magnesium.
Jeanette Haugen
Annet spørsmål, når vi bytter vann dukker dette opp på overflaten hva er det??


Vil nok tro at kalkstenen du har i karet er synderen her. Forsøk å sette utblåset fra pumpa slik at det bryter vannflaten, kan hjelpe.
SilverShaded
Nei, i norsk kranvann fins det normalt ikke nitritt, det var ikke det du skulle måle. Det er pH og GH som er interessant, for det var vel det du lurte på og spurte om ? Det fins mange produkter som kan øke Gh, og flere som kan øke pH. Til å øke pH egner egentlig natron seg ganske godt, siden den også øker KH. Til å øke GH kan du for eksempel bruke Noraq GH/TH+ eller Easy-Life flytende kalsium og flytende magnesium.


Skal jeg tørre å ha på sånn gh tilsetning nå da? På tross av kalksteine??
Kalksteinene har nok en viss effekt, med tydeligvis ikke tilstrekkelig...særlig nå med hyppige vannbytter. Så du bør sakte få GH og pH opp på riktig nivå i karet. Etter at du har gjort det, trenger du bare å tilsette dette til byttevannet. Det er bare å redusere på tilsetningene hvis du merker at GH stiger over det nivået du har stillt inn på.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap