Mye alger i akvariet

Hei! Jeg har hatt et akvarium i snart 6 måneders tid, men i det siste har jeg slitt veldig med alger i akariet mitt. Grønt 'slim' over enkelte steder på grusen, 'hår' på røttene mine, og generelle alger på nesten hele glasset.

Har tatt vannbytte av vannet oftere, og pleier å bytte rundt en 20-30% av vannet (180 liter akvarium)

Lurer på om noen har noen veldig gode tips og råd til å få tatt knekken på det, eller i hvertfall mye mindre av det i akvariet. Går ut ifra ikke det er så sunt for fisken og det er spesielt ikke pent å se på, hehe!

På forhånd, takk

Tim
Trenger litt info om karet.
Hvordan er vannverdiene dine? Nh3/4, No2, No3.
Hvilket filter og hvor stort akvarium.
Lys
Hvilke lysrør.
Hvor lenge er lyset på?
Hvilke rutiner har du på rensing av filter, vannbytter og slam suging?

Bga, eller det grønne slimet er ikke egentlig alger, men en bakterie som trives der det er litt mer stillestående vann. Hyppige vannbytter og mer sirkulasjon kan hjelpe på det.
Takk for svar Meløysaltvann! Jeg er usikker på vannverdiene i vannet, har ikke tatt noen vannprøver enda, men skal skaffe noe som ordner det. Har dem sånne greier på dyrebutikken tror du?

Har et 180 liter jewel akvarium som jeg arvet av min far, da de ble litt lei, hehe.

Har to lysrør som passer inni, er usikker på åssen type de er annet enn at det står jewel på dem.
Lyset står på så og si hele dagen egentlig, skrur av før jeg legger meg og skrur på når jeg står opp.
Pleier å rense filter annenhver måned, og bytte vann hver 14 uke.

Så jeg bør få tak i en pumpe til, for å få bort slimet?

Tusen takk igjen,

Tim
Hvis karet ikke er altfor gammelt, skulle det være 2x45W lysrør. Hvis rørene ikke er skiftet på en stund, bør det gjøres...de skal skiftes en gang i året.

Du har alt for lang lystid i karet ditt, det bør nok ikke ha mer enn 8 timer. Det beste er å skaffe seg en timer som tenner og slukker lyset til faste tider. Disse algene trives også med dagslys som treffer akvariet.

Algene er veldig vanlige å få i et nyoppsatt kar, og de blir ofte borte av seg selv etter hvert. De kan fjernes når du slamsuger ved vannbytte. Bytt vann oftere, helst minst 30% hver uke, og plant godt med hurtigvoksende planter i karet som kan konkurrere med algene.

Hei, silvershaded! Takk for svar.

Da skal jeg få skaffet meg en timer, så det ikke blir for ofte lys der inne, hehe.

Karet er forsåvidt ikke veldig gammelt, men som sagt jeg arvet det og tok nytt vann og nye planter og alt. Plantene mine ser ganske slappe ut, burde jeg kanskje bytte dem ut? De har litt sorte prikker på seg o.l
30% hver uke skal jeg få ordnet. Har fått skaffet meg sånn slamsuger til å få tatt bort avføring osv.

Skal også få skaffet meg en pumpe og sånne til å ta vannprøver med, så ser jeg hva som skjer!

Tusen takk for svar,

Tim
Pumpe ? Det er vel et innvendig filter i karet ? Bruk heller pengene på vanntester Og les deg opp her på forumet angående vann og vannverdier.
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap